ČESMAD Bohemia

ČESMAD: neplaťte sporné mýtné nedoplatky

ČESMAD: neplaťte sporné mýtné nedoplatky

Sdružení ČESMAD Bohemia vyzvalo minulý týden dopravce, aby neplatili několik let staré nedoplatky na mýtném. Pohár trpělivosti podle jeho zástupců přetekl poté, co Advokátní kancelář Němec, Bláha, Navrátilová v září rozeslala další výzvy se splatností k 21. říjnu.

Sdružení ČESMAD dopravcům doporučuje, aby ignorovali veškeré výzvy k úhradě nedoplatků ze strany Advokátní kanceláře Němec, Bláha, Navrátilová do doby rozhodnutí Ústavního soudu, k němuž podalo stížnost. Spolu s ní podalo jménem dopravců také žalobu na ŘSD z titulu nekalé soutěže podle Obchodního zákoníku a vyzvalo všechny dopravce, kteří uspěli v soudních sporech, aby žalovali ŘSD o náhradu škody způsobené protiprávním jednáním. V neposlední řadě ČESMAD Bohemia podal také trestní oznámení na neznámého pachatele kvůli maření úkolu úřední osoby z nedbalosti v souvislosti se Zákonem o majetku státu a vymáhání údajných nedoplatků jen od části uživatelů mýtného systému.

Dopravci na problémy upozorňují dlouhodobě

Sdružení ČESMAD Bohemia dlouhodobě upozorňuje orgány statní správy na problémy s výběrem mýtného a na podle jeho zástupců „doslova skandální poměry při vymáhání nedoplatků na mýtném“. Podle generálního tajemníka sdružení Martina Špryňar vše začalo tím, že ŘSD pověřilo vymáháním údajných nedoplatků na mýtném Advokátní kancelář Němec, Bláha, Navrátilová a vymahačskou firmu BSP Lawyer Partners, a to na základě netransparentního výběrového řízení. „Za služby advokátní kanceláře platí ŘSD paušální částky v desítkách milionů Kč. Většina nedoplatků je přitom způsobena chybou systému (nekomunikací OBU a brány) a v jednom případě se dokonce týká mýtné brány, která v té době nestála,“ zdůraznil Martin Špryňar.

Výzvy mají až poloviční chybovost

Nedoplatky jsou podle něj vymáhány zpětně v mnoha případech až se čtyřletým zpožděním, přestože dopravce má nárok na reklamaci do 60 dnů a ŘSD má povinnost předepsat mýtné do 30 dnů. „Výzvy z poslední, již čtvrté vlny, které kancelář rozeslala se splatností k 21. říjnu 2012, jsou přitom poznamenány vysokou, mnohdy až padesátiprocentní chybovostí. Mnoho zde uváděných údajných nedoplatků totiž buď vůbec nevzniklo, nebo byly uhrazeny. Je nepřijatelné, aby stát postupoval metodou pokus-omyl a při tom šikanoval a finančně zatěžoval podnikatele,“ uvedl Martin Špryňar. Podle něj je pro dopravce tato agenda časově a administrativně neúnosně náročná a navíc se ocitají v nerovnoprávném postavení vůči zahraniční konkurenci, od níž stát vymáhá dlužné mýto ve zlomku předepsané výše.

(lan)

spinner