9. března 2013
Mezinárodní tranzitní systém TIR vytvořený na základě Konvence TIR Organizace spojených národů v roce 1959 a revidovaný v roce 1975 je podle Mezinárodní unie silniční dopravy IRU jediným skutečně globálním systémem, který umožňuje zvýšit bezpečnost přepravy tranzitního zboží a zajistit jeho efektivní celní odbavení mezi 68 státy celého světa. Sekretariát IRU to uvedl ve své únorové zprávě.
Pro dosažení efektivního a bezpečného pohybu zboží je karnet TIR podle IRU výborně koncipován: systém vyžaduje akreditované dopravce splňující přísná kritéria, a navíc probíhá pomocí zabezpečených a zaplombovaných vozidel.
TIR umožňuje prověření nákladu
Veškerá tranzitní doprava v režimu TIR na celém území Evropské unie pod-léhá povinnosti předkládat v předstihu elektronickou celní deklaraci. Celním orgánům se tak dostávají do rukou veškerá relevantní data o zboží i podnikatelských subjektech ještě před tím, než vůbec nákladní vozidlo dorazí k odbavení. Předodbavení dává celní správě dostatek času pro prověření a stanovení rizikových faktorů pro další kontrolu.
Pouze striktní aplikace všech těchto postupů podle IRU umožní plné sledování pohybu zboží. Organizace upozornila na skutečnost, že současný evropský celní kodex tak zabezpečený režim pro pohyb zboží mezi 27 členskými státy Evropské nestanovuje. Přitom do roku 2007 fungoval systém TIR velmi úspěšně například při přepravách mezi silně exportní zemí, jako je Rumunsko, a zeměmi „staré“ západní patnáctky Evropské unie.
V EU zatím bez TIR
Od rozšíření Evropské unie o dvanáct nových členských států a následně Rumunsko a Bulharsko platí zákaz používat karnet TIR pro pohyb zboží na evropském vnitřním trhu mezi dvěma státy Evropské unie. Již několik let se proto snaží evropští dopravci ve spolupráci s Mezinárodní unií silniční dopravy IRU o znovuzavedení systému TIR pro přepravu zboží podléhajícímu celním kontrolám mezi jakýmikoli dvěma body na území Evropské unie.
Dosud tyto snahy Evropská komise opakovaně odmítala. IRU je nicméně přesvědčena, že obnovení režimu TIR pro přepravy na území Evropské unie bude krokem správným směrem, protože opět umožní sledování pohybu zboží a zvýší bezpečnost přeprav mezi jednotlivými členskými státy.