Letecká doprava

Společný podnik DHL a Lufthansy už létá do Asie

Letiště v německém Lipsku – jen 270 kilometrů od Prahy – dále upevňuje svou pozici hlavního centra nákladní letecké dopravy ve střední Evropě. Loni z něj učinil svůj hlavní evropský uzel pro mezikontinentální lety integrátor DHL Express; letos z něj začíná operovat společný podnik DHL s leteckým dopravcem Lufthansa Cargo – AeroLogic. Od

29. června už první Boeing 777F ve žlutočerných barvách zanedlouho čtvrté největší evropské nákladní letecké společnosti létá mezi Lipskem a několika asijskými destinacemi.

Potřebnou certifikaci od německých úřadů získala zbrusu nová nákladní verze úspěšného modelu 777 teprve v polovině června. Do konce roku dopravce, na němž se oba partneři podílejí rovným dílem, převezme další tři a během příštího roku by se měl jeho letadlový park rozšířit na zatím konečných osm letadel stejného typu. Co do kapacity se tak stane čtvrtým největším leteckým nákladním dopravcem na starém kontinentu.

Moderní velkoobjemový Boeing 777F s přepravní kapacitou až 103 tun nabízí díky ekologickým motorům s nízkou spotřebou a nové technologii křídel o patnáct procent vyš-ší užitečnou nosnost, o 30 procent větší dolet (až devět tisíc kilometrů) a zhruba o dvacet procent nižší spotřebu než standardně používaná letadla obou společností – B747–400F DHL Express nebo MD-11F Luft-hansa Cargo.

Letadla AeroLogic tak budou moci létat ze základny nového dopravce v Lipsku nebo z centrály Lufthansy Cargo ve Frankfurtu nad Mohanem do destinací na klíčových asijských trzích přímo a zkrátí tak výrazně dobu přepravy.

Investice do pokrizového období

První komerční let nové společnosti následoval po rekordně krátkých dvou letech od jejího založení v roce 2007. DHL – dceřiná společnost Německé pošty a největší světový poskytovatel expresních a logistických služeb – a jeden z největších světových leteckých dopravců Lufthansa Cargo si od spojení sil slibují významné zvýšení kapacity, vyšší hospodárnost a pružnost, širší síť a kratší dobu přepravy.

Očekávají, že počáteční investice do zařízení v Lipsku ve výši 15 milionů € se rychle vrátí a společný podnik bude už od roku 2010 ziskový. Již po odeznění krize odhadují v relaci Evropa – Asie roční nárůst poptávky až o pět procent.

Přes týden DHL, o víkendu Lufthansa

Letadla AeroLogic budou využívat DHL Express a Lufthansa Cargo společně. Od pondělka do pátku bude jejich kapacitou disponovat DHL Express, přes víkendy Lufthansa Cargo.

AeroLogic tak bude ve všední dny létat na expresní lince Lipsko – Bahrajn – Singapur – Dillí – Lipsko, zatímco o víkendech bude pro Lufthansu Cargo přepravovat letecké zboží na trase Lipsko – Taškent – Hongkong – Taškent – Lipsko. Dodací lhůty zásilek DHL Express mezi Evropou a východní Asií by se měly velmi výrazně zkrátit.

Do roku 2010 hodlá společnost rozšířit nabídku na přímé lety do většiny velkých asijských aglomerací. V budoucnu se počítá s rozšířením působnosti AeroLogic i na trasy mezi Evropou a Severní Amerikou.

Lipsko: i přes krizi obrovský nárůst

Objem zboží na lipském letišti se v prvním čtvrtletí letošního roku v důsledku přesunu operací DHL Express z Bruselu do Lipska zvýšil meziročně o 72 procent na 113 356 tun. Přímé lety do Prahy DHL zrušila už loni; na trase mezi Lipskem a Prahou využívá kamiony. (spa)

spinner