26. října 2024, čtk
26.10. - Hasiči a záchranářští zdravotníci v Hradci Králové více než dvěstěkrát denně využívají automatickou zelenou vlnu na semaforech v krajském městě. Umožňuje jim to takzvaný preferenční modul propojující jejich auta s městským inteligentním dopravním systémem (IDS). Ten město spustilo loni na jaře, preferenční modul funguje od konce loňského roku. Aktuální využívání modulu vyplývá z měření od 6. června do 4. září, kdy na křižovatkách a přechodech pro chodce bylo pro vozidla záchranářů nastaveno 21 270 preferencí.
"Vozidla integrovaného záchranného systému se tak mohla rychleji dostat k akutním případům," uvedla mluvčí radnice Kateřina Rohlíčková. Hasiči odhadují, že jízda přes Hradec Králové se jim zkrátí až o minuty.
Zařízení v autě s řízením semaforů komunikuje automaticky, řidič nemusí při jízdě nic ovládat. Přijímač na křižovatce pozná, z kterého směru se k němu houkající auto hasičů či zdravotníků blíží. Vytvoří jim zelenou vlnu, ostatní směry i chodci dostanou v křižovatce či na přechodu červenou. Důležité je to, že řidiči ostatních aut křižovatku díky koordinaci systému včas opustí a záchranáři se v ní již nemusejí proplétat mezi stojícími vozy.
Hasiči mají elektronickou preferenční jednotkou vybaveno osm automobilů, jde o takzvaná prvovýjezdová vozidla. Zdravotničtí záchranáři mají jednotku v sedmi vozidlech a městská policie v jednom autě. Na jejich pořízení město poskytlo hasičům a záchranářům dotaci celkem 1,57 milionu korun.
Nejvíce preferencí ve sledovaném období záchranářská auta využila na čtyřproudém Gočárově okruhu. Nejčastěji na okruhu šlo o křižovatku Mileta, u níž leží základna zdravotnické záchranné služby a také fakultní nemocnice. Vozidla zdravotníků si vyžádala 18.665 preferencí, hasičů 2361 a 244 preferencí připadlo na auto městské policie.
Dalším modulem IDS je preferování vozidel městské hromadné dopravy, která mají zpoždění. Nemají však absolutní preferenci jako záchranáři. "V případě tohoto typu preference musí být splněny určité podmínky, aby nebyla narušena plynulost provozu," uvedl náměstek primátorky Miroslav Hloušek. U MHD systém zaznamená denně tisíce výzev.
Inteligentní systém řízení dopravy za 317 milionů korun v Hradci Králové funguje od dubna 2023. Jeho výstavba trvala od poloviny roku 2021. Hlavní částí systému bylo osazení 34 křižovatek a čtyř přechodů pro chodce novými semafory se zabudovaným řízením dopravy. Město na investici získalo evropskou dotaci 158 milionů korun.
Systém má především zlepšit plynulost a bezpečnost dopravy ve městě. Také umí monitorovat překračování rychlosti vozidel a jízdu na červenou. Se sankcionováním řidičů za jízdu na červenou a za překročení rychlosti radnice začala loni v květnu.
(čtk)
Ilustrační foto: HZS ČR