17. května 2014
Mezinárodní unie silniční dopravy IRU v dubnu zareagovala na rostoucí kriminalitu v nákladní dopravě a krádeže nafty z nádrží kamionů – jednohlasně schválila doporučení pro dopravce, při jejichž dodržování mohou tento negativní jev výrazně omezit.
Přestože ke krádežím dochází především v zahraničí a v jižních zemích, jako je třeba Itálie nebo Španělsko, v určité míře se objevují i v České republice. Například ve středních Čechách k nim podle mluvčí středočeské policie Štěpánky Zatloukalové docházelo nejvíce v roce 2012. Tehdy dálniční oddělení vyšetřovala několik krádeží nafty z kamionů zaparkovaných na dálničních odpočívadlech a benzinových čerpacích stanicích. Policie tehdy například odhalila i vozidlo Iveco, které mělo skryté zařízení určené k přečerpávání nafty z nádrží jiných kamionů (viz DN 49/12). „V roce 2012 byla ihned přijata opatření a nyní je situace stabilizovaná. Pokud ke krádežím dochází, jsou to spíše jednorázové akce, podobně jako u osobních vozidel. Nelze říci, že by v některém regionu docházelo k výrazně více krádežím, v menší míře je čas od času zaznamenáváme v celé republice. Možná jejich počet není velký i proto, že policie i dopravci o této hrozbě vědí a firmy jsou opatrnější,“ uvedla Štěpánka Zatloukalová. Že opatrnost je na místě, potvrdil i Igor Janulík ze společnosti JAPO – autodoprava, s. r. o. Jeho firma má nepříjemné zkušenosti s krádežemi nafty, k nimž docházelo především v Itálii a občas ve Slovinsku. Avšak poté, co napevno nainstalovala do otvorů v nádržích nástavce, jež odčerpání nafty brání, a používá i nálepky, že její vozidla jezdí na stoprocentní bionaftu, ke krádežím již nedochází. Větším problém je podle něj vykrádání návěsů a prořezávání plachet.
Vždy snadno prodejné zboží
Podle ředitele Regionu Brno Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěcha Máši se krádežím nafty nikdy zcela nezabrání už z toho důvodu, že kradená nafta, na rozdíl třeba od spotřebního zboží, je prakticky nedohledatelná a představuje snadný zdroj obživy. „Přitom se ale vždy jedná o trestný čin, protože ná-drže kamionů mají obsah 800 až 1000 litrů, což při ceně nafty 30 Kč představuje škodu kolem třiceti tisíc Kč,“ řekl. Někteří dopravci proto podle něj podobně jako JAPO – autodoprava investují do ochrany nádrže, která zabraňuje vysátí nafty. „I to však není absolutní zabezpečení a je zde dvojí úskalí. Jednak pokud se zloděj nemůže do nádrže dostat běžným způsobem, může ji navrtat a škoda je pak ještě větší. A pak také potíže mohou nastat v Německu, kde kontrolní orgány při kontrolách nafty (zda se nejedná o naftu pro zemědělce) řidiči nařídí tento trychtýř na vlastní náklady odstranit,“ upozornil Vojtěch Máša. Firma JAPO – autodoprava však v Německu podle Igora Janulíka zatím žádné problémy neměla, a to i přesto, že ochranné zařízení v nádrži nemá přišroubované, ale přinýtované.
Někteří dopravci podle Vojtěcha Máši raději dávají přednost monitorování plováku v nádrži. „Pokud do-jde k úbytku nafty, systém hlásí na dispečink poplach a firma může okamžitě zareagovat. Anebo si dopravce může pořídit za zhruba 500 Kč demontovací zámek na víko nádrže. Ten sice nedává tak velkou ochranu, ale méně zkušeného zloděje to může odradit,“ dodal. Krádeže nafty se podle něj stále více rozmáhají, obzvlášť v zahraničí. Ale i třeba na Moravě prý jezdí vozidlo s nádrží a čerpadlem, které dokáže nádrž kamionu vyprázdnit během pár minut. „Bohužel, když ke krádeži dojde v zahraničí, třeba ve Španělsku, máme zkušenost, že tamní policejní orgány s námi moc nekomunikují a záležitost je posléze odložená. Domníváme se, že pokud jsou okradeni místní dopravci, postupuje tamní policie poněkud jinak,“ řekl Vojtěch Máša. Například jen dopravci z Regionu Brno Sdružení ČESMAD Bohemia podle něj loni zaznamenali na 30 krádeží nafty v zahraničí. „A vzhledem k tomu, že se jedná jen o některé členy našeho sdružení, bude toto číslo ve skutečnosti mnohem vyšší,“ uvedl Vojtěch Máša. „Navíc se nemusí jednat ani o pachatele zvenčí, často v tom mohou být namočeni i samotní řidiči dopravce,“ dodal.
Doporučení IRU
Doporučení IRU, jak škodám plynoucím z krádeží nafty z kamionů předcházet, jsou založena na důkladném monitoringu, prevenci a okamžitém hlášení krádeží, pokud už k nim dojde. Podle IRU je například velice důležité, aby dopravci měli podrobnou evidenci o tankování a spotřebě nafty u jednotlivých vozidel a také tuto spotřebu v rámci vozového parku pravidelně porovnávali. Takový monitoring může velice dobře odhalit krádeže ze strany vlastních zaměstnanců.
Důraz na čtyři hlavní oblasti
Dále IRU doporučuje zaměřit se na čtyři hlavní oblasti. První z nich je používání bezpečných parkovišť, protože k mnoha krádežím dochází na nehlídaných plochách s velkou frekvencí projíždějících vozidel. IRU nabádá dopravce, aby parkovali „defenzivně“, tedy aby využívali ověřená a bezpečná parkoviště. Ta lze vyhledat i s pomocí vyhledávače parkovacích míst IRU TRANSPark. Další oblastí, na niž by se dopravci měli zaměřit, je instalace zařízení do nádrží zabraňující krádeži. Na trhu jich je celá řada, od čistě mechanických až po různé alarmy a čidla spolupracující s telematickými systémy. Důležité je také dobré osvětlení parkovacích ploch. I to může odradit zloděje od úmyslu odčerpat naftu, případně jim krádež výrazně zkomplikovat a napomoci k jejich odhalení.
Jedním z nejúčinnějších opatření pak je umístit na parkovištích viditelně kamery či jinak dát zřetelně najevo, že areál je neustále monitorován. A když už ke krádeži dojde, je třeba, aby ji dopravci neprodleně nahlásili policii i pojišťovně. To umožní identifikovat nejrizikovější oblasti a zároveň to přispěje k informovanosti ostatních dopravců o nebezpečných místech. „Přijetí těchto pravidel bylo snadné. Skutečná práce je však teprve před námi. Ta bude představovat zlepšení povědomí dopravního odvětví o této problematice a o tom, že provozovatelé silniční dopravy mohou kdekoli účinně zasáhnout a krádežím paliva zabránit,“ řekl při představení pravidel v Ženevě generální tajemník IRU Umberto de Pretto.
Milan Frydryšek