Mercedes-Benz

Actros SLT a Arocs SLT – nejtěžší kalibr značky Mercedes

Actros SLT a Arocs SLT – nejtěžší kalibr značky Mercedes

Německý výrobce Mercedes-Benz představil v lednu ve svém závodě v alsaském Molsheimu vrchol své nabídky v segmentu nákladních vozidel – modely Actros SLT a Arocs SLT pro těžké přepravy. Modely SLT jsou v základě vyráběné v závodě ve Wörthu a následně jsou přestavované podle konkrétních požadavků zákazníků v Molsheimu.

Dokončovací práce zahrnují instalaci chladicí věže za kabinou, včetně v ní uložených komponentů, a montáž řízené tlačené nápravy u čtyřnápravových tahačů nebo tažných zařízení pro těžké náklady vpředu a vzadu. Dále montáž posuvné návěsové točnice, ochranné desky na zádi, můstku za chladicí věží a pracovních světlometů. Mercedes-Benz vyrábí nový tahač SLT v mnoha provedeních. Výjimečný je Actros SLT se vzduchovým odpružením a prostornými kabinami GigaSpace nebo BigSpace s šířkou 2500 milimetrů. Arocs SLT s ocelovými pružinami vychází z robustního modelu Arocs Grounder a dodává se rovněž s kabinou BigSpace, která může být nahrazena kabinou StreamSpace širokou 2300 milimetrů.

Actros SLT se vzduchovým odpružením je nabízen v následujících variantách: Actros SLT 6 × 4 (rozvor 3400 mm nebo 4000 mm) a Actros SLT 8 × 4 (rozvor 4000 mm). Arocs SLT se vzduchovými pružinami je k dispozici jako: Arocs SLT 6 × 4 (rozvor 3300 mm nebo 3900 mm), Arocs SLT 8 × 4 (rozvor 3900 mm), Arocs SLT 8 × 6 (rozvor 4200 mm), Arocs SLT 6 × 6 (rozvor 3900 mm), Arocs SLT 8 × 8 (rozvor 4850 mm). Verze SLT s pohonem všech kol 6 × 6, 8 × 8 a 8 × 6 mají následovat již během jara a budou určeny převážně pro exportní trhy.

Nejvyšší přípustná hmotnost 250 tun

Těžké tahače si poradí i s nákladem o hmotnosti několika set tun, při jízdě sólo soupravy to může být až 250 tun (nejvyšší přípustná hmotnost pro SLT) a ve spojení s dalšími, i třemi tahači může celková hmotnost soupravy dosáhnout až 750 tun. Vznikají tak někdy i 50 nebo dokonce 100 metrů dlouhé soupravy, s nimiž přesto lze manévrovat s přesností na centimetry.

Základem výroby čtyřnápravové verze

Nosnou částí výrobního programu SLT jsou čtyřnápravové verze. V této konfiguraci činí technicky přípustná celková hmotnost vozidla 41 tun, zatížení jednotlivých náprav je přitom vpředu a vzadu devět tun, osm tun a dvakrát 13 tun. Pro exportní trhy může být u modelu Arocs 8 × 8 celková hmotnost tahače až 48 tun. SLT se dodává také jako Semi-SLT bez turbo spojky retardéru a bez přídavné chladicí soustavy. Je určen pro zákazníky, kteří se bez těchto prvků výbavy mohou obejít, jezdí se soupravami o celkové hmotnosti do 120 tun a převážně v oblastech s nenáročnou topografií. V rámci individuálního schválení je pak možné s jistými omezeními zvýšit nejvyšší přípustnou hmotnost soupravy až na 150 tun, v závislosti na výbavě a oblasti provozu.

Posuvná točnice

Nový SLT se dodává s různými návěsovými točnicemi, které také mohou být na přání doplněny posouvacím zařízením pro optimalizaci zatížení náprav. Pro jízdu v soupravě, ať jako tažné nebo tlačné vozidlo, může být nový SLT vybaven vpředu a vzadu závěsnými deskami pro tažná zařízení pro těžké náklady. V tomto případě se používá tažné zařízení Rockinger 56 E.

Motor Mercedes-Benz OM 473

Vozidla STL jsou poháněna řadovými šestnáctilitrovými šestiválci Mercedes-Benz OM 473, v nejsilnějším provedení s maximálním výkonem 460 kW (625 k) a točivým momentem až 3000 Nm. Jmenovité otáčky pouhých 1600 min-1 jsou neobvykle nízké a již mírně nad volnoběžnými otáčkami je ve všech provedeních k dispozici točivý moment kolem 2500 Nm. OM 473 je k dispozici ve třech výkonových stupních: s výkonem 380 kW (517 k) při 1600 min-1 a točivým momentem 2600 Nm při 1100 min-1, s výkonem 425 kW (578 k) při 1600 min-1 a točivým momentem 2800 Nm při 1100 min-1 a s výkonem 460 kW (625 k) při 1600 min-1 při 3000 Nm při 1100 min-1. Pro větší výkon výrobce u motoru OM 473 využil i turbokompaundní řešení. Při přepravě těžkých nákladů je také mimořádně důležitá velmi výkonná přeplňovaná dekompresní motorová brzda High Performance Engine Brake motoru OM 473. Její výkon je až 475 kW (646 k).

Šestnáctistupňová převodovka

Přenos hnací síly zajišťuje převodovka Mercedes G 280–16 s automatizovaným řazením PowerShift – jediná automatizovaná převodovka s šestnácti převodovými stupni v segmentu tahačů těžkých nákladů. Vývojáři ji pro nasazení v SLT ještě vyztužili, a převodovka je tak schopna přenášet maximální točivý moment motoru 3000 Nm. Automatizované řazení pracuje neobvykle rychle a precizně – celý proces řazení je až o 20 procent rychlejší než u předchozího modelu. Funkce plazivé jízdy převodovky PowerShift 3 s integrovaným režimem manévrování umožňuje snadný rozjezd a citlivé manévrování s přesností na centimetry. Zákazníci si mohou vybrat mezi jízdními programy Power nebo Heavy. V rámci příslušného jízdního programu jsou k dispozici různé jízdní režimy. Tak třeba jízdní režim Standard umožňuje mimořádně hospodárný styl jízdy, například při jízdě bez nákladu nebo při malém zatížení.

Turbo spojka retardér

Tzv. turbo spojka retardér kombinuje do jednoho konstrukčního celku hydrodynamickou spojku pro rozjezd a retardér. V turbo spojce retardéru proti sobě stojí bez kontaktu lopatkové kolo čerpadla a oběžné kolo turbíny. Přenos hnací síly mezi oběma koly zajišťuje bez opotřebení olej pro samočinné převodovky (ATF). U verze Semi-SLT bez turbo spojky retardéru se používá dvoukotoučová suchá spojka.

(lan)

www.daimler.com

spinner