Mercedes-Benz

Evobus v Praze uvedl Travego Euro 6 s bezpečnos­tními prvky

Evobus v Praze uvedl Travego Euro 6 s bezpečnos­tními prvky

Společnost EvoBus Bohemia, s. r. o., představila na začátku srpna v Praze novinářům autobus Mercedes-Benz Travego Editon 1 s motorem Euro 6, automatizovanou osmistupňovou převodovku GO 250–8 PowerShift a řadou asistenčních bezpečnostních systémů. Poslední verze modelu Travego je vybavena například druhou generací bezpečnostního systému Active Brake Assist. Zatímco jeho první generace při hrozícím střetu autobusu se zádí pomaleji jedoucího vozidla před ním uváděla v činnost brzdy, současné provedení brzdí vozidlo i při zjištění stojící překážky, například ve stojící koloně vozidel na dálnici.

Radarový systém snímá oblast jízdního pruhu 0,25 až 200,00 metru před autobusem a průběžně měří vzdálenost a relativní rychlost vozidla jedoucího před ním nebo vzdálenost k překážce. Nová technologie podle výrobce funguje spolehlivě téměř za každého počasí a při jakýchkoli světelných podmínkách. Systém je aktivní při rychlosti do 100 km/h.

Systém Attention Assist

Užitečnou pomůckou je i nový asistent bdělosti řidiče (Attention Assist), který si mohou zájemci k modelu Travego Edition 1 objednat jako volitelnou výbavu. Systém registruje různé parametry, jako jsou úhel natočení kol, rychlost, podélné a příčné zrychlení, doba jízdy, signály řízení a změna řidiče. Jednotlivé údaje vyhodnocuje a podle výsledku určuje stupeň bdělosti řidiče. Jestliže údaje ukazují na nedostatečnou koncentraci nebo únavu řidiče, rozsvítí se na displeji symbol šálku kávy, který řidiče upozorní, že by si měl udělat přestávku.

Monitoring tlaku v pneumatikách

Bezpečnost modelu Travego Edition 1 zvyšují i další systémy, jako například monitoring tlaku vzduchu v pneumatikách, který registruje tlak v jednotlivých pneumatikách a vydává výstražný signál, jestliže se tlak odchýlí od optimální hodnoty. Snižuje tak nejen opotřebení pneumatik a spotřebu paliva, ale také riziko poškození pneumatiky.

Motor nové generace BlueEFFICIENCY Power

Autobus Travego Edition 1 pohání stojatý řadový šestiválcový motor z nové modelové řady OM 471. S objemem 12,8 litru poskytuje maximální výkon 350 kW (476 k) při 1800 min-1 a maximální točivý moment 2300 Nm při 1100 min-1. Točivý moment 2000 Nm podává již při zhruba 900 min-1. Motor je vybaven vstřikovacím systémem common-rail s posilovačem vstřikovacího tlaku (X-PULSE). Systém umožňuje velmi přesné vstřikování paliva a selektivní řízení vstřiku do válců, vysoký vstřikovací tlak až 2100 barů a volně nastavitelný proces vstřiku. Autobus má rovněž výkonnou trojstupňovou motorovou brzdu a asymetrické turbodmychadlo zajišťující rychlou reakci motoru.

Nová řada motorů se podle údajů výrobce vyznačuje velmi nízkou spotřebou paliva, a produkuje tak i málo emisí. Díky chlazenému odvodu výfukových plynů vzniká při spalování pohonných hmot méně oxidu dusíku, což umožnilo snížit spotřebu AdBlue o 40 procent v porovnání s motory Euro 5. AdBlue je nyní díky optimalizované dávkovací jednotce vháněna bez přívodu vzduchu do proudu výfukových plynů a v SCR katalyzátoru se oxidy dusíku mění téměř kompletně na vodu a dusík. Výfukový systém motorů Euro 6 zahrnuje také velice účinný filtr pevných částic ve výfukových plynech, který v modelech Travego vyžaduje první servis až po ujetí 360 tisíc kilometrů a poté po každých dalších 240 tisících.

Výkonnější chlazení bez zvýšení hmotnosti

Vyššího výkonu chladicího zařízení výrobce dosáhl přemístěním chladiče z levé strany na pravou a jeho odstíněním od motorového prostoru, dalšími otvory pro odpadní vzduch v zadní části karoserie, použitím optimalizovaných ventilátorů a instalací jejich spojek s lepším rozsahem řízení. Aby byla lépe rozložena hmotnost, zaměnili vývojoví pracovníci umístění palivové nádrže a baterie a palivovou nádrž přesunuli před přední nápravu. Optimalizací různých komponentů současně také snížili hmotnost vozidla. Tím byl splněn důležitý požadavek, že totiž nové autobusy nesmějí plnit limity normy Euro 6 na úkor prostoru pro pasažéry a zavazadla, který byl k dispozici v předcházejících modelech.

Převodovka GO 250–8 PowerShift

Poprvé Mercedes-Benz u modelu Travego Edition 1 použil novou osmistupňovou převodovku GO 250–8 PowerShift. Automatizovaná jednotka vychází z osvědčené převodovky GO 240–8 PowerShift, která se dosud používá v jiných modelech. Převodovka má nové rozdělení převodových stupňů a lze je rychleji a pohodlněji řadit. Nový je i režim pro pomalou jízdu, který umožňuje citlivé pojíždění pouze za pomoci brzdového pedálu. Nový integrovaný retardér dosahuje brzdového momentu až 3500 Nm. Je dimenzován jako sekundární retardér a jako brzdicí a chladicí médium využívá chladicí vodu motoru. Dosud nutný tepelný výměník oleje/vody tedy odpadá stejně jako s ním spojená výměna oleje u retardéru. Díky tomu se snížila suchá hmotnost nové převodovky GO 250–8 v porovnání s dosavadní převodovkou i přes vysoký výkon o 20 na 285 kilogramů.

Nová je rovněž spojka, v maximální možné míře bezúdržbová. Díky centricky uspořádanému, pneumaticky ovládanému válci spojky odpadly mechanické díly jako vysouvací vidlice, vysouvací ložisko a posilovač spojky. Řazení rychlostních stupňů převodovky GO 250–8 PowerShift se nyní provádí zcela novým způsobem: páka na palubní desce byla nahrazena páčkou umístěnou na sloupku řízení. Páčka se používá pro všechny funkce, ale jejich přepínání je velmi snadné, takže nedochází k omylům. Řidič může páčku ovládat tak, že ji stáhne k sobě nebo krátce zmáčkne. Retardér se ovládá obvyklým způsobem, to znamená pohybem páky směrem dolů.

(lan)

www.evobus.cz

spinner