Busworld 2013

Iveco Bus v Kortrijku představil novou řadu Euro 6

Iveco Bus v Kortrijku představil novou řadu Euro 6

Druhý největší evropský výrobce autobusové techniky Iveco Bus k září dosáhl dvacetiprocentního podílu na evropském trhu. Meziročně si tak polepšil o 0,8 procentního bodu. Na prezentaci nové řady autobusů, která splňuje přísné limity emisní normy Euro 6 povinné od začátku příštího roku, to na veletrhu Busworld v Kortrijku v polovině října uvedl prezident značky Iveco Lorenzo Sistino. Novou řadu v rozsáhlé expozici italského výrobce odhalil za přítomnosti nového CEO skupiny Iveco Franca Fusignaniho.

Od ucelené řady modelů s vyššími užitnými vlastnostmi a spotřebou sníženou o pět až deset procent si Iveco Bus slibuje další posílení pozice značky při snižování uhlíkové stopy autobusové dopravy. Spolu s novou řadou výrobce v rozsáhlé expozici zpřístupnil i futuristický koncept plug-in elektrobusu Ellisup, který má stát na konci plánované cesty k nulovým emisím.

Snížení spotřeby konstruktéři značky dosáhli významnými úpravami motorů a architektury vozidel. Jejich patentovaná technologie selektivní katalytické redukce HI-eSCR je podle Lorenza Sistina nejúčinnějším způsobem úpravy spalin na trhu a je velmi vhodná pro autobusy. Nové motory Tector 7 (286 a 325 k, respektive 213 a 242 kW) a Cursor (310, 360 a 400 k, respektive 231, 269 a 298 kW) poskytují díky postupům downsizingu a lean engineeringu vyšší výkon při menším počtu součástek. Jsou kompaktní, lehké, snadno se udržují a přispívají tak k významnému snížení celkových nákladů na vlastnictví vozidla (TCO), řekl.

Ucelený sortiment ve třech řadách

V nové struktuře sortimentu, kterou zavedl v návaznosti na novou motorizaci Euro 6, výrobce podle ředitele Iveco Bus Pierra Lahutta staví jen na třech základních modelových řadách, ovšem se širokou variabilitou individuálních konfigurací. Nejnovější řada Urbanway měla premiéru již na květnovém 60. světovém kongresu a výstavě UITP o mobilitě a městské dopravě v Ženevě. Tvoří ji klasické nízkopodlažní městské autobusy vybavené podélně uloženým motorem Tector 7. Urbanway je o 800 kilogramů lehčí než jeho předchůdce, nabízí přitom o deset procent vyšší přepravní kapacitu, zdůraznil Pierre Lahutte.

Modely řady Crossway (včetně Crossway LE, který se vyrábí výhradně ve Vysokém Mýtě) jsou určeny pro různou úroveň regionální, meziměstské a příměstské linkové dopravy. Nejprodávanější model v kategorii meziměstských autobusů v Evropě Iveco Bus přepracoval tak, že optimalizoval jeho rozměry, motorizaci i interiér. Výsledkem je vedle nižší spotřeby také o polovinu nižší hlučnost a ekonomičtější a pohodlnější pracoviště řidiče. „Je to teď skutečný stroj na vydělávání peněz. Zajišťuje vysokou profitabilitu dopravců, ale současně zlepšuje komfort jízdy pro cestující,“ řekl Pierre Lahutte.

Také nejvyšší řada dálkových autokarů Magelys doznala v novém provedení řady změn. Nadále ji však charakterizuje především důraz na maximální pohodlí a špičkový design. „V nejvyšší verzi přestavuje pro mezinárodní dopravce skvělou odpověď na pokračující liberalizaci autobusové dopravy v jednotlivých evropských zemích,“ uvedl Pierre Lahutte. I v nové výrobní struktuře Iveco Bus sází na alternativní pohony, s nimiž má bohaté zkušenosti. Celkem již vyrobil zhruba pět tisíc autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn. Hybridní a CNG pohony proto tvoří v novém sortimentu významnou součást nabídky, zejména městských autobusů. Všechny nové produkty Iveco Bus s výjimkou autokaru Magelys budou moci čeští zájemci zhlédnout 14. až 16. listopadu na veletrhu CZECH-BUS v Praze.

(spa)

www.iveco.com

spinner