17. prosince 2012
PRAHA (17.12.) – Biopaliva nemají u české veřejnosti příliš dobrou pověst, ať už za to může jejich často necitlivé prosazování ze strany evropských institucí nebo unáhlené zavádění bez stanovení potřebných kvalitativních standardů v místních podmínkách. Jejich spotřeba přesto rok od roku roste: loni se v České republice podle údajů ministerstva průmyslu a obchodu spotřebovalo více než 245 tisíc tun paliva pro vznětové motory na bázi methylesterů nenasycených mastných kyselin rostlinného původu, meziročně zhruba o tetinu více.
Velmi dobře se bionafta z obnovitelných zdrojů uplatňuje především v městské hromadné dopravě, kde může díky daňovému zvýhodnění (bionafta je zhruba o tři Kč levnější než klasické palivo) pro dopravce představovat velký zdroj úspor. Potvrzují to například výsledky dvouletých provozních zkoušek, které se pod patronací Výzkumného ústavu zemědělské techniky a společnosti Agropodnik Jihlava uskutečnily v Teplicích. Společnost Veolia Transport Teplice, která po dobu dvou let využívala ve svých 66 autobusech převážně čistou bionaftu, v průběhu testu podle jednatele Jana Gaislera každoročně ušetřila zhruba pět milionů Kč.
Využití bionafty se podle něj nijak negativně neprojevuje na spotřebě, v zásadě zanedbatelné zvýšení nákladů na údržbu je dáno jen nutností častější výměny palivových filtrů, zejména v zimním období. Vyžaduje to sice práci s řidiči, kteří na bionaftu zpočátku často hledí s despektem, ale výsledek v podobě milionových úspor stojí za to. Stoprocentní Ekodiesel B100 Jan Gaisler označuje dokonce za „ideální palivo“ pro MHD. „Nebyly třeba žádné úpravy na vozidlech, ani v údržbě vozidel. Zaznamenali jsme pouze zanedbatelné zvýšení náročnosti na údržbu. V současnosti máme najeto už přes 7,5 milionu kilometrů, takže lze říci, že máme i relevantní data, ze kterých můžeme vycházet,“ uvedl Jan Gaisler v listopadu na veletrhu CzechBus.