27. srpna 2024, čtk
27.8. - Finský výrobce motorů Wärtsilä podepsal s norským rejdařstvím Eidesvik smlouvu o úpravě jednoho ze specializovaných plavidel sloužících k zásobování těžebních plošin, takzvaných PSV, aby mohlo využívat jako palivo amoniak. Loď Viking Energy tak bude prvním plavidlem PSV na amoniakové palivo v provozu, uvedla ve včerejším sdělení společnost Wärtsilä. Amoniak, neboli čpavek, je jedním z několika alternativních paliv, která zkoumají lodní dopravci ve snaze snížit emise oxidu uhličitého.
Wärtsilä dodá veškeré zařízení nutné k přestavbě plavidla. Přestavba by měla být dokončena začátkem roku 2026 a očekává se, že loď vypluje v první polovině roku 2026. Viking Energy si pronajímá norská společnost Equinor, která přestavbu financuje.
Wärtsilä uvedla svůj první čtyřtaktní motor na amoniak na trh ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku. Tato technologie může podle firmy pomoci snížit emise skleníkových plynů ve srovnání s podobným řešením na naftu o více než 70 procent.
Výroba čpavku za pomoci energie z obnovitelných zdrojů je podle vědců nejlevnější alternativou k benzinu. Je také levnější na skladování a distribuci než další alternativní palivo vodík. Nevýhodou je jeho nižší energetická účinnost, což může znamenat, že jsou nutné větší nádrže nebo častější doplňování paliva ve srovnání s naftou.
(čtk)
Foto: Eidesvik