19. dubna 2014
Jen kousek už zbývá mladoboleslavské Škodě Auto k přelomové hranici milionu prodaných aut v jednom roce. Loni dodala zákazníkům 920 800 vozů, a rok předtím to bylo dokonce 939 tisíc aut. Je přitom zajímavé, že při nedávné výroční tiskové konferenci představitelé automobilky o milionu vozů ještě nehovořili. Cíl, který automobilku zajímá, představil v březnu na výroční tiskové konferenci předseda představenstva Škoda Auto Winfried Vahland, když řekl, že firma chce dosáhnout prodeje 1,5 milionu vozů ročně.
Navíc největší výrobce automobilů ve střední Evropě a zároveň nejvýznamnější tuzemská firma tohoto rekordního cíle chce dosáhnout docela brzy, již do roku 2018. Podle představitelů firmy je automobilka v dobré kondici. Výsledky, které Škoda Auto na konferenci představila, napovídají, že k navýšení prodeje o padesát procent má dobře našlápnuto. Zisk po zdanění ve výši 11,8 miliardy Kč dosažený v loňském roce považuje firma za solidní. Tržby stouply proti předcházejícímu roku o 2,2 procenta na více než 268,5 miliardy Kč. „Naše modelová paleta v uplynulém roce rostla jako nikdy předtím, investovali jsme do rozšířené kapacity výroby. Nyní je Škoda ve vrcholné formě, sklízíme plody investic. Naše modelová ofenziva běží na plné obrátky,“ uvedl Winfried Vahland. „V souvislosti s modelovou ofenzivou jsme nadprůměrně investovali do domácí výroby v kmenových závodech, rozšiřovali jsme kapacity na trzích Číny a Ruska,“ dodal.
Více modelů pomůže
Dobrá byla pro automobilku ze-jména druhá polovina loňského roku. Jinak ale to byl pro Škodu Auto rok ekonomicky náročný, stejně jako pro celý automobilový průmysl v Evropě. Podle šéfa automobilky mírný pokles prodejů v loňském roce oproti 2012 způsobila složitá situace na evropských trzích a pokles odbytu na některých dalších významných trzích, jako je Čína nebo Rusko. Svou roli také sehrály náběhy nových modelových řad a s nimi spojené nízké objemy výroby. „S rekordním počtem osmi nových nebo kompletně přepracovaných modelů jsme představili více aut než kdykoli předtím,“ vyzdvihl jednu z předností dosažených v loňském roce.
Celé odvětví čelilo výzvám, které vyvolávaly tlak na obchodní činnost. Západní Evropa opět zařadila zpátečku, když zaznamenala pokles trhu o 1,9 procenta. Přitom Škoda Auto loni v západní Evropě posílila a dopadla tak výrazně lépe než mnohé další automobilky. Zaznamenala zde nárůst o 3,1 procenta v porovnání s předcházejícím rokem. Tržní podíl jí vzrostl na 3,2 procenta. V Německu je Škoda Auto, patřící do koncernu Volkswagen, nejsilnější zahraniční značkou. „Automobilový trh v západní Evropě byl v roce 2013 nejslabší za posledních 20 let,“ upozornil ve svém vystoupení člen představenstva za oblast ekonomiky Škoda Auto Winfried Krause. Proto ocenil, že se mladoboleslavské automobilce podařilo nejen prodat na tomto trhu více vozů, ale také dosáhnout vyššího růstu oproti vývoji na trhu a zvýšení tržního podílu. Podobně dobře si automobilka vedla na svém „domácím“ trhu ve střední Evropě. Počtem 126 500 prodaných vozů a přírůstkem dvě procenta proti roku 2012 dosáhla lepšího vývoje než ostatní prodejci. Tržní podíl jí zde vzrostl na 19 procent. V České republice, Polsku a na Slovensku jsou auta se značkou okřídleného šípu tradičně nejprodávanější. Loňský rok toto postavení mladoboleslavské automobilky jen potvrdil.
Čína nejsilnějším trhem
Mírné ztráty zaznamenala naše největší automobilka ve východní Evropě a také na jinak velice lukrativních trzích Ruska a Číny. Konkrétně v Rusku prodala 87 500 vozů, což bylo o pět procent méně než v roce 2012. Nejsilnějším jednotlivým trhem je pro Škodu Auto Čína. Loni automobilka prodala v Číně 227 000 vozů. Mírný pokles prodeje na tomto celosvětově nejvýznamnějším trhu představitelé Škody Auto vysvětlují modelovou obměnou nabídky svých vozů, jinými slovy: na nové modely si zde musí zákazníci počkat. Nová generace, která se v Evropě prodává už asi rok, se v Číně dostane do prodeje až nyní v dubnu. Jinak ale čínský automobilový trh loni rostl o 17 procent, to znamená, že v případě Číny byla mladoboleslavská automobilka v porovnání s jinými úspěšnými prodejci v minusu. Sladké ovoce v podobě zvýšeného nárůstu objemů prodeje zde na ni teprve čeká. Podmínkou ale je, aby se nové škodovácké modely Číňanům líbily. Zatím tomu tak bylo. Za šest let, co je Škoda Auto na tomto trhu, zde bylo vyrobeno v rámci partnerství se společností Shangai Volkswagen v závodech Antching, Ičeng a Ningpo více než milion vozů Škoda.
K příznivým výsledkům firmy řadí Škoda Auto zejména ekonomiku posledních šesti měsíců, zvláště pak start do letošního roku. „Po přechodném období roku 2013 se Škoda začátkem roku 2014 opět výrazně rozjíždí,“ připomněl Winfried Krause výborný rozjezd firmy v letošním roce. V lednu dosáhla automobilka nejlepšího měsíčního odbytu v historii firmy a také v únoru se jí podařilo dodat zákazníkům více vozů než loni.
Tříletá ofenziva pokračuje
Výroční tisková konference se uskutečnila v příjemných prostorách muzea mladoboleslavské Škody, kde návštěvník má možnost jako na dlani se seznámit s jednotlivými modely opouštějícími brány firmy v její 118leté historii. Sbírky muzea stejně jako prodejní autosalony se nejvíce obohatily právě v posledních letech. Mladoboleslavská automobilka sází na pestrost nabídky, proto přichází se stále novými variantami svých vozů. Obecně platí, že ekonomické výsledky firem úzce souvisí s kvalitou a rozsahem nabídky a automobilka není výjimkou. „Přibližně před třemi lety jsme spustili nejkomplexnější ofenzivu v historii společnosti Škoda Auto. V té době se produktová paleta značky Škoda rozrostla na sedm modelů s více než 30 variantami,“ řekl k tomu člen představenstva za výrobu a logistiku Škoda Auto Michael Oeljeklausm.
Octavia vládne
Vlajkovou lodí zůstává Škoda Octavia, která je nejprodávanějším modelem značky Škoda. Vyrábí se již v třetí generaci. Octavia se dokonce jako první vůz značky zařadila mezi desítku nejprodávanějších aut v Evropě. Loni se prodalo 359 600 těchto vozů. „Vyrábí se už na hranici kapacity,“ uvedl k úspěchům modelu Winfried Vahland, který připomněl, že od srpna rostou její prodeje každý měsíc o dvě procenta. Vzestup pokračuje, od začátku letošního roku bylo na trzích západní a střední Evropy dosaženo zhruba třetinového nárůstu proti loňsku.
Letos uvede automobilka dvě další varianty nové generace modelu Octavia. Jedná se o robustní offroad Škoda Octavia Scout s inovativní technologií pohonu všech kol. Měl by vynikat jízdními vlastnostmi na silnicích i mimo ně. Na trhu se letos také objeví Škoda Octavia G-TEC s pohonem na stlačený zemní plyn. Letos na podzim je plánováno uvedení nové generace modelu Škoda Fabia. Velice úspěšný je model Rapid, který se dva roky po svém uvedení na trh stal třetím nejprodávanějším modelem značky Škoda. Modernizace se loni dočkaly Škoda Superb a Yeti, jejichž prodeje ale podobně jako u modelů Fabia nebo Roomster loni klesly. Velice dobře se prodával minivůz Škoda Citigo. Jako jediný škodovácký model se vyrábí mimo Českou republiku v závodě Volkswagenu v Bratislavě. Loni se ho prodalo o polovinu více než v roce 2012, tedy přes 45 tisíc vozů.
Začátek nových paliv
Po léta byla Škoda Auto dost konzervativní ve využití jiných pohonů a paliv, než je benzin a nafta. Tuto cestu k zákazníkům nechávala spíše na mateřském koncernu. To se v poslední době mění. Nejdříve to byla v malých dodávkách nabídka Octavie s pohonem na LPG, pak na biolíh E 85. Pohon na stlačený zemní plyn dostala nedávno i nejmenší škodovka, Citigo. Avšak tu největší změnu a zákazníky také nejočekávanější, představila Škoda Auto letos na autosalonu v Ženevě. Octavia G-TEC s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) se zde stala jednou z hlavních novinek automobilky. Do prodeje by se měla dostat v červnu za cenu začínající na 433 900 Kč.
Tento model signalizuje nový kurz automobilky k novým palivům. Na otázku Dopravních novin Winfried Vahland odpověděl, že Octavia G-TEC se dostane hned k zákazníkům také na zahraničních trzích. Největší prodeje očekává v Německu a Itálii, kde je také postavena rozsáhlá síť čerpacích stanic na plyn. Ta je v Česku zatím malá, načerpat toto palivo lze asi na 50 místech. Jejich počet se však brzy zvýší zhruba na sto. U svých čerpacích stanic začíná nabízet stlačený zemní plyn například Benzina. Nelze ale zatím očekávat, že by model s pohonem na plyn pomohl Škodě Auto výrazněji do čtyř let dosáhnout na metu 1,5 milionu ročně prodaných vozů. K dalším cílům a metám už to cesta ale může být. Ve světě dochází totiž k raketovému nástupu tohoto ekologického a levného motorového paliva.
Vít Smrčka