11. prosince 2012
Zatímco počet nových registrací osobních vozidel se v prvních deseti měsících roku na českém trhu zvýšil meziročně o téměř 3,3 procenta na 147 022 jednotek, odbyt nákladních vozidel podle údajů Svazu dovozců automobilů klesl 6,3 procenta na 6028 kusů a lehkých užitkových vozidel kategorie N1 dokonce o 13,8 procenta na 1052 kusů.
Roland Zsilinszky, principal pražské kanceláře mezinárodní poradenské společnosti Roland Berger k tomu poznamenal, že prodej užitkových vozidel citlivěji reaguje na ekonomický cyklus. Zatímco na volatilním trhu užitkových vozidel nastal pokles již na začátku roku, nyní se podle něj nejistota ohledně dalšího vývoje trhu přenáší i do dalších segmentů. V nastávajících dvanácti měsících se podle expertů společnosti Roland Berger budou se zpomalením růstu potýkat všechny kategorie vozidel a celé odvětví automobilového průmyslu.
Roland Zsilinszky potvrdil slova ředitele sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu České republiky Antonína Šípka, který již dříve vyjádřil obavy, že se odvětví nebude minimálně v prvním pololetí příštího roku dařit nijak dobře. Nejistota vyplývající ze současné hospodářské situace vyvolává velký tlak jak na automobilové výrobce, tak i na jejich dealery a dodavatele. Podle nejnovější prognózy společnosti Roland Berger bude nastávající období velmi obtížné i pro ně.
Stále složitější situace na trhu se již projevila na ziskovosti automobilek, která se v průběhu uplynulých let již vrátila téměř na předkrizovou úroveň. Nyní před výrobci stojí úkol zabezpečit rozvoj kapacit tak, aby byly připraveny na budoucí oživení (do roku 2018 společnost Roland Berger předpokládá zvýšení odbytu osobních vozidel na českém trhu o padesát procent), ale současně se vyhnuly potížím s cash-flow. Řada hlavních výrobců již přitom ohlásila agresivní globální růstové plány, které se odrazí i na situaci v České republice.
Dealeři v ohrožení
Zvyšující se nároky zákazníků, jejich citlivost na cenu a nejistota ohledně vývoje makroekonomické situace negativně ovlivňuje situaci dealerů osobních vozidel, kteří jsou na rozdíl od prodejců nákladních vozidel většinou nezávislí. V Německu je podle údajů společnosti Roland Berger ohrožen bankrotem až každý čtvrtý dealer. Přitom v Německu již od roku 2006 klesl počet dealerů o pět procent, zatímco v České republice se jejich počet ve stejné době o 24 procent zvýšil. „Objem prodejů zákazníkům s velkými vozovými parky hraje nadále významnou roli v celkovém výkonu dealerské sítě,“ poznamenal k tomu Roland Zsilinszky.
Dodavatelé rovněž pod tlakem
Propadající se prodeje a zvyšující se tlak během několika posledních týdnů zhoršily také obchodní vyhlídky dodavatelů automobilového průmyslu. V nadcházejících měsících experti Roland Berger očekávají, že především cenový a konkurenční tlak dále poroste. „Dodavatelé musí zabezpečit své zisky v následujících letech skrze cílená zlepšení výrobního provozu. Především musí optimalizovat režijní náklady, zlepšit marže ztrátových projektů a zaměřit se na pracovní kapitál,“ uzavřel Roland Zsilinszky.
(spa)