17. prosince 2012
Po červnové prezentaci nejnovějších aktivit druhého největšího evropského výrobce autobusů na poli alternativních pohonů (viz DN 27/12) se IVECO Irisbus na veletrhu Czechbus tematicky zaměřil na nejnovější možnosti snižování provozních nákladů uživatelů jeho techniky. Celkové náklady na vlastnictví vozidla (TCO) zahrnují jak pořizovací cenu, tak i náklady na provoz a údržbu. IVECO Irisbus je považuje za nejdůležitější faktor pro správné směřování konstrukčních řešení výrobku již při samotném vývoji vozidel.
Díky neustálému zdokonalování jednotlivých součástek vozidel dosáhla například letos společnost v případě modelu Citelis v délce 12 metrů se vznětovým motorem při průměrném ročním proběhu kolem 50 tisíc kilometrů snížení nákladů na údržbu a opravy o tři procenta, dokumentoval na veletrhu úsilí koncernu na tomto poli Roman Koblása z marketingového oddělení IVECO Czech Republic. Kromě toho výrobce dále kombinuje širokou škálu vysoce výkonných komponentů pohonné soustavy se širokým spektrem přidružených služeb. Díky speciálnímu školení úsporného řízení a systému správy autobusové flotily (Bus Fleet Management) s označením Intellibus mohou vlastníci autobusů IVECO Irisbus podle údajů koncernu dosáhnout snížení spotřeby paliva přibližně o osm procent.
Klasické autobusy i vozidla s alternativními pohony
IVECO Irisbus nabízí široké spekt-rum vozidel pro osobní dopravu, která splňují požadavky různých veřejných i soukromých provozovatelů minibusů, školních autobusů, turistických autokarů, nízkopodlažních autobusů umožňujících snadný pří-stup a standardních i kloubových autobusů se vznětovými, CNG i hybridními dieselelektrickými propulsními systémy pohonu. Ve své expozici na druhém ročníku pražského veletrhu Czechbus koncern vystavil modely Citelis Hyb-rid, Crossway Low Entry, Crossway Low Entry City, Magelys Pro a Daily Minibus.
Citelis, stálice na trhu
Od jejich uvedení na trh v březnu roku 2005 IVECO Irisbus vyrobil již více než deset tisíc autobusů Citelis, a to buď v podobě hotových vozidel, podvozků pro přední evropské výrobce karoserií, nebo tzv. PKD (rozpracovaných vozidel) pro trolejbusové nástavby v různých zemích střední a východní Evropy. Díky široké škále provedení je citelis vhodný pro všechny druhy provozu v městském prostředí: je k dispozici v délce 10,5 nebo 12 metrů, případně jako kloubový o délce 18 metrů s pohonem klasickým vznětovým motorem na naftu, mo-torem na CNG nebo inovativním diesel-elektrickým hybridním motorem.
Citelis Hybrid
Příkladem inovativních řešení je hybridní technologie městských autobusů Citelis Hybrid, která kombinuje šestilitrový motor Tector Diesel z produkce FPT Industrial s elektrickým motorem – generátorem. Hyb-ridní řešení výrazně snižuje spotřebu paliva – až o 37 procent – a také produkci emisí CO2, a to až o 42 tun ročně (v závislosti na délce vozidla a úsporách paliva). Alternativní způsob optimalizace spotřeby paliva a snížení emisí CO2 výrobce nabízí u autobusů Iveco s CNG pohonem. V jejich případě lze náklady na palivo na kilometr snížit v porovnání se vznětovými motory až o 50 procent . Crossway Low Entry
Meziměstský koncept Low Entry je specializovaný konstrukční model, který IVECO Irisbus vyvinul zejména pro použití v meziměstském prostředí. Crossway LE (Low Entry) je obzvláště dobře vybaven k tomu, aby splňoval potřeby mimoměstské dopravy, která vyžaduje kombinaci dobré přístupnosti a maximální kapacity míst k sezení. Autobusy Crossway Low Entry jsou vybaveny motorem Cursor s inovativní technologií SCR společnosti FPT Industrial. Motory splňují limity emisní třídy EEV a vykazují nízké provozní náklady.
Magelys Pro
Autobus Magelys Pro je vycházející hvězdou a vlajkovou lodí koncernu IVECO Irisbus v segmentu komfortních turistických autobusů. Vyniká inovativním designem, za což získal i ocenění Busworld Kortrijk Styling & Design Award 2011. Unikátní je především jeho střešní konstrukce s širokými skleněnými střešními oblouky, které nabízejí panoramatický pohled na okolní svět. Kombinace bočních a střešních oken zajišťuje cestujícím přísun neustále nových a měnících se podnětů, což cestujícím zpříjemňuje cestu. Magelys Pro je na trhu ve dvou délkách (12,20 a 12,80 metru). Pohání jej motor Iveco Cursor 10 o výkonu 279 kW (380 k) spřažený s převodovkou ZF 6S (na přání i 331 kW / 450 k s převodovkou ZF AS-Tronic), které nabízejí vysoký točivý moment již při nízkých otáčkách.
Česká součást koncernu – IVECO Česká republika – zaměstnává 2639 pracovníků. Závod ve Vysokém Mýtě je v současné době největším výrobním provozem koncernu a slouží i jako jeho nejvýkonnější centrum náhradních dílů v Evropě. Na ploše 225 tisíc metrů čtverečních loni s 2972 vyrobenými vozidly zajistil 84 procent celkové výroby autobusů v České republice. Přes 93 procent jeho produkce však směřuje na export do 29 zemí. Za prvních deset měsíců letošního roku podle sales managera Jana Kimly na českém trhu prodalo 182 vozidel z produkce koncernu. Značka si tak připsala tržní podíl kolem 31 procent.
(spa/lan)