30. června 2013
Italský výrobce Iveco Bus (někdejší Irisbus; viz DN 22/13) představil na konci května na Světovém kongresu a výstavě Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) v Ženevě ve světové premiéře nový autobus Iveco Urbanway. Novinka – v Ženevě konkrétně ve dvanáctimetrové verzi – je prvním modelem značky pro hromadnou dopravu osob s motorem emisní normy Euro 6.
Výrobce při konstrukci nového modelu využil četné inovativní prvky, současně však Urbanway těží z příbuznosti modelem Crosway pro příměstskou a meziměstskou dopravu. Podle Iveco Bus s ním sdílí například možnost výběru dvou pohonů (Tector 7 a Cursor 9), nízké provozní náklady a orientaci na potřeby zákazníků. V motorizaci obou modelů výrobce využil unikátní technologii Hi-eSCR pro splnění limitů normy Euro 6. Mezi další shodné prvky patří například přední a zadní světla. To zákazníkům zajišťuje vysokou užitnou hodnotu vozidla, nízké provozní náklady a snadnou údržbu i opravy. Na zvýšení odolnosti a snížení hmotnosti má rovněž vliv nově koncipovaná celoocelová konstrukce s celkovou kataforetickou povrchovou úpravou.
Nový standard EBSF
Iveco Bus model Urbanway vybavil zcela nově navrženým prostorem pro cestující a novým pracovištěm řidiče, které by mělo poskytovat nejlepší úroveň komfortu a ergonomie ve své třídě na základě standardu EBSF (the European Bus System of the Future – Evropský autobusový systém budoucnosti). Tomuto cíli slouží také například nové přední světlomety, které obsahují řadu LED světel pro denní svícení, a nový modul zadních koncových světel s integrovanými LED zařízeními s brzdovým světlem, směrovkou, koncovým světlem a světlem zpátečky. Tyto charakteristické nové prvky jsou zabudovány do karoserie vozu a odrážejí nový styl Iveco Bus. Mlhové světlomety jsou kromě toho vybaveny funkcí Cornering Lights, která zajišťuje doplňující osvětlení v ostrých zatáčkách a při manévrování.
Důraz na celkové náklady
Nový Urbanway podle výrobce přejímá veškeré úspěšné prvky spojené se stávající produktovou řadou značky tak, aby zlepšil celkové provozní náklady (TCO – Total Cost of Ownership). Jsou to například: boční díly karoserie, které lze snadno demontovat; přední a zadní nárazník, který se skládá ze tří samostatných částí – přední a koncová světla oddělená od těchto panelů, aby je nebylo nutné vyměňovat v případě drobných dopravních nehod; přední maska a záď poskytující dostatečný prostor pro reklamu, což zohledňuje potřebu přidané hodnoty pro provozovatele městské hromadné dopravy.
Rozsáhlá nabídka verzí
Iveco Bus model Urbanway nabízí v řadě verzí. Je dostupný v délkách 10,5, 12,0 a 18,0 metru a lze jej vybavit dvěma, třemi nebo čtyřmi dveřmi. Jako model BHNS (autobusy s vysokou úrovní servisu) umožňuje Urbanway širokou škálu konfigurací od základní až po prémiovou řadu s více než 3500 kombinacemi provedení, od větších bočních oken až po aerodynamické tvarování střechy, upravená sedadla a lišty karoserie. Pro nástavbáře jsou k dispozici i samotné podvozky vozidla Urbanway Euro 6. V nabídce výrobce je klasický vznětový motor na naftu, ale i motorizace na stlačený zemní plyn – s motorem Cursor 8 CNG – či hybridní pohon. Iveco Bus hodlá i hybridní provedení vybavovat technologií Euro 6 a vylepšovat ji novými prvky, jako je například systém Arrive & Go, umožňující tichý příjezd a odjezd ze zastávek.
(lan)