29. října 2012
DKV Euro Service GmbH + Co. KG je jednou z předních evropských společností zaměřených na optimalizaci nákladů a efektivní řízení vozových parků dopravců. O tom, jaké služby konkrétně nabízí a jak reaguje na aktuální situaci v dopravě, jsme hovořili s ředitelem jejího českého a slovenského zastoupení RNDr. Ondřejem Pavlíkem, MBA.
Podnikání v silniční dopravě je dlouhodobě ovlivňováno disproporcí mezi nízkými cenami za dopravu a rostoucími náklady, letos v létě především zvyšující se cenou nafty…
„Cena nafty v létě rekordně rostla a někde i atakovala hranici 40 Kč za litr. Nezvyšovala se ovšem jen v České republice, ale všude, protože rostla cena ropy na světových trzích. Je proto neuvěřitelné, že někteří poslanci chtějí proti tomuto globálnímu trendu bojovat tak, že vytáhnou peníze z kapes nás všech daňových poplatníků – tím, že sníží spotřební daň. Ano, všichni vidíme neradi, že dopravci přes Českou republiku jen projíždějí, a i když přispívají do mýtného systému, nenatankují zde ani litr pohonných hmot. Dlouhodobě upozorňujeme, že je zapotřebí umět tuto potenciální poptávku obchodně uchopit, ale snížení spotřební daně, které navrhuje sociální demokracie, není řešení. Přitom existuje účinný nástroj a tím je tzv. profesionální nafta. To znamená, že stát poskytuje za určitých podmínek vratku části spotřební daně z nafty. Inspirovat se lze například ve Francii, Slovinsku či Španělsku. Není třeba vymýšlet nic nového, stačí převzít konkrétní model a zavést ho.“
Jednou z možností, jak dostat náklady pod kontrolu, je i využívání různých tankovacích karet…
„DKV Euro Service poskytuje nejširší akceptační síť tankovacích a servisních karet v Evropě. Kdo má DKV kartu, může v Evropě tankovat na více než 36 tisících místech a je mu k dispozici dalších téměř osm tisíc servisních pracovišť, jejichž služeb může využít v případě, že má nějaký problém. Je přitom jedno, zda se jedná například o poruchu vozidla, výměnu pneumatiky či zaplacení pokuty. Naše karty fungují v režimu on-line, to znamená, že každá transakce je nejdříve autorizována a teprve poté povolena. Navíc dopravce si může na každé kartě nastavit limit plnění, určit, na kterých konkrétních stanicích a v kterých zemích mohou řidiči tankovat a podobně. Tímto způsobem mohou firmy účinně zabránit tomu, aby řidiči tankovali u dražších čerpacích stanic třeba jen z toho důvodu, že je u nich lepší restaurace. S kartou DKV si firmy mohou nejen ohlídat nejslabší článek svého podnikání, tedy řidiče, ale zároveň mají jistotu, že když na cestě dojde k něčemu nečekanému, poslouží jim karta DKV, kterou akceptují opravdu všude. Zřejmě i proto ji v podstatě každý, kdo provozuje mezinárodní dopravu, používá.“
Zmínil jste se o tom, že s vaší kartou lze platit nejen pohonné hmoty, ale i různé ser-visní práce. Tyto služby však nabízejí také sami výrobci vozidel. Jak velká část dopravců má tedy zájem provádět tyto platby vaším prostřednictvím?
„Důležitá je především skutečnost, že DKV karta umožňuje bezhotovostní vyřešení problémů na cestách. Denně řešíme případy typu, že je řidič například ve Francii pokutován, dejme tomu částkou 2,5 tisíce €, a nemá u sebe hotovost. Částku pak může zaplatit přímo kartou nebo mu ji můžeme doručit na místo přes příslušný servis, případně zajistíme záruku. A podobně lze řešit i celou řadu dalších případů. Podstatné je přitom to, že nejprve řešíme krizovou situaci a až poté dochází k jejímu finančnímu zpracování a odeslání faktury. Například problém, který se stal v červnu, je fakturován v druhé polovině června se splatností v červenci. Dopravce tak má dost času, aby se připravil na řešení, což mu dává určitý komfort, a to je společně s řadou služeb důvod, proč si dopravci kartu DKV pořizují.“
Nabízíte rovněž služby pro hrazení mýtného. Jak se vaše nabídka liší od plateb, které jdou přímo provozovateli mýtného systému?
„Jsme schopni zajistit jak platby předem, tak následně, tedy pomocí registrované palubní jednotky OBU. Ovšem to hlavní, co nás odlišuje od provozovatelů mýtných systémů, je, že dopravce u nás nemusí skládat několikanásobné hotovostní zajištění ani si vyřizovat bankovní záruky. Pokud se zaregistruje u nás, v řadě případů po něm žádné násobné jištění nechceme a na základě jeho bonity a předchozí spolupráce s námi případné riziko neseme sami.“
Dalším nákladem pro dopravce bude tzv. ecotaxe, ekologická daň pro vozidla s hmotností nad 3,5 tuny, kterou v roce 2013 hodlá zavést Francie…
„Pro tuto novinku nenacházím slušné slovo. Ač se totiž ecotaxe tváří jako mýtné, ve skutečnosti je to daň, takže na rozdíl od mýtného Evropská unie její výši nemůže nikterak ovlivnit. Každá země si totiž daně může zavádět a zvyšovat pouze na základě svého rozhodnutí. Obávám se proto, že Francií to neskončí, ale postupně se podobná daň rozšíří i do dalších zemí. A dopravci, kteří jezdí do Francie a dosud využívají nezpoplatněné kvalitní státní a okresní silnice, ji ve svých nákladech pocítí opravdu znatelně. A rozhodně se platbě ecotaxe nevyhnou. Jediné, co mohou nyní udělat, je, že se na nové zpoplatnění připraví. Pokud tak učiní prostřednictvím DKV karty, budou pro ně platby probíhat stejně komfortně jako v rámci jiných našich služeb, které již dobře znají. Navíc naše společnost je jediným přímým kontraktorem konsorcia Ecomouv na trhu v České republice, a může tudíž dopravcům nabídnout nejvýhodnější podmínky. Vedle toho jsme schopni jim poskytnout jedinou palubní jednotku, přes kterou budou moci hradit i stávající mýtné ve Francii a ve Španělsku. Jediné, co opravdu neumíme, je najít způsob, jak se platbě ecotaxe vyhnout…“
Jednou ze služeb, které nabízíte, je i zajištění různých vratek z daní zaplacených v zahraničí…
„Vracení části daní zaplacených v některých zemích je důležitou součástí snižování nákladů. Například v Rakousku si dopravci mohou nárokovat vratku z DPH za projeté mýtné úseky. Dopravce tak může učinit buď přímo, tedy že zažádá sám a čeká na platbu, anebo využije v podstatě automatický mechanismus, který mu nabízí naše společnost – za čtrnáct dní pak má DPH s odečteným malým manipulačním poplatkem zpět. Tato služba, kterou nazýváme čistou fakturací, funguje tak, že pokud cena služby je třeba 100 € a DPH 20 €, dopravce nedostane fakturu na 120 €, ale pouze na 100 € plus zmíněný drobný poplatek. Tuto službu zajišťujeme pro dopravce ve všech zemích, kde je to možné. Příkladem může být vedle Rakouska třeba Španělsko.“
Do portfolia vašich služeb patří i zajišťování trajektů…
„To je dáno historicky, protože jedinou naší akvizicí byla firma ČESMAD Camion Servis (později DKV ČESMAD), která vedle tankovacích karet nabízela i další produkty, mimo jiné zajišťování trajektů. Přestože se soustřeďujeme především na dopravu přes Lamanšský průliv a v Severním a Baltském moři, zajišťujeme trajekty v rámci celé Evropské unie. Samozřejmě, vzhledem k objemům přeprav, nejvytíženější relací zůstává Francie – Velká Británie.“
Milan Frydryšek