24. července 2019, čtk
24.7. - Německý ministr dopravy Andreas Scheuer včera z lodi na Labi zahájil mnohasetmilionový projekt prohloubení koryta této řeky v úseku nad Hamburkem. Změny, které přijdou celkem na 776 milionů EUR (19,8 miliardy Kč), mají být hotové v roce 2021. Do hamburského přístavu se díky nim ze Severního moře mají bez problémů dostat nákladní lodě s ponorem až 13,5 metru a s nimi ročně o tři miliony kontejnerů navíc.
Do nejdůležitějšího německého přístavu, který přímo nebo zprostředkovaně dává práci 150 000 lidí, nyní některé velké nákladní lodě vůbec nemohou vplout. Jiné musejí hodiny čekat na příliv. Město se obávalo, že kvůli tomu v dlouhodobém horizontu přístav nebude konkurenceschopný, a proto už před více než 15 lety rozhodlo celkem už o devátém prohloubení koryta řeky od 19. století.
Po letech soudních peripetií a několika měsících přípravných prací včera projekt před 14:00 oficiálně začal. V úseku mezi Hamburkem a městem Wedel se při něm část řeky, která je splavná, rozšíří z 250 na 270 metrů a v úseku mezi Wedelem a městem Glückstadt z 300 na 320 metrů. V okolí města Wedel bude nově na osmikilometrovém úseku řeka splavná dokonce v šířce 385 metrů, což umožní, že se tam vyhnou dvě velké lodě.
Díky prohloubení koryta v Česku pramenící řeky, během něhož speciální bagry přesunou na 40 milionů metrů krychlových zeminy, má být hamburský přístav bez přestání přístupný pro nákladní lodě s ponorem až 13,5 metru, při přílivu pak i pro ty s ponorem až 14,5 metru. Zatím byl standardně přístupný pro lodě s ponorem do 12,5 metru.
Stejně jako během přípravných fází projektu i dnes proti změnám protestovali ochránci životního prostředí. Bylo jich zhruba pět desítek. Právě na základě žaloby ochránců životního prostředí v roce 2017 německý nejvyšší správní soud v Lipsku rozhodl, že projekt je potřeba zčásti přepracovat, zejména kvůli nedostatečnému zohlednění chráněných rostlin z rodu halucha.
Hamburský přístav je nyní 19. největší na světě. Ročně se tam naloží a vyloží zhruba devět milionů kontejnerů.
(čtk)
Foto: HPA / Kai Gerullis