Kontrola zraku řidičů

Čtvrtina řidičů má problémy se zrakem a měla by zajít k lékaři

Čtvrtina řidičů má problémy se zrakem a měla by zajít k lékaři

PRAHA (17.9.) – Jeden ze sta řidičů, které míjíte na českých silnicích a dálnicích, vás téměř nevidí. A zhruba jedna čtvrtina lidí za volantem má menší či větší problémy, zejména při jízdě v mlze či při smrákání. Ukázalo to měření zraku asi šesti set řidičů, které během dvouměsíční osvětové kampaně provedlo Mezinárodní sdružení optiků a optometristů ve spolupráci s BESIP a Policií ČR.

Kampaň „Bezpečnost za volantem – péče o zrak“ proběhla v celé republice. Na sedmnácti místech změřily pracovní týmy zrak 589 řidičů, jejichž průměrný věk byl 45 let. Měření bylo bezplatné, dobrovolné, přičemž nikomu ze zájemců nehrozil postih při zjištění negativních nebo varujících výsledků. Lidem se špatným zrakem odborníci doporučili, aby vyhledali očního lékaře a začali problém řešit. Jejich vada má totiž praktický a nebezpečný dopad na dopravní bezpečnost. „Když jeden řidič spatří překážku a začne brzdit, druhý k ní musí dojet na poloviční vzdálenost, aby ji vůbec rozeznal a mohl zareagovat. Co to udělá, setkají-li se v hustém provozu na dálnici? Řada lidí předpokládá, že druzí vidí stejně dobře jako oni,“ konstatuje vedoucí BESIP Roman Budský.

Odborníci při měření sledovali, zda lidé dokážou rozlišit požadovaný detail na odpovídající vzdálenost, a to každým okem zvlášť i oběma dohromady. Zkoumali i prostorové vidění, což je důležité například pro správný odhad vzdálenosti protijedoucích vozidel. U třetiny řidičů bylo zjištěno skryté šilhání a u více než čtvrtiny potíže s prostorovým viděním. Téměř 44 procent osob nedosahovalo alespoň na jednom oku optimální zrakové ostrosti. Průměrný věk těchto řidičů je 51 let.

Řidiči, jejichž zraková ostrost nedosahovala 70 procent a jejichž způsobilost k řízení motorových vozidel je tak do budoucna podmíněna odborným vyšetřením, tvořili lehce přes šest procent z celkového počtu zkoumaných. Jejich věkový průměr činil 58,1 roku. „Znepokojivou, avšak očekávatelnou zprávou je prokazatelně vyšší zastoupení starších řidičů ve skupinách s nejhorší zrakovou ostrostí,“ uvedl Roman Budský. Z testovaných řidičů bylo 24 procent těžce tupozrakých nebo s pouze jedním ostře vidoucím okem.

Mezi nejrizikovějšími řidiči se zrakovou ostrostí pod 50 procent nebyl jediný nositel brýlí nebo čoček. Lze se tedy domnívat, že se jedná o řidiče, kteří si deficit svého zraku neuvědomují, případně uvědomují, ale nikdy ho zodpovědně neřešili návštěvou očního specialisty a pořízením korekční pomůcky.

spinner