Mercedes-Benz

Citaro FuelCELL Hybrid na Světovém ekonomickém fóru

Citaro FuelCELL Hybrid na Světovém ekonomickém fóru

Dva autobusy Mercedes-Benz Citaro FuelCELL Hybrid v barvách společnosti PostAuto Schweiz AG s technologií palivových článků dopravovaly na konci ledna účastníky 43. výročního zasedání Světového ekonomického fóra v Davosu. PostAuto je první autobusová společnost ve Švýcarsku, která používá technologii palivových článků ve veřejné dopravě.

Od konce roku 2011 na pravidelných spojích v okolí města Brugg (v kantonu Aargau) provozuje pět autobusů Mercedes-Benz Citaro FuelCELL Hybrid jako součást dlouhodobého testu technologií na palivové články. Dopravce odhaduje, že během pěti let vozidlo vypustí o dva tisíce tun CO2 méně než konvenční vozidlo na fosilní paliva. Optimisticky se k budoucnosti ekologicky šetrných autobusů na palivové články vyjádřil i ředitel Daimler Buses Hartmut Schick. „Měl jsem možnost vidět technologie v opravdovém provozu. Jsem velmi ohromen tím, jak se podařilo společnosti PostAuto Schweiz AG zavést tento koncept do praxe,“ řekl.

Životnost pohonu nejméně pět let

Při srovnání s autobusy s palivovými články, které byly testovány od roku 2003 v rámci projektů CUTE a HyFLEET, přichází nové Citaro FuelCELL Hybrid s inovacemi v systému využití energie a jejího uchování v lithium-iontových bateriích, s výkonnými elektrickými motory s trvalým výkonem 120 kW v nábojích kol a elektrifikovaným pohonem vedlejších spotřebičů. To vše prodlužuje životnost pohonu na nejméně pět let nebo dvanáct tisíc provozních hodin.

Palivové články nového Citara Fuel-CELL Hybrid jsou stejné jako u osobního vozidla Mercedes-Benz B-Class F-CELL. Oba zásobníky jsou umístěny na střeše vozidla jako u předchozích modelů. Získaná energie z rekuperace při brzdění se ukládá do lithium-iontových baterií umístěných na střeše. K pohonu se využívá uložená energie; díky tomu se nové Citaro FuelCELL Hybrid může pohybovat několik kilometrů pouze pomocí elektrické energie.

FuelCELL se svou koncepcí podobá Mercedes-Benz BlueTec Hybridu, kde dieselagregát dodává energii pro pohon elektrickým generátorem. U nových autobusů FuelCELL však pro hnací motory dodávají elektrický proud palivové články, takže vozidla mají nulové emise.

Úspora vodíku

Díky vylepšeným palivovým článkům a lithium-iontovým bateriím šetří nový autobus Citaro FuelCELL Hybrid ve srovnání s předchozí generací 50 procent vodíku. V důsledku toho se počet nádrží snížil z předchozích devíti na sedm a zvětšil se i dojezd autobusů s palivovými články – až na 300 kilometrů. Díky těmto různým technickým zlepšením jsou čistě elektrické autobusy s palivovými články opět o krok blíže k sériové výrobě.

Součást projektu CHIC

Projekt CHIC (Clean Hydrogen in European Cities), financovaný Evropskou unií a dalšími partnery, zajišťuje integraci 26 autobusů s palivovými články do každodenní pravidelné autobusové dopravy v pěti evropských městech. Jeho cílem je přispět k vytvoření vozových parků s vozidly na palivové články a k jejich postupnému zavádění do městského provozu. Účast v projektu CHIC získal koncern Daimler Buses na základě předchozí úspěšné účasti v projektech CUTE a HyFLEET, které byly v letech 2003 a 2009 rovněž financovány z evropských fondů. Technologii 36 vozidel Mercedes-Benz Citaro FuelCELL v současné době testuje dvanáct dopravců na třech kontinentech.

(lan)

www.evobus.cz

spinner