Platy v ČSA

Zaměstnancům ČSA klesnou od února výrazně mzdy

Zaměstnancům ČSA klesnou od února výrazně mzdy

PRAHA (27.1.) – Zaměstnancům Českých aerolinií klesnou platy o desítky procent. Od února vstoupí v platnost nový mzdový řád. Proti citelnému snižování mezd ve společnosti dlouhodobě vystupují zástupci pilotů i stevardů. Ti se doposud s vedením dopravce nedohodli na nové kolektivní smlouvě, do vyjednávání proto museli vstoupit prostředníci. Vedení dopravce snížení mezd obhajuje nutností šetřit.

Snížení mezd má být podle odborů citelnější, než na čem se s vedením firmy shodly na podzim, když kvůli propouštění hrozila stávka letušek a stevardů. „Určitě bychom byli schopni se dohodnout na snížení mezd, ale toto je už moc," uvedla předsedkyně Odborové organizace posádek letadel (OOPL) Petra Posová. Pokud selžou vyjednávání přes prostředníka, hrozí stevardi znovu stávkou. Tu nevylučují i piloti, kteří při loňských protestech vůči vedení postupovali více umírněně.

Podle Posové čeká letušky a stevardy od února pokles mezd o 40 procent. Základní hrubá mzda letušky tak po snížení klesne na zhruba 15 tisíc korun. Při započtení sazeb za odlétané hodiny se čistá mzda u běžného řadového stevarda bude v průměru pohybovat okolo 16 tisíc korun. V exponovanějších letních měsících, kdy se více létá, může dosáhnout na 18 tisíc korun.

Dalších několik tisíc korun ale letušky a stevardi dostávají na takzvaných dietách a kapesném, uvedly ČSA. Ty při započtení průměrně odlétaných 61 hodin ve vzduchu kalkulují s čistým výdělkem letušek zhruba 29 tisíc korun. Těchto 61 hodin podle ČSA vychází jako reálný čas strávený v letadle vypočtený z letového řádu. Ještě o zhruba 4000 korun více mají při započtení diet, kapesného a zákonných příplatků dostávat vedoucí kabiny.

Podle mluvčího ČSA Daniela Šibíka vychází nový mzdový řád z restruktura­lizačního plánu firmy a odpovídá realitě českého trhu i konkurenci. Současná nákladová struktura ČSA je příliš vysoká a nekonkurences­chopná. Snižování mezd je individuální, zatímco se někomu sníží plat o pětinu, u jiného zaměstnance může jít jen o jednotky procent, dodal mluvčí.

Výrazné snížení mezd o 30 až 40 procent čeká podle odborů i piloty. Snižování mezd, které budou po změnách nižší než u tuzemské konkurence, nevede k záchraně společnosti, ale naopak k jejímu poškozování, řekl prezident Českého sdružení dopravních pilotů CZALPA Stanislav Fiala. Obává se, že dopravce snížením mezd pilotů pod jejich reálnou hodnotu na trhu o většinu kvalitních zaměstnanců přijde. To se může odrazit na kvalitě služeb a bezpečnosti.

Platy pilotů u ČSA zástupci profesní organizace nezveřejňují. Existují rovněž výrazné rozdíly mezi platem druhého pilota a kapitána a mezi platem pilota vrtulového letadla a proudového stroje. U méně zkušených pilotů vrtulových letadel může plat po letošní změně klesnout pod 50.000 korun měsíčně. Rozdíl v platu mezi druhým pilotem a kapitánem pak činí zhruba 40 procent. Zhruba o pětinu vyšší jsou pak platy pilotů proudových letadel.

(čtk)

spinner