10. ledna 2013
PRAHA (10.1.) – V následujících pěti letech budou hlavními kritérii při výběru automobilu jeho spotřeba, bezpečnost, komfort a ekologičnost. Vyplývá to z aktuální studie celosvětové sítě poradenských společností KPMG Global Automotive Executive Survey 2013, která zjišťovala názory dvou set manažerů z automobilového odvětví.
Poptávka po automobilech na většině vyspělých trhů klesá. V Evropě se za rok 2012 prodalo přibližně o milion vozů méně než v roce 2011. Je to důsledek přetrvávající ekonomické recese, stoupajících cen pohonných hmot a tendence omezovat automobilovou dopravu ve městech. Automobilový průmysl se tak ocitá na prahu nové éry.
„Pozornost automobilek se obrací na rostoucí střední třídu v nově vznikajících ekonomikách BRIC, tedy v Číně, Indii, Brazílii a Rusku. V roce 2018 by země BRIC měly dosáhnout 50procentního podílu prodejů na celosvětovém trhu. Navíc by do tří až pěti let měly vyvážet významný objem automobilů, zatímco nyní téměř veškerá jejich produkce míří na jejich domácí trhy,“ uvádí Jan Linhart, Partner odpovědný za služby pro automobilový průmysl, KPMG Česká republika.
Hlavním kritériem výběru vozu je pro následující roky jeho spotřeba. Za důležitý tento faktor považuje 92 procent manažerů v automobilovém odvětví. „Úspornost je klíčová především pro evropské země a Japonsko. Čím dál více však tento trend proniká také na americký trh, kde v poslední době došlo k markantnímu zdražení pohonných hmot,“ doplňuje Jan Linhart.
Mezi zákazníky je stále velmi důležitá šetrnost aut k životnímu prostředí – jako významnou ji vidí 71 procent respondentů. Stále je však až na čtvrtém místě za bezpečností a komfortem při jízdě, které upřednostňuje 78, resp. 77 procent dotázaných. Důraz na komfort je pak ještě větší v rozvíjejících se ekonomikách, kde jej za důležitý považuje 83 procent dotázaných.
„Největší poptávka přitom směřuje na menší typy automobilů, tedy malá a mini auta. Poroste také význam levnějších modelů aut, jejichž nabídku většina automobilek posiluje. Je tak možné říci, že evropské zákazníky stále zajímá především stav jejich peněženky. To se projevuje jak při výběru kategorie vozu, tak při posuzování úspornosti provozu,“ vysvětluje Jan Linhart.
Hlavním trendem do roku 2025 zůstává pro tři čtvrtiny respondentů elektromobilita. Přesto dochází k odklonu od čistě elektrických vozů k hybridním verzím, které budou podle 36 procent manažerů již za pět let nejpřitažlivější kategorií. Investice do tzv. plug-in hybridů (čili automobilů využívajících kromě klasického vznětového motoru také elektrický pohon) plánuje navýšit 24 procent firem. Do primárně bateriových technologií přitom investuje pouhých osm procent.
„Výrobci zjišťují, že náklady na vývoj technologií i samotnou výrobu elektromobilů jsou natolik vysoké, že vyvolávají pochybnosti o návratnosti těchto investic. Zároveň se obávají, že vsadí vše na špatnou kartu. Kombinace různých technologií může oproti tomu přinést úsporná opatření za cenu, která bude pro mnoho zákazníků zajímavá. Teprve praxe ukáže, která technologie bude mít dlouhodobě šanci na úspěch.“ dodává Jan Linhart.
(tj)