SDTNN

Bez páteřních silničních tras přichází průmysl o řadu zakázek

Bez páteřních silničních tras přichází průmysl o řadu zakázek

Sdružení dopravců těžkých a nadměrných nákladů (SDTNN), k jehož hlavním cílům patří iniciovat vznik systému silničních páteřních tras pro těžké a nadměrné přepravy, bylo založeno v roce 2011. Letos v únoru se jeho zástupci poprvé sešli s pracovníky ministerstva dopravy a předložili jim vlastní návrh technických podmínek pro tyto trasy.

„Česká republika je proexportní zemí s rozvinutým těžkým průmyslem, který se na exportu významně podílí. Po dlouhou dobu se pro přepravu supertěžkých věcí využívaly tzv. vybrané silniční trasy, které používala jak armáda, tak civilní sektor. Avšak Antonín Baudyš poté, co se stal ministrem obrany, prohlásil, že to, co stačí civilnímu sektoru, stačí i armádě. A od tohoto okamžiku páteřní trasy začaly mizet, stavěly se na nich kruhové objezdy a nízké podjezdy a současný stav je takový, že těžké a nadměrné náklady není téměř kudy dopravovat,“ řekl po jednání na ministerstvu tajemník SDTNN Václav Rádl. „Například Jan Světlík, předseda představenstva holdingu Vítkovice a prezident Národního strojírenského klastru, uvádí, že český průmysl je schopen vyrobit nejkvalitnější výrobky, které svět požaduje, ale není schopen je z České republiky vyvézt a dopravit zákazníkovi,“ dodal. Firmy, které se těžkou dopravou zabývají, se proto snaží tyto trasy obnovit. Před dvěma roky založily SDTNN a začaly pracovat na vytvoření technických podmínek pro páteřní trasy, na jejichž základě by se tyto trasy obnovily.

Vznik pracovní skupiny

„Jednání na ministerstvu dopravy bylo v podstatě prvním seznamovacím setkáním, na němž jsme si vyjasnili naše postoje. Bylo zapotřebí, abychom získali podporu pracovníků ministerstva a ŘSD, protože podobných projektů už viděli nespočet a většina z nich vzhledem k častým změnám na ministerstvu nakonec skončila v koši. To však v případě technických podmínek pro páteřní trasy nechceme dopustit,“ uvedl Václav Rádl.

Přes určitou počáteční nedůvěru se nakonec podle něj podařilo vést jednání velice věcně. SDTNN na něm představilo návrh technických podmínek, které pro ně vypracovala firma Pontex, spol. s r. o., a došlo k vytvoření pracovní komise. Její členové dostali úkoly, na jejichž zpracování budou mít zhruba měsíc, až do dalšího setkání. „Jde nám o to, abychom co nejdříve společně dospěli ke konečnému materiálu, který by mohl jít ke schválení k ministru dopravy Ing. Antonínovi Prachařovi,“ upřesnil Václav Rádl.

Jednání podle něj probíhalo za účasti vedoucího oddělení silničního správního úřadu na ministerstvu dopravy Mgr. Jána Skovajsy a Ing. Zdeny Kovářové. Za Ředitelství silnic a dálnic GŘ se ho zúčastnil Ing. Zdeněk Černý a Ing. Pavel Dubrovský z ŘSD z Pardubického kraje. Vedle Václava Rádla a Ing. Karla Vodičky, který je expertem komise za SDTNN, byla jednání přítomna i firma Pontex, spol. s r. o., zastoupená Ing. Martinem Havlíkem, a specialista na mosty Ing. Vladimír Lewczszyna.

Vícenáklady snižují konkurenceschop­nost

Některé výrobky prostě český průmysl podle Václava Rádla, přestože by na ně získal zakázku, vyrobit nemůže nebo je musí vyrábět v částech, což přináší další náklady. „Navíc povolovací řízení spolu s přepočty a diagnostikou mostů, měřením, mimořádnými prohlídkami atd. je tak drahé, že výrobek nakonec často ani není konkurence-schopný. Jen pro představu: pokud se vezme třeba cena za přepravu dvou set tun na trase Ostrava – Čína, tak 80 procent všech nákladů připadne na úsek silniční přepravy z Ostravy do Mělníku a pouhých dvacet procent na přepravu po řece a dále po moři do Číny,“ řekl Václav Rádl. Současný stav se podle něj sice už nezmění, ale je zapotřebí alespoň ochránit do budoucna vyhovující komunikace, případně jejich stav zlepšovat, a zajistit, aby další stavby již respektovaly nové technické podmínky.

Sdružení dopravců těžkých a nadměrných nákladů

Cílem SDTNN je zlepšit podmínky pro přepravu těžkých a nadrozměrných nákladů a napomoci tak i zvýšení konkurenceschopnost českého průmyslu. Má devět členů, kteří jak počtem vozidel, tak výkony představují hlavní hráče na českém trhu speciálních přeprav. Vzhledem k tomu, že vypracování technických podmínek pro páteřní trasy sdružení financuje samo, v předchozích dvou letech se soustředilo především na shromáždění nezbytných prostředků. „Vedle hlavního tématu, vytvoření páteřních tras, chceme dosáhnout i změny příslušné legislativy, tj. zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, a prováděcích předpisů. Dále budeme usilovat o sjednocení pravidel a vydání předpisu pro doprovody nadměrných nákladů. Rovněž chceme navrhnout změny ve správních poplatcích a sjednotit je. Ve vybírání správních poplatků za používání komunikací totiž existují diametrální rozdíly. Na jedné straně můžete vézt po České republice třísettunovou soupravu za šest tisíc Kč a na druhé straně vezete šedesátitunovou soupravu do zahraničí a platíte třeba desetkrát tolik. I o tom jsme na jednání komise hovořili. Je paradox, že přestože tyto poplatky předepisuje resort dopravy, peníze jdou na ministerstvo financí, které je dále přerozděluje. Nevadí nám, pokud tyto poplatky budou vysoké, ale když už se budou vybírat, ať se také vracejí zpět na páteřní trasy,“ uvedl Karel Vodička ze společnosti Rádl, spol. s r. o., Plzeň, který v komisi zastupuje SDTNN.

Milan Frydryšek

spinner