16. listopadu 2006
Německá letecká společnost Lufthansa se v září v USA dohodla se zástupci skupiny žalobců na jednorázovém vyrovnání ve výši 85 milionů USD. Pokud soud dohodu potvrdí, Lufthansa a její dceřiná společnost Swiss se vyhnou žalobě skupiny asi osmdesáti amerických speditérů, kterým se nelíbil návrh nelegální úmluvy o výši cen za přepravu leteckých zásilek. Mluvčí Lufthansy Michael Göntges popřel, že by dohoda měla charakter finančního odškodnění. Dopravce podle něj aktivně spolupracuje s americkým ministerstvem spravedlnosti a svým přístupem k celé kauze včetně návrhu na vyrovnání se vyhnul nákladnému občanskoprávnímu řízení. Žaloby nyní hrozí dalším jedenácti leteckým společnostem. Ani jedna z nich však nemůže počítat s imunitou, protože na rozdíl od Lufthansy nebude v procesu vystupovat v úloze korunního svědka, nýbrž jako žalovaná strana. Z nelegálních kartelových cenových dohod jsou obviněny mimo jiné Air France – KLM, SAS, American Airlines, Cathay Pacific, Singapore Airlines, United Airlines a Korean Air. Experti odhadují, že shledá-li soud letecké společnosti vinnými, čeká je pokuta v trojnásobné výši náhrady Lufthansy. Poškození američtí speditéři vznášejí nároky ve výši tří miliard USD. Poškozeni se cítí být vlastními cenami za dopravu, nikoli palivovými příplatky. Ačkoli se zatím v souvislosti s kartelovými dohodami hovořilo zpravidla pouze o palivových příplatcích, ty hrají v tomto případě pouze podružnou roli. Michael Göntges zdůraznil, že finanční vyrovnání neovlivní plánovaný zisk Lufthansy, který by měl letos přesáhnout 577 milionů €. Mluvčí koncernu rovněž připustil možnost výplaty dalších kompenzací, protože podobnou žalobu podali také speditéři v Kanadě. Uvnitř Lufthansy Cargo se v souvislosti s obviněním z kartelové dohody daly věci výrazně do pohybu. Vedoucí pracovníci prošli důkladným školením o právních aspektech volné soutěže na trhu. Manažeři se také museli zavázat, že pracovní kontakty s konkurencí omezí na minimum a že se napříště vyhnou výměně podnikatelských informací. Vedení Lufthansy rozhodlo, že koncern již na svých internetových stránkách nebude zveřejňovat výši bezpečnostních a palivových příplatků ani metodiku jejich výpočtu. Dodatkové sazby bude dopravce na požádání sdělovat pouze přímo individuálním zákazníkům.
Heiner Sigmund