11. listopadu 2013
Hospodářské a kulturní centrum jižního Vlámska Kortrijk získává věhlas pravidelně v říjnu každého lichého roku: Ve městě, které jinak zů-stává zcela ve stínu sto kilometrů vzdáleného Bruselu, se tou dobou vždy koná bienální veletrh Busworld Europe, který je dnes jednoznačně nejvýznamnější specializovanou přehlídkou autobusové techniky a služeb na světě.
Busworld vznikl již v roce 1971 z iniciativy Belgické federace autobusových dopravců. Letos se na něj do výstavního areálu Xpo sjely desetitisíce zájemců o poslední novinky v oblasti výroby autobusů a autokarů a jejich vybavení už po dvaadvacáté. Od 18. do 23. října na ně čekaly expozice 390 vystavovatelů z 38 zemí světa a bohatý doprovodný program. Návštěvností zřejmě letošní ročník překonal 31 tisíc odborných hostů z roku 2011.
Busworld i letos zaplnil 30 tisíc metrů čtverečních kryté výstavní plochy sedmi pavilonů výstaviště s aktuální nabídkou významných i méně významných výrobců vozidel, komponent a doplňků i poskytovatelů nejrůznějších služeb. Nosným tématem jejich expozic – stejně jako celého doprovodného programu – byla především nastupující emisní norma Euro 6 a také další postup při zavádění alternativních pohonů.
Ve znamení Euro 6 a alternativních pohonů
Podle pořadatelů veletrhu je nárůst poptávky po mobilitě i na nově se rozvíjejících trzích dvousečná zbraň: zvyšuje poptávku po autobusech, ale současně dále zpřísňuje požadavky na jejich ekologické a bezpečnostní charakteristiky. Řada výrobců si to uvědomuje; svědčí o tom i seznam 25 ekologicky uvědomělých vystavovatelů, který pořadatelé veletrhu doporučili pozornosti všech návštěvníků. Na seznamu byli samozřejmě i všichni významní evropští výrobci autobusů. Druhý největší z nich – italské Iveco Bus – do Kortrijku přivezl ucelenou výrobní řadu s motory Euro 6 a studii elektrického plug-in autobusu Ellisup. Německý MAN si připravil rovněž ucelenou nabídku vozidel s pohonem Euro 6, v premiéře pak i modely NEOPLAN Jetliner a MAN Lion’s City GL ve verzi BRT (Bus Rapid Transit).
Expozice jedničky ve výrobě autobusů – společnosti Daimler Buses – zahrnovala kompletní sortiment od minibusů na bázi dodávky Sprinter přes novou generaci nejprodávanějšího modelu Citaro, dvounápravové Intouro M až po vlajkovou loď v podobě autokaru Travego 15 RHD, to vše rovněž v provedení Euro 6. Možná ještě více pozornosti však poutala druhá koncernová značka – Setra – jakožto čerstvý držitel titulu Zájezdový autobus roku 2014. Švédská Scania si do Kortrijku připravila čtyři modely v provedení Euro 6 – autobusy Scania Citywide LF a Scania Citywide LE a autokary Scania OmniExpress 3.60 a Scania Touring. Volvo se na veletrhu prezentovalo mimo jiné novou kloubovou variantou úspěšného elektrobusu Volvo 7900 H a novými autokary s motorizací Euro 6.
European Coach & Bus Week
Již před konáním veletrhu je Kortrijk tradičně místem náročných testů autobusů v rámci tzv. European Coach & Bus Week. Po absolvování a vyhodnocení všemožných technických, estetických, ekologických, bezpečnostních a uživatelských testů udělila porota cenu Grand Award Bus modelu Van Hool Equi.City 23 m hybrid, který si odnesl v kategorii autobusů ceny i za pohodlí a design. Ocenění Grand Award Coach získala německá novinka Setra Topclass 517 HDH stejně jako tituly za bezpečnost a ekologii. Cenu za komfort v kategorii autokarů cenu získal Van Hool TX16, za bezpečnost Mercedes-Benz Citaro. Ocenění za ekologický přínos si odnesly BYD, Ebusco a autobus Van Hool na vodíkové palivové články, v kategorii autokarů pak Van Hool TX16.
Busworld Academy na startu
Významnou součástí doprovodného programu akce byl zakládající seminář nové světové platformy pro výměnu informací o autobusové dopravě Busworld Academy. Její členové si od ní slibují nejen sdílení praktických informací pro každodenní činnost, ale i posílení pozice odvětví při vyjednávání s národními a nadnárodními institucemi a zadavateli dopravy.
Fórum mobility
Zájmy veřejné správy, dopravců, měst a uživatelů autobusové dopravy by mělo spojovat nově založené Fórum mobility občanů. Toto nové, v Kortrijku oficiálně založené partnerství soukromého a veřejného sektoru si klade za cíl zdvojnásobit do roku 2025 výkony a tržní podíl evropské hromadné osobní dopravy. Impulzem pro jeho vznik bylo jedno ze šestnácti doporučení, které v letos květnu dopravnímu komisaři Evropské komise Siimu Kallasovi adresovala reprezentativně zastoupená skupina Smart Move High Level Group (HLG). Trvalým cílem fóra bude zvyšování pozornosti k autobusové a autokarové dopravě, bezprostředně by mělo začít naplňovat doporučení skupiny HLG. Sekretariát fóra a jeho nové stálé i ad-hoc pracovní skupiny by měly začít pracovat do konce roku.
IRU předala výroční ocenění
Zvláštní ceny v Kortrijku tradičně předává Mezinárodní unie silniční dopravy IRU. Letos cenu za zvláštní příspěvek k rozvoji autobusové turistiky udělila dánské Papuga A/S za nabídku výletů a dovolených pro cyklisty. Cenu pro nejlepšího evropského autobusového dopravce roku IRU Bus Excellence Award 2013 zástupci IRU předali rumunskému soukromému operátoru Societatea de Transport Public (STP) SA Alba Iulia za jeho rozsáhlé investice do ekologických a pohodlných vozidel, přesné dodržování jízdního řádu a vysokou úroveň celkové péče o zákazníky. Za město, které bylo letos nejpřátelštější k zájezdové autobusové turistice, IRU označila makedonskou Skopji.
(spa)