ČSA

Valná hromada podpořila plán dalšího rozvoje ČSA

Nové linky především do zemí východní Evropy a razantní modernizaci letadlové flotily plánují pro období do roku 2014 České aerolinie. Během této doby by se měl rovněž průběžně zvyšovat provozní zisk firmy tak, aby za deset let překročil částku jedné miliardy Kč ročně. Vyplývá to ze strategie rozvoje ČSA, kterou na svém zasedání minulý pátek schválila valná hromada firmy.

Podle prezidenta ČSA Jaroslava Tvrdíka je hlavním strategickým cílem firmy zvyšovat hodnotu společnosti a maximalizovat tvorbu zisku. To by mělo přispět k tomu, aby se nejpozději do roku 2006 odstranila kumulovaná ztráta ČSA z minulých období, která dosahuje výše zhruba 1,2 miliardy Kč. V loňském roce společnost hospodařila se ziskem 70,6 milionu Kč, i když ještě v roce 2002 vytvořila ztrátu ve výši 60,2 milionu Kč. Letos by se měl zisk pohybovat již kolem 622 milionů Kč.

Udržet pozice pomůže expanze

Dalším strategickým cílem ČSA je během následujících let získat 55procentní podíl na mateřském hubu, tedy na pražském ruzyňském letišti. „Je to plán nikoliv nereálný, například podíl Air France v Paříži je ještě vyšší,“ upozornil Jaroslav Tvrdík. V současné době se ČSA podílejí na výsledcích ruzyňského letiště přibližně 48 procenty. Dosáhnout tohoto postavení pomůže podle Jaroslava Tvrdíka zejména rozšíření současných destinací. Do roku 2006 chtějí ČSA začít létat například do Lucemburku, Dortmundu, Krakova, Sarajeva, Innsbrucku, Minsku či Doněcku. Letadla ČSA by se měla začít objevovat také na mateřském letišti partnera ze Sky Teamu, společnosti Delta Airlines, v Atlantě. V loňském roce ČSA přepravily zhruba 3,6 milionu pasažérů, letos by to mělo být kolem 4,4 milionu cestujících. Konečný stav v roce 2014 by měl být kolem osmi milionů přepravených cestujících ročně.

Přijdou nová letadla

S plánovaným nárůstem počtu nalétávaných destinací i počtu přepravených cestujících souvisí i plány na poměrně razantní modernizaci a rozvoj letadlového parku ČSA. V letošním roce si firma pořídila již dvě letadla typu ATR 42–500, třetí získá ještě letos na podzim. V dubnu ČSA vyhlásily tendr na střednětraťová letadla, která by měla začít rozšiřovat současnou flotilu v roce 2006. Jaroslav Tvrdík předpokládá podpis smlouvy s vítězem výběrového řízení v říjnu letošního roku. Vzhledem k dlouhým lhůtám na dodávku nových strojů od vítěze tendru počítají ČSA s tím, že si již v příštím roce budou muset pořídit čtyři nová letadla na operativní pronájem. Do roku 2006 by se počet letadel ČSA měl zvýšit ze současných 38 na 50 strojů. Konečný stav v roce 2014 by měl činit 63 letadel.

Jak dále uvedl Jaroslav Tvrdík, strategie počítá i s možnou privatizací ČSA během její platnosti, do roku 2006 by se však žádné majetkové změny uvnitř firmy dít neměly. „Počítáme i s případným rozšířením Sky-Teamu o další společnosti,“ informoval prezident ČSA.

Valná hromada ČSA rovněž zvolila dva nové členy dozorčí rady. Stali se jimi nový generální ředitel České konsolidační agentury Zdeněk Čáp, který nahradil Zlatu Gröningerovou, a vedoucí poradců ministra financí Klára Malečková. Ta obsadila místo po Zdeňku Hrubém.

Tomáš Johánek

spinner