TimoCom

Chránit před podvody se musí především každý sám

Chránit před podvody se musí především každý sám

Každá dopravní a spediční firma by se měla chránit před případnými podvodníky především sama a nespoléhat na někoho jiného. V prvé řadě by si měla zjistit, jaká bezpečnostní opatření provádí konkrétní provozovatel internetové burzy, a na tomto základě vypracovat vlastní doplňující bezpečnostní pravidla, která bude pak důsledně dodržovat. Minulý týden to uvedl obchodní ředitel českého zastoupení burzy nákladů a volných vozidel TimoCom Soft- und Hardware GmbH Daniel Priban.

„Jde o to, abychom si společně ujasnili bezpečnostní rizika a byli si vzájemně nápomocni při jejich minimalizaci. My jsme schopni zákazníkům říci, co vše podnikáme pro bezpečnost z naší strany a co doporučujeme jim, a na nich je, aby si počínali neméně ostražitě. To, že se někdo doposud nestal obětí podvodu či krádeže, ještě neznamená, že dodržování bezpečnostních pravidel je pro něj zbytečné. Ve většině případů, kdy fir-mě vznikla nějaká škoda, se totiž později ukázalo, že to bylo právě proto, že její zaměstnanci podcenili nesrovnalosti v poskytnutých údajích, a bylo tedy možné se nepříjemnostem vyhnout,“ řekl Daniel Priban.

Zdůraznil, že bezpečnostní rizika v dopravě a spedici jsou vysoká a firmy mají co do činění s organizovaným zločinem. Navíc orgány činné v trestním řízení mají ztížené podmínky, protože figuruje-li podvodný dopravce nebo speditér v přepravě, kde se nakládá například v Belgii a vykládá v Maďarsku, musí policie komplikovaně jednat se svými zahraničními kolegy. „Přičteme-li k tomu skutečnost, že jsou zde omezené možnosti ověřování dokumentů, existují prodlevy v aktualizaci obchodních a živnostenských rejstříků, nelze ověřit pravost osobních dokladů, je zřejmé, že firmy se musejí chránit především samy, a to za pomoci všech dostupných prostředků,“ dodal Daniel Priban.

Metody podvodníků jsou stále sofistikovanější

„Zločinci se v poslední době uchylují ke zneužití identity existující firmy, pod jejímž jménem se představují, což je dnes jeden z nejčastějších jevů,“ řekl dále Daniel Priban. Nejnebezpečnější však podle něj je tzv. převzetí zavedené firmy s otáčkou o 180° a její převedení na bílého koně. „Jedná se o případ, kdy nějaká firma fungovala normálně, někdo ji koupí, jejím prostřednictvím udělá podvody a poté zmizí,“ dodal.

Opatření společnosti TimoCom

Aby burza TimoCom byla co nejbezpečnější, používá její provozovatel souhrn opatření TC Secure. Prvním z nich je prověření nového zájemce před vstupem na burzu, které je jedním z nejdůležitějších kroků. Dalším je například bezpečnostní kontrola, při níž pracovníci firmy TimoCom ověřují chování firem na základě nejrůznějších indicií.

Prověřování před vstupem na burzu

Samotné prověřování nového účastníka burzy se skládá z řady kroků. Ověřují a dokumentují se například komunikační prostředky pomocí dostupných firemních záznamů, probíhá ověřovací komunikace na oficiálních kontaktech firmy, kontroluje se pravost dodaných dokumentů, zjišťuje se bonitní hodnocení od poskytovatelů kreditních informací, pátrá se po informacích z registrů insolvencí a dlužníků, lustruje se na veřejných portálech a fórech a sledují se související vazby dlužníků. „A co je asi nejdůležitější, přístup na burzu je zamítnut firmám mladším šesti měsíců, protože možnosti ověření potřebných informací jsou u nich omezené, a firmám, u nichž byly nalezeny negativní skutečnosti,“ řekl Daniel Priban.

Opatření na straně TimoComu a na straně účastníků burzy podle něj nicméně musejí jít ruku v ruce. „Při ověřování údajů máme podobnou pozici jako každý jiný, a jestliže my při ověřování děláme, co můžeme, je třeba, aby si stejně počínali i naši zákazníci. Pokud se oboustranně zjištěné údaje o konkrétní firmě rozchází, může to být signál, že se nejedná o důvěryhodnou společnost,“ zdůraznil.

Opatření na straně uživatele burzy

Důležité je podle Daniela Pribana především nastavení kontrolních procesů a zajištění jejich dodržování, a to i v případě mimořádných situací, jako například při uzavírání kontraktů v pozdních večerních hodinách, u urgentních zakázek nebo při zpožděních. „Nedodržení tohoto pravidla bylo zjištěno snad u všech poškozených firem,“ řekl Daniel Priban.

„Mohu říci, že v naprosté většině případů k podvodům dochází právě v situacích, kdy podvodníci disponenta dostanou do presu. Přestože se na zakázku dívali několik dní dopředu, ozvou se až v pátek večer a potřebují ji naložit ihned. A v takovém tlaku se nejsnáze přehlédne, že něco není v pořádku,“ dodal.

Za nejdůležitější považuje proškolení personálu; na něm stojí veškerá další opatření. „Takže základ je ne-ustále porovnávat, jakými telefonními čísly, faxy a e-maily firma komunikuje a jakými se prezentuje v burze. Vždy je třeba sledovat, zda mezi nimi nejsou nějaké nesrovnalosti. A má-li zákazník nějaké pochybnosti, měl by využít naši bezplatnou službu TimoCom Identify,“ upřesnil Daniel Priban.

Dále TimoCom doporučuje uplatňovat tzv. princip čtyř očí, tedy že kontrolu objednávky nového partnera provádějí nejméně dva nezávislí pracovníci – disponent by ji měl poslat ještě svému nadřízenému. TimoCom rovněž doporučuje dokumentovat veškerou komunikaci s dodavatelem. Nezbytné je podle Daniela Pribana také zavést zvláštní opatření v případě neutralizace dokladů. „Jestli firma dostane informaci, že doklady se mají neutralizovat, měla by si počínat obzvlášť opatrně a ihned zjišťovat, zda nedošlo k nějakým změnám oproti původní dohodě a jedná-li se o ověřeného partnera,“ řekl.

Účinné a přitom jednoduché je nechat si zaslat výtisk vlastní nabídky z burzy nákladů Truck & Cargo. „Tím se jednak zjistí, že partner má oprávněný přístup do programu, a navíc na nabídce jsou ochranné prvky, podle kterých se dá oprávněný přístup ověřit. Důležité je také porovnat kontaktní telefony s údaji uvedenými v TimoCom Profile a ales-poň jednou na oficiální kontakty zavolat. A opět, v případě jakýchkoli nejasnosti využít bezplatnou službu TimoCom Identity,“ uzavřel Daniel Priban.

(lan)

www.timocom.cz

spinner