Ing. Ladislav Pristáš (Menzies Aviation) pro DN

„Tlak na snižování cen za handling je patrný“

Společnost Menzies Aviation poskytuje handlingové služby na 75 stanicích ve více než 25 zemích a na celém světě zaměstnává tým více než 9500 pracovníků. Její česká divize Menzies Aviation (Czech) využívá zatím největší cargo terminál na letišti Praha-Ruzyně, který byl postaven v roce 1998 a nabízí roční kapacitu až 100 tisíc tun odbaveného leteckého zboží. O loňských výsledcích Menzies Aviation (Czech) a jejích perspektivách na rok letošní jsme hovořili s obchodním ředitelem společnosti pro východní Evropu Ing. Ladislavem Pristášem.

„Daří se Menzies Aviation zvyšovat její podíl i na českém trhu?“

„Ano, a to zejména v oblasti nákladní letecké dopravy.“

„Jak se to odrazilo na vašich loňských výsledcích?“

„Přirozeným zvýšením objemu odbavovaného zboží o zhruba 21 procent, což v absolutním vyjádření představovalo nárůst o více než pět tisíc tun.“

„Jak se vyvíjí objem odbaveného leteckého carga v letošním roce?

„Zatím jsme zaznamenali mírné zpomalení tempa růstu, měsíční nárůst se oproti roku 2007 pohybuje jen do 10 procent.“

„Mění se v průběhu času struktura vašich zákazníků? Loni jste získali Iberii a Emirates, kdo je na řadě letos?“

„Struktura zákazníků se příliš nemění, ale je patrný trend zvyšování váhy jednotlivých zásilek. V letošním roce jsme ovšem získali nové zákazníky v oblasti leteckého carga – společnosti Air France a Alitalia. Výraznější změna by mohla nastat s příchodem velkých leteckých společností zaměřujících se přepravu zboží.“

„Letecké společnosti usilují o minimalizaci všech nákladů. Ovlivňuje tvrdý konkurenční boj mezi dopravci i vaše hospodářské výsledky?“

„Je patrný tlak leteckých společností na snižování nákladů a tím i ceny za handling. Naše společnost tomu čelí zaváděním moderních technologií a celkovým snižováním vlastních nákladů.“

„Budete letos v Praze pokračovat v investicích do technického vybavení?“

„Ano, největší investice bude směřovat do další válečkové dráhy a rampy na vykládání paletizovaných kamionů, což přispěje ke zvýšení kapacity odbavení paletizovaných kamionů o 300 procent.“

„Jaké další rozvojové aktivity do budoucna připravujete?“

„O dalších doplňkových službách se vedou rozhovory v rámci Menzies Aviation globálně.“

„Jak se na konkurenčním prostředí v Praze projevil vstup nového vlastníka někdejšího terminálu ČSA Cargo – společnosti Skyport?“

„Převzetí terminálu ČSA Cargo novým vlastníkem – společností Skyport – nemělo zásadní vliv na změnu konkurenčního prostředí na pražském letišti.“

„Jaký je podle vás potenciál Prahy na mapě evropské letecké nákladní dopravy?“

„Velký, Praha by se mohla stát významným hubem v rámci střední a východní Evropy. Bohužel zatím platí některá omezení, například problém přepravních práv pro Road Feeder Service.“ (spa)

spinner