15. prosince 2013
Mgr. Vojtěch Hromíř, zástupce generálního tajemníka Sdružení ČESMAD Bohemia
Dopad opatření záleží na tom, v jakém poměru má každá jednotlivá firma své cizoměnové pohledávky a závazky, a totéž se týká poměru cizoměnových tržeb a nákladů. Dále pak hraje roli míra zajištění cenových rizik u nákupů naf-ty a kurzových rizik. Silná koruna také může poznamenat dovozy z některých zemí a zhoršit saldo výměny zboží, kdy už dnes se někde velmi těžko importy hledají. V mezinárodní dopravě tak může být dopad pozitivní i výrazně negativní, v dopravě vnitrostátní pak zřejmě vesměs negativní, a to v důsledku dražší nafty.
Martin Hrubý, finanční ředitel společnosti C.S. Cargo, a. s.
Dopad na dopravce je velice individuální, záleží na tom, jaký má poměr výdajů a výnosů v zahraniční měně. Na dopravce, kteří mají v euru více příjmů než výdajů, bude dopad pozitivní, protože dopravce přebytečná eura na trhu smění v lepším kurzu a získá tak více českých korun. Dopravce, který má naopak v euru více výdajů než příjmů, bude prodělávat, protože potřebná eura na nákup zboží a služeb (hlavně nafty, mýta a leasingu) bude muset nakoupit dráže, než kupoval doposud.
Dopravci, kteří mají hodně dlouhodobých úvěrů a leasingu v euru, kteří mají pasiva v cizí měně vyšší než aktiva v cizí měně, vykáží v hospodaření tzv. nerealizované kurzové ztráty, kdy podle českých účetních standardů musí každá účetní jednotka ke dni závěrky daného roku všechna svá zahraniční aktiva a pasiva přepočítat aktuálním kurzem do českých korun. Tyto nerealizované kurzové ztráty ve většině případů nemají dopad do firemního cash flow, ale jsou jen účetní operací, která zhorší firemní hospodaření. Závěrem si myslím, že většina českých dopravců má více příjmů v euru než výdajů a více eurových pasiv než aktiv. Tedy z pohledu cash flow trochu vydělají, ale vykáží nerealizované kurzové ztráty.
Zdeněk Nesveda, prokurista Bürger Transport, s. r. o.
Teoreticky to může mít spoustu dopadů, avšak prakticky to nemusí mít dopad žádný. Vše ukáže čas, a pokud nějaké důsledky budou, projeví se zřejmě až v roce 2014. A jaké? Bohužel, při současných nepříznivých podmínkách jich může být opravdu mnoho. Čas a samotný trh to však časem ukážou samy. Momentálně nemá smysl nechat se unášet na negativní vlně a řešit nějaké teoretické dopady, které ještě nenastaly, a lidem ještě více sugerovat negativní náladu, které je již bez tak dost.