Komentář Jiřího Kladivy: ​Co přinesl prosinec 2016 v dopravě

Komentář Jiřího Kladivy: ​Co přinesl prosinec 2016 v dopravě

Před koncem roku došlo u našich západních sousedů v silniční nákladní dopravě k několika zajímavým událostem, které stojí za pozornost.

Dopravce a jejich zákazníky tam stále straší rostoucí počty krádeží přepravovaných zásilek. Poslednímu vývoji byl koncem roku věnován v Brémách seminář Management rizik v logistice, který se uskutečnil pod patronací tamní vysoké školy a za aktivní účasti čelných zástupců policie a významných expertů. Ukazuje se, že kriminální bandy si udělaly z krádeží zásilek vzkvétající obchod. Krade se totiž na objednávku; zásilka je často prodána ještě předtím, než je ukradena. A dosti otřesný poznatek z objasňování hospodářské kriminality: „Kdo dnes přepadá banku, je hlupák. Peníze leží na silnici.“ Globálně operující skupiny zlodějů jsou technicky vysoce vybavené a hledají slabiny ve stále složitějších dopravních řetězcích. Mnoho případů krádeží se policii vůbec neohlašuje. Konkurenční tlak je veliký, speditéři mívají obavy o ztrátu image anebo se chtějí vyhnout zdraženému pojištění. Položka „krádež zásilek“ se stále neuvádí jako zvláštní delikt v policejní statistice a není ani speciálně sledována. Háček je i v komunikaci mezi spolkovými zeměmi, kde neexistuje systematická výměna informací, mimo jiné také o pachatelích, kteří stále více překračují ve svých činech zemské hranice. A navíc, kolem 60 procent všech krádeží zásilek probíhá na parkovištích, hlavně v noci během odpočinku.

Oblastí, kde počty deliktů narůstají, jsou nákladní burzy. Bandy s padělanými koncesemi, s výpisy z regis-trací firem či s dopravními pojistkami hledají cíleně na internetových burzách lukrativní zásilky. Experti uvádějí přes 600 škodních případů mezi roky 2011 až 2015 spojených s tzv. fantomovými dopravci: škodní částka se pohybuje od 50 000 až do 2,5 milionu € za podvodný případ. Za naléhavý úkol u logistických firem je proto pokládáno zlepšení rizikového managementu. Jako dobrý příklad je uváděna společnost Kühne + Nagel (KN), která již dlouhodobě pracuje s rozsáhlým systémem ochrany, především v tabákové logistice. Kvůli vysokým ziskovým maržím jsou cigarety obzvláště oblíbeným kradeným zbožím, kde pachatelé mají profesionální organizační strukturu. „Bezpečnost začíná v hlavě,“ říká Jochen Rothert, který u KN odpovídá za bezpečnost zásilek. Důsledně musí být zakotveno vědomí rizikovosti a stále a znovu je třeba školit – od skladových pracovníků až po šéfy. KN registruje a analyzuje škodní případy na území celého státu. Na jeho mapě se vyznačuje regionální četnost krádeží. Podnik jezdí výlučně se subdopravci. Ve smlouvách s nimi jsou podmínky bezpečnosti jasně definovány. Dopravci a speditéři musejí mít zkušenosti s dopravou cigaret a nesmějí příkazy postupovat na další subdodavatele služeb. Vozidla musí odpovídat vysokému bezpečnostnímu standardu se světelnými, teplotními a pohybovými čidly, jakož i s poplachovým systémem včetně knoflíku paniky pro řidiče. Nasazováni mohou být jen známí a registrovaní řidiči. Bývají stanoveny trasy a přestávky, jakož i centrální dohled.

Zmíníme ještě dvě tendence v silniční dopravě zboží. Především se ukazuje, že v Německu může dojít k renesanci závodové nákladní dopravy. Zmiňuje to instituce dosti povolaná – Spolkový svaz hospodářství a logistiky (BWVL), určitá obdoba Svazu průmyslu a dopravy ČR. Podle něj mnohé výrobní a obchodní podniky zvažují, zda znovu nevsadit na vlastní autoparky. V zemi částečně převládá napětí s ložným prostorem, přinejmenším tehdy, pokud je požadována určitá kvalita. Důvodem je nedostatek řidičů a také nedostatečná digitální struktura u silničních dopravců. Závodová doprava není hlavním podnikovým posláním. Vlastní autoprovoz slouží „jen“ pro kompletaci nabídky zákazníkovi. Tedy za vytvářením vlastního autoparku s vlastním personálem jsou především úvahy o službách. Jde o to, že také podniky chtějí být blíže zákazníkovi.

Nu a s originálním námětem, jak zvyšovat kvalitu služeb profesionálních dopravních firem, přichází svaz německých autodopravců BGL: jde o realizaci síťového systému důvěryhodných dopravců s názvem Trusted Carrier. Podrobnější informaci o této inspirativní akci uvádíme v dalším článku na této straně.

Jiří Kladiva

spinner