26. července 2019, Martina Vampulová, red
Ratingová agentura Moody’s vydala na konci června výhled pro globální námořní dopravu do roku 2020: sektor může očekávat stabilní vývoj, a to navzdory přetrvávajícím obchodním i geopolitickým nejistotám.
Obchodní napětí mezi Spojenými státy americkými a Čínou a celosvětová snaha o nejrůznější regulační překážky jsou dostatečně vyvážené rostoucími příjmy v námořní dopravě. Zisk globálních rejdařství (na bázi EBITDA) do roku 2020 podle expertů Moody’s vzroste o 16 až 18 procent – dostatečným tahounem bude vyvážená poptávka a rostoucí nabídka. Nic na tom nezmění ani tužší regulace a protekcionistická opatření.
„Globální námořní doprava bude do roku 2020 čelit řadě velkých výzev, zejména zavádění přísnějších palivových norem dohodnutých na půdě Mezinárodní námořní organizace IMO, kdy dojde k nárůstu cen pohonných hmot a nutným investicím do pohonných systémů. Svět se bude dále potýkat s geopolitickými problémy typu americko-čínské obchodní války,“ uvedla hlavní analytička Moody’s Maria Maslovsky.
Právě téma zavedení přísnějších palivových norem, ale i nutnost připravit se na odbavování stále větších plavidel jsou nejdůležitější aktuální trendy, o nichž pro Dopravní noviny hovořili oslovení odborníci. Například předseda Pracovní skupiny pro námořní přepravu Svazu spedice a logistiky ČR Jiří Šťastný uvedl, že na základě nařízení IMO na snížení obsahu síry v emisích zavedli již rejdaři novou „olejovou přirážku“. „V současné době ještě stále není jasná konečná výše této přirážky, která se bude účtovat od října či listopadu letošního roku. Mluví se o 100 až 200 USD/TEU, ale to jsou stále ještě pouze spekulace,“ uvedl Jiří Šťastný.
Odbavení stále větších plavidel je pak důležitým tématem především pro přístavy a jejich představitele. Například vedoucí pražské reprezentace Hafen Hamburg Marketing Ing. Vladimír Doboš upozornil nejen na potřebu rozsáhlých investic do moderních překladištních zařízení schopných rychle a efektivně obsloužit ty největší kontejnerové lodě, ale připomněl, že v souvislosti s tím vzniká na trhu situace, kdy se do poměrně krátkého časového období kumuluje stále větší množství zboží, které je nutné přepravit do a z vnitrozemí bez zbytečné kumulace na přístavních terminálech. „A zde se zvětšuje tlak také na propustnost evropské dopravní infrastruktury, jež se velice rychle dostává na pokraj svých kapacit. Na tento stav je zapotřebí samozřejmě reagovat rozsáhlými investicemi napříč celou Evropou,“ dodal.
Podle agentury Moody’s pak segment tankerové přepravy čekají trochu lepší časy: agentura zlepšila výhled z „nagativní“ na „stabilní“. Charterové sazby budou moci dále růst v důsledku zlepšení poptávky a snížení nadbytečných přepravních kapacit. Zda tomu tak skutečně bude, ukáže ovšem až čas.
(mna, mm)
Foto: Wikimedia Commons