15. května 2008
Společnost Menzies Aviation poskytuje handlingové služby na 75 stanicích ve více než 25 zemích a na celém světě zaměstnává tým více než 9500 pracovníků. Její česká divize Menzies Aviation (Czech) využívá zatím největší cargo terminál na letišti Praha-Ruzyně, který byl postaven v roce 1998 a nabízí roční kapacitu až 100 tisíc tun odbaveného leteckého zboží. O loňských výsledcích Menzies Aviation (Czech) a jejích perspektivách na rok letošní jsme hovořili s obchodním ředitelem společnosti pro východní Evropu Ing. Ladislavem Pristášem.
„Daří se Menzies Aviation zvyšovat její podíl i na českém trhu?“
„Ano, a to zejména v oblasti nákladní letecké dopravy.“
„Jak se to odrazilo na vašich loňských výsledcích?“
„Přirozeným zvýšením objemu odbavovaného zboží o zhruba 21 procent, což v absolutním vyjádření představovalo nárůst o více než pět tisíc tun.“
„Jak se vyvíjí objem odbaveného leteckého carga v letošním roce?
„Zatím jsme zaznamenali mírné zpomalení tempa růstu, měsíční nárůst se oproti roku 2007 pohybuje jen do 10 procent.“
„Mění se v průběhu času struktura vašich zákazníků? Loni jste získali Iberii a Emirates, kdo je na řadě letos?“
„Struktura zákazníků se příliš nemění, ale je patrný trend zvyšování váhy jednotlivých zásilek. V letošním roce jsme ovšem získali nové zákazníky v oblasti leteckého carga – společnosti Air France a Alitalia. Výraznější změna by mohla nastat s příchodem velkých leteckých společností zaměřujících se přepravu zboží.“
„Letecké společnosti usilují o minimalizaci všech nákladů. Ovlivňuje tvrdý konkurenční boj mezi dopravci i vaše hospodářské výsledky?“
„Je patrný tlak leteckých společností na snižování nákladů a tím i ceny za handling. Naše společnost tomu čelí zaváděním moderních technologií a celkovým snižováním vlastních nákladů.“
„Budete letos v Praze pokračovat v investicích do technického vybavení?“
„Ano, největší investice bude směřovat do další válečkové dráhy a rampy na vykládání paletizovaných kamionů, což přispěje ke zvýšení kapacity odbavení paletizovaných kamionů o 300 procent.“
„Jaké další rozvojové aktivity do budoucna připravujete?“
„O dalších doplňkových službách se vedou rozhovory v rámci Menzies Aviation globálně.“
„Jak se na konkurenčním prostředí v Praze projevil vstup nového vlastníka někdejšího terminálu ČSA Cargo – společnosti Skyport?“
„Převzetí terminálu ČSA Cargo novým vlastníkem – společností Skyport – nemělo zásadní vliv na změnu konkurenčního prostředí na pražském letišti.“
„Jaký je podle vás potenciál Prahy na mapě evropské letecké nákladní dopravy?“
„Velký, Praha by se mohla stát významným hubem v rámci střední a východní Evropy. Bohužel zatím platí některá omezení, například problém přepravních práv pro Road Feeder Service.“ (spa)