8. dubna 2004
V únoru dále pokračoval nárůst počtu cestujících, kteří využili služeb mezinárodního Letiště Praha-Ruzyně: s celkem 513 821 pasažéry se jejich počet meziročně zvýšil o 36,1 procenta. Objem přepraveného nákladu (zboží a pošty) se zvýšil o 10,9 procenta – z 3389 na 3760 tun. Příznivý nárůst – o 18,1 procenta – vykázal i další klíčový ukazatel, pohyby letadel (ze 7299 na 8618). Minulý týden to oznámila mluvčí České správy letišť Anna Kovaříková.
„Poptávka klasických i nízkonákladových dopravců po rozšíření počtu letů do Prahy stále roste, a proto v zájmu rychlejšího a pohodlnějšího odbavení cestujících průběžně provádíme stavební úpravy i ve stávajícím terminálu. Právě jsme zvýšili počet pasových filtrů na 11 z dřívějších osmi. Rozšiřujeme také prostory čekáren u některých východů k letadlům, zejména pro mezikontinentální lety, které nově operují v letní sezoně 2004. Urychleně také dostavujeme dalších šest odbavovacích přepážek check-in ke stávajícím šestapadesáti,“ uvedl k únorovým výsledkům generální ředitel ČSL a Letiště Praha-Ruzyně Martin Kačur.
Ruzyně je dnes po vídeňském letišti druhým největším středoevropským leteckým uzlem a bezkonkurenčně největším v rámci zemí vstupujících do EU, uvedl dále Martin Kačur.
V této souvislosti Anna Kovaříková upozornila na závěry studie Sociální a ekonomický vliv letišť v Evropě, kterou v únoru zveřejnila mezinárodní asociace letišť ACI. „Každý milion cestujících, kteří projdou letištěm, pomáhá v národním měřítku vytvořit kolem 2950 pracovních míst; 2000 pracovních míst v rámci regionu anebo 1425 subregionálních pracovních příležitostí, přičemž pracovní místa jsou definována jako přímá, nepřímá a indukovaná,“ uvádí se ve studii.
Ruzyně v letním letovém řádu
Od konce března, kdy vstoupil v platnost letní letový řád, létají dopravci z Ruzyně přímo do 98 míst světa. Počet přímých spojení se tak zvýšil o více než čtvrtinu. S novými sedmnácti dopravci Prahu nalétává již celkem 52 leteckých společností.
Nově se cestující z Prahy přímo dostanou na londýnské letiště Gatwick, ale také do Belfastu, Cardiffu, Dortmundu, Glasgowa, Lisabonu, Lucemburku, Marseille či Trondheimu. Otevírají se také přímé spoje na východ, a to do Almati, Baku, Samary, Katovic nebo Krakova.
Dopravci výrazně posílí také nabídku pravidelných mezikontinentálních spojů velkokapacitními letadly.Linku společnosti Phuket Airlines z Prahy do Bangkoku a zpět má již v dubnu poprvé v historii pražského letiště pravidelně obsluhovat obří Boeing 747. Praha je v rámci zemí přistupujících k EU první destinací, kam bude od května létat společnost Korean Air Lines, která bude s letadlem Airbus A330–200 provozovat linku Soul – Praha. Do saúdskoarabského Rijádu budou pasažéry dopravovat Saudi Arabian Airlines jednou týdně Boeingem 777 pro 300 až 350 pasažérů. (spa)