20. května 2013
Osazení nových vozidel motory Euro 6 bude povinné až od ledna příštího roku, ale nové motory již dnes pohánějí autobusy Mercedes-Benz Travego Edition 1, Citaro, Tourismo, Integro a celou produktovou řadu Setra ComfortClass 500. Přispívají jak ke snížení spotřeby paliva, aditiva AdBlue a olejů, tedy i ke snížení emisí, tak také k prodloužení servisních intervalů a prodloužení životnosti vozidel.
Nová generace motorů BlueEfficiency Power kombinuje moderní motorové technologie a inteligentní systém recirkulace výfukových plynů. Vedle chlazeného odvodu výfukových plynů konstruktéři při stavbě motoru využili technologii BlueTec-6 značky Mercedes-Benz, která optimálně spojuje uzavřený filtr částic a systém SCR. Optimalizované spalování a sofistikovaný systém regulace emisí snižují množství emitovaných částic jen na tři procenta a emise NOx na pět procent z úrovně stanovené normou Euro 1 před dvaceti lety. Dalším důležitým opatřením ve vývoji vozidel bylo snížení aerodynamického odporu a úprava hmotnosti, což má další pozitivní vliv na spotřebu pohonných hmot.
Snížení spotřeby potvrdil srovnávací test
Srovnávací test spotřeby Record Run Buses 2012 z loňského října měl přinést nezvratný důkaz toho, že je při přechodu na normu Euro 6 skutečně možná úspora pohonných hmot. Experti ze společnosti DEKRA dozorovali průběh tohoto unikátního testování za běžného provozu, v němž pět autobusů ujelo 18 tisíc kilometrů. V přímém porovnání s předchozí generací motorů Euro 5 dosáhly motory Euro 6 úspory přes osm procent. V případě městského autobusu Citaro to bylo 8,5 procenta a u zájezdového autobusu Setra 8,2 procenta úspory paliva. Test tak na silnici potvrdil, že motory Euro 6 jsou vhodnou investicí nejen s ohledem na ochranu životního prostředí a zachování zdrojů, ale také z ekonomického hlediska.
Citaro LE Euro 6 pro infra Fürth Transport
Jedním z prvních dopravců, kteří již těží z předností vozidel s motory Euro 6, je společnost infra Fürth Transport GmbH. V dubnu rozšířila svou rodinu citar o první dva modely Mercedes-Benz Citaro Low Entry (LE) Euro 6. V Mannheimu převzal symbolické klíče od prvních Citar LE zástupce infra Fürth Transport GmbH Klaus Dieregsweiler. Nové Citaro LE nahradí svého úspěšného předchůdce a zároveň je prvním krokem k novým vozidlům s motory Euro 6 do vozového parku. Vedle varianty Citaro LE nyní výrobce nabízí již i krátkou variantu Citaro K.
Přednosti verze Low Entry
Vozidla Low Entry jsou specifická nízkopodlažním designem od přední části až do středu a zvýšenou podlahou za druhými nástupními dveřmi. Konstrukce autobusu zajišťuje vysokou úroveň pohodlí cestujících, a to i pro cestující s omezenou schopností pohybu a orientace, a stejně tak umožňuje snadnou údržbu a vysokou přepravní kapacitu. Citaro LE s motorem Euro 6 kombinuje výhody nízkopodlažního autobusu s autobusem s vyvýšenou podlahou. Oba městské autobusy Citaro LE a Citaro jsou identické až do prostoru za středními nástupními dveřmi. Nízkopodlažní plocha Citaro LE je stejná jako u autobusu Citaro. Zvýšená zadní část dává prostor vyššímu jízdnímu komfortu díky hnací nápravě a převodovce, které jsou modulárně převzaty z linkového a zájezdového autobusu. Zvýšená střecha umožňuje stání v zadní části autobusu Citaro LE.
Na rozdíl od předchozího modelu je nové Citaro LE téměř nerozeznatelné od autobusu Citaro. Při pohledu ze strany je jeho podlaha zvýšena o 310 milimetrů od středu vozidla, což je patrné pouze na zvýšené střešní části, která se rozšiřuje směrem dopředu. V přední části autobusu Citaro byla zachována stejná výška, boční linie byla také zachována v plném rozsahu, a autobus tak působí proporčně celkově vyváženým dojmem. Střešní klimatizační systém je umístěn na původním místě, pouze chladicí žebra umístěná na pravé straně pátých dveří a přechod zvýšené střechy prozrazují, že se jedná o Citaro LE.
Spojení s rodinou vozidel Citaro je patrné v prostoru pro cestující. Autobus Citaro LE má ergonomická konzolová sedadla pro městské autobusy i dvojsedadla s opěrkou končetin a klasické přídržné tyče. V přechodu z nízkopodlažní přední části do zadní vyvýšené části lze pohodlně umístit displej pro informační systém nebo monitor pro zadní řady sedadel. Městské Citaro LE využívá osvědčené sedačky Star City Eco, linková varianta Citaro LE je vybavena meziměstským typem sedadel Inter Star Eco. V linkovém provedení lze přední část až do prostoru nad zadní nápravou vybavit prostornými zavazadlovými přihrádkami.
Stejně jako v předchozím modelu dva 195 milimetrů vysoké schody před zadní nápravou mírně stoupají na vyvýšenou plochu podlahy v zad-ní části. Zvýšená střecha dává pocit prostornosti v zadní části stejně jako v přední části autobusu. Od podlahy až ke stropu je autobus v přední části vysoký velkorysých 2,05 metru. Všechna sedadla v zadní části jsou umístěna ve směru jízdy a vytvářejí stupňovité sezení se „cinema efektem“. Zadní lavice nabízí dostatečný prostor pro pět cestujících.
Náprava s hypoidním stálým převodem
Koncept zvýšené podlahy na zadní straně konstruktéři řešili nápravou s hypoidním stálým převodem RO 440, které se osvědčily u řady autobusů Mercedes-Benz. Hlavní výhodou nápravy s hypoidním převodem je nižší hlučnost a vyšší jízdní komfort blízký cestovním autobusům v porovnání s portálovou nápravou. Maximální zdvih pérování nápravy RO 440 je vyšší až o 70 procent v porovnání s portálovou nápravou, která odpovídá dráze zdvihu 50 milimet-rů, od 70 do 120 milimetrů. Citaro LE je vybaveno úsporným motorem Mercedes-Benz splňujícím emisní normu Euro 6. Základní motor má výkon 220 kW (295 k), na trhu je také výkonnější varianta s 260 kW (354 PS). S výkonnějším agregátem 260 kW výrobce dodává i nový Power Boost System (PBS), který umožňuje lepší výkon při rozjezdu, zejména na topograficky náročných trasách.
Dvounápravové autobusy
Nabídka vozidel Citaro LE zahrnuje dvounápravové městské a linkové autobusy. Citaro LE městský autobus je 12 metrů dlouhý ve variantě se dvěma nebo třemi dveřmi. Linkový autobus Citaro LE Ü (12 metrů) disponuje dvěma nástupními dveřmi, zatímco Citaro LE MT (13,1 metru) je k dispozici s dvěma i třemi dveřmi. Všechny varianty Citaro LE jsou 2,55 metru široké s maximální výškou 3,315 metru na zadní straně. Citaro LE městský má kapacitu 101 cestujících, zatímco linkový autobus má kapacitu 83 cestujících plus sedadlo řidiče.
(lan)