Evobus

Alternativa pro obnovu autobusů v MHD existuje

Alternativa pro obnovu autobusů v MHD existuje

Společnost EvoBus Bohemia se na letošním veletrhu Czechbus prezentovala nejen se svou technikou, především držitelem ocenění Bus of the Year 2013, modelem Mercedes-Benz Citaro Euro 6, ale při tiskové konferenci její zástupce Václav Beránek nastínil i možné alternativní řešení obnovy vozového parku autobusů u dopravních podniků.

Ve své vizi se soustředil na komplexní model zahrnující nejen financování a pořízení, respektive pronájem autobusů, ale i případné využití servisních kapacit dopravních podniků v rámci nového smluvního vztahu. Průměrné stáří vozových parků autobusů v České republice se pohybuje od šesti do dvanácti let, ale nejstarší autobusy jezdí i dvacet let. Přitom jako optimální životnost autobusu v MHD se z hlediska nákladů na kilometr uvádí stáří osm až deset let. Podle Václava Beránka se například Dopravní podnik hlavního města Prahy s posledními autobusy Karosa B732 rozloučil proto, aby nepřekročil průměrné stáří autobusů devět let a jednotlivé stáří autobusů 20 let. S vyřazením vozidel Karosa B732 současně skončil provoz městských autobusů s mechanickou převodovkou.

Důvody, proč slouží přestárlé autobusy

Proč však jezdily 20 let? Vyplatilo se to? Prospělo to městu? A především – lze to dělat jinak? Na tyto základní otázky Václav Beránek odpověděl následovně. Je třeba začít už od dotazu, zda vůbec vzniká nějaká úspora, když se třeba autobus Karosa 900, jehož optimální životnost se pohybuje kolem devíti let, provozuje déle než patnáct let. Jsou dvě možnosti – buď si dopravci myslí, že ušetří, nebo na nové autobusy nemají potřebné finanční prostředky. Na místě je však podle Václava Beránka ptát se, zda je vůbec dopravce potřebuje autobus vlastnit a jestli mu nestačí vozidla pouze provozovat.

EvoBus nabízí řešení: nájem

Řešení podle něj existuje, a to nájem. Jeho předností je především možnost pořízení vozového parku bez potřebných investic a lepší cash flow firmy. Na druhou stranu musí dopravce počítat s tím, že pořizovací cena autobusů se zvýší o náklady na dlouhodobé financování. Předností je však i vyšší spolehlivost, menší potřeba parkovacích míst i servisních kapacit. A v neposlední řadě moderní vozový park zlepšuje image dopravce i města. Dopravci podle Václava Beránka mohou mít také obavy z toho, že se jim zvýší náklady na ujetý kilometr (nájemné + značkový servis), že dojde k problémům s financováním firmy a budou ztrácet konkurenceschop­nost.

Nájem s plným servisem

I zde však podle něj existuje řešení: náklady na servis jsou součástí nájemného. Dopravce tak má náklady na servis garantované smlouvou, většinu rizik nese výrobce, a to po celou dobu nájemního vztahu. Přitom výhodnost (či nevýhodnost) nabídky nájmu včetně servisu lze snadno zjistit porovnáním nabídnuté ceny za kilometr se současnými náklady dopravce.

Lze využít i vlastní servis

Dopravce podle Václava Beránka ani nemusí mít obavy, že by v případě pronájmu neměl dostatek práce pro vlastní servisní zázemí. Pronajaté autobusy totiž může opravovat vlastními prostředky a za provedenou údržbu a opravy dostane od výrobce zaplaceno podle servisní smlouvy.

Obvyklé podmínky nájmu

Doba nájmu může být osm až deset let, což zajišťuje trvale moderní vozový park. Pro takto stará vozidla je výrobce schopen garantovat zůstatkovou hodnotu po ukončení nájmu, protože je dokáže dále prodat, což je výhoda i pro dopravce-pronajímatele – snižuje to výši nájemného. Nájemné se sjednává zpravidla za ujetý kilometr – s garancí minimálního ročního proběhu ze strany dopravce, a to v průměru za dodávku, nikoli za jednotlivé vozidlo. Dopravce si může vyhradit předkupní právo na vozy po ukončení nájemního vztahu. A navíc o jeho využití či nevyužití se může rozhodnout až před ukončením nájmu.

Disponibilita vozidel

Pomineme-li nižší emise vozidel s motory Euro 6 a nižší spotřebu moderních autobusů, jsou zde podle Václava Beránka i další argumenty pro pronájem. Často se 80 i více než 90 procent provozuschopných vozidel pohybuje v ranní špičce. A jsou-li pronajata, je jejich provozuschopnost garantována výrobcem. V důsledku větší spolehlivosti a nižších nároků na servis to dopravci může přinést až desetiprocentní rozdíl v disponibilitě vozidel a také úsporu téměř deseti procent parkovacích míst, tedy rovněž významnou úsporu fixních nákladů.

(lan)

www.evobus.cz

spinner