Singapore Airlines

SIA hodnotí pozitivně dvouletý provoz modelu Airbus 380

Po necelých dvou letech od převzetí vůbec prvního letadla Airbus A380 v říjnu roku 2007 převzaly Singapore Airlines (SIA) v září od evropského výrobce již desátý moderní velkokapacitní stroj. Podle nového ředitele společnosti pro Německo, Rakousko a střední a východní Evropu Leslieho Thnga, který na počátku října navštívil Prahu u příležitosti desátého výročí zastoupení společnosti na českém trhu, za tu dobu Singapore Airlines v zatím největším osobním letadle světa přepravily již 1,8 milionu cestujících.

Rozhodnutí o přechodu dálkové flotily na model Airbus 380 singapurský dopravce rozhodně nelituje. „Je to vysoce spolehlivý a ziskový stroj,“ shrnul Leslie Thng dvouleté zkušenosti s provozováním největší flotily letadel A380 na světě. Je čistší a ekologičtější, vejde se do něj o 25 procent více pasažérů, ale přitom má o dvacet procent nižší spotřebu. Celková úspora nákladů se pohybuje kolem 15 procent, řekl.

Singapore Airlines model Airbus 380 využívají na linkách ze Singapuru do Sydney, Londýna, Tokia, Paříže a Hongkongu. Od konce září jej nasadily i na lety do Melbourne. „Za celé dva roky provozu již největší osobní letadla světa ve flotile SIA vykonala více než 4600 komerčních letů, nalétala více než 41 tisíc hodin a přepravila více než 1,8 milionu cestujících,“ uvedl Leslie Thng.

Dalších devět objednaných letadel singapurský dopravce převezme postupně do roku 2012, rozhodnutí o tom, jestli využije opci na dalších šest, teprve přijme. Současně bude v průběhu příštích dvou let postupně vyřazovat B744, kterých v jeho flotile dosluhuje místo původních asi třiceti již jen devět.

Airbus 380 v provedení pro SIA má celkovou kapacitu 471 míst ve třech třídách na obou palubách; v zájmu pohodlí cestujících se singapurský dopravce rozhodl ne- využít maximální možný počet sedadel, který Airbus udává číslem 535. Letadlo pohánějí čtyři dvouproudové motory. Cestující na něm podle Leslieho Thnga oceňují především nižší hlučnost a dostatek prostoru. I to je vedle zvědavosti jednou z příčin tzv. efektu A380: sedadlová kapacita těchto letadel je podstatně více využita než u všech ostatních ze 109 letadel flotily SIA. V průměru jsou velkokapacitní „létající hrady“ vytíženy z více než 80 procent.

Také z tohoto důvodu se linek obsluhovaných letadly A 380 nijak nedotklo snížení kapacit dopravce v důsledku krize. Aby vyrovnaly pokles poptávky, musely jinak SIA v aktuálním letovém řádu přikročit ke snížení nabízené sedačkové kapacity asi o jedenáct procent. „Zrušili jsme například linku do Vancouveru a odstavili celkem šestnáct letadel,“ řekl Leslie Thng. Současně dopravce přijal radikální program úspory provozních a personálních nákladů; platy všech zaměstnanců včetně pilotů v jeho rámci snížil o deset až dvacet procent.

Čeští zákazníci, kteří chtějí zažít let největšího osobního letadla, mohou do Singapuru z Prahy cestovat přes Londýn nebo Paříž. Rozhodnutí o případném nasazení stroje na linku z Frankfurtu nad Mohanem dopravce podle Leslieho Thnga odkládá až na dobu oživení trhu letecké dopravy.

GSA singapurského dopravce pro Českou republiku je pražská společnost Special Tours Praha, s. r. o. V loňském roce podle údajů sales managera pro Českou repub-liku Daniela Zetíka se SIA do Singapuru cestovalo asi 1600 Čechů, z nichž zhruba 150 na některém úseku cesty letělo s A 380. Na českém trhu SIA spolupracují s aliančním partnerem Lufthansou.

(spa)

spinner