Jakub Hradiský (Tereos TTD) pro DN

Líh vyráběný z řepy láká stále více řidičů

Líh vyráběný z řepy láká stále více řidičů

Na začátku jsou ohromné haldy cukrové řepy v areálu cukrovaru a lihovaru Tereos TTD v Dobrovici. Na konci technologické linky pak jedno z nejperspektiv­nějších motorových paliv – bioetanol neboli bezvodý kvasný líh, který se z řepy vyrábí. Už několik let se přimíchává do benzinu jako povinná biosložka. Část vyrobeného biolihu se míchá s benzinem natural 95 a následně se prodává také na některých čerpacích stanicích pod názvem E85. Už název napovídá, že v palivu je 85 procent biolihu a pouze 15 procent benzinu. O tomto palivu jsme hovořili s mluvčím společnosti Tereos TTD Jakubem Hradiským.

V roce 2009 jste otevřeli první pumpu s palivem E85 v Mladé Boleslavi. Na kolika čerpacích stanicích se nyní prodává a roste jeho obliba mezi řidiči?

„Palivo E85 jsme slavnostně představili v prosinci roku 2008 a v červnu roku 2009 jsme jako první v České republice spustili jeho prodej v síti veřejných čerpacích stanic. Začínali jsme jednou čerpací stanicí v Mladé Boleslavi. Od té doby si palivo E85 získalo popularitu jak u řidičů, tak u provozovatelů čerpacích stanic. Nyní je k dostání již na 247 čerpacích stanicích. Většinou na stojanech nahrazuje dosluhující Special 91. Provozovatelům stačí jen vyčistit nádrže a vedení a díky palivu E85 mohou rázem rozšířit svou nabídku a oslovit nové zákazníky.“

Jaké jsou výhody E 85? Proč doporučujete na toto palivo jezdit?

„V první řadě jde o palivo ekologické. Pokud započteme celý životní cyklus paliva, tak při jeho spalování vzniká až o 70 procent méně emisí CO2 než v případě fosilních paliv. Jde o obnovitelný zdroj energie, který si – na rozdíl od fosilních paliv – dokážeme vyrobit z českých surovin a v českých továrnách. Díky tomu není jeho cena závislá na vývoji amerického dolaru ani na vývoji cen pohonných hmot na světových burzách. Čímž se dostávám k pro řidiče asi nejzásadnější výhodě – ceně. Ta se pohybuje o několik Kč níže než cena klasického naturalu 95.“

Biopaliva se však dostala v poslední době také pod určitý tlak, mnozí odborníci upozorňují, že kvůli biopalivům je ohrožena zemědělská výroba pro potravinářské účely. Týká se to také biolihu vyráběného z řepy?

„Rozhodně netýká. Technické plodiny pro nepotravinářské využití v České republice potravinám místo na polích nezabírají, nehledě na to, že volné půdy je v naší zemi dostatek. Námi vyráběné palivo E85 vyhovuje kritériím trvalé udržitelnosti, která deklarují, že při pěstování cukrové řepy a spotřebě všech surovin nutných pro výrobu biopaliv jsou dodržovány veškeré podmínky na udržitelnou výrobu a splněny požadavky evropské legislativy. Certifikát trvalé udržitelnosti, který palivo E85 získalo jako první ve svém oboru a regionu, zároveň potvrzuje zmíněné snížení emisí skleníkových plynů oproti fosilním palivům. V Čechách se pěstuje stejné množství cukrové řepy jako před dvěma desítkami let. Ale po našem vstupu do Evropské unie a zavedení kvótového systému na výrobu cukru jsme byli nuceni část produkce řepy využít jinak, proto jsme vybudovali moderní lihovar a vyrábíme ekologický a obnovitelný zdroj energie.“

Potřebuje motor nějaké zásadní úpravy, aby mohl jezdit na E 85?

„Nijak zásadní. Zjednodušeně lze říci, že jde o přenastavení řídicí jednotky motoru a výměnu některých pryžových částí motoru za odolnější. V České republice je již na trhu celá řada společností, které se na přestavby benzinového motoru na ,lihový‘ specializují, a ty případným zájemcům o přechod na toto palivo celý proces dostatečně vysvětlí.“

Lze koupit přímo továrně vyráběná auta jezdící na toto palivo?

„Ano, na českém trhu jsou k dostání vozy značek Škoda, Ford, Volvo nebo Dacia. Jejich kompletní přehled lze nalézt například na webu www.biopalivafrci.cz.“

Hodí se E 85 také pro rozvážková auta, různé dodávky nebo větší vozidla?

„Palivo E85 je při patřičné úpravě vhodné pro jakýkoliv vůz se zážehovým motorem.“

Tereos TTD testoval na Mladoboleslavsku autobus jezdící na E85. Jak testy dopadly?

„Autobus jsme ve spolupráci s firmou Scania a dopravcem několik měsíců testovali v provozu na pravidelné lince. Bohužel se nám nepodařilo tento pilotní projekt rozšířit, a tak se autobus vrátil zpět do Švédska.“

Budete výrobu biolihu včetně E 85 zvyšovat?

„Produkci paliva E85 bychom rádi v závislosti na poptávce zákazníků dále postupně rozšiřovali. Vidíme v této pohonné hmotě obrovský potenciál. Nikdy nebylo cílem nahradit klasický benzin. Chceme pouze přispět ke snižování emisí a být alternativou pro ty, kterým není ekologie nebo ekonomika provozu osobního automobilu cizí.“

Vít Smrčka

spinner