Renault Trucks

Lom prověřil kvality nových řad Renault Trucks pro stavebnictví

Lom prověřil kvality nových řad Renault Trucks pro stavebnictví

Dvě nové řady pro stavebnictví letos v rámci unikátní jednorázové obměny celého svého výrobního sortimentu zavádí do výroby francouzská automobilka Renault Trucks. Po první statické prezentaci letos v červnu v Lyonu (viz DN 27/13) nabídla novinářům v listopadu i jejich praktické zkoušky v prostředí, kde mohly jednotlivé modely obou řad nejlépe prokázat své kvality – v povrchovém dole nedaleko Barcelony.

Podle viceprezidentky Renault Trucks pro marketing a komunikaci Catherine Bachové výrobce při vývoji vycházel z osvědčené robustní konstrukce modelů Kerax a Lander, pro druhou dekádu nového století však měli jeho konstruktéři za úkol je vyzdvihnout na odpovídající úroveň produktivity a pohodlí pro posádku. Do značné míry přitom vycházeli z podnětů mezinárodních dopravců, kteří byli do vývoje a testů nové techniky přímo zapojeni.

Výsledkem inovace je široká nabídka nových modelů řady C pro běžné použití ve stavební nebo komunální sféře a řady K pro nejtěžší úkoly přímo na stavbách nebo těžebních místech. Vývojáři je vybavili modernější pohonnou soustavou, zcela novými úspornými motory Euro 6 a kabinami se zbrusu novým designem. Vozidla charakterizuje robustní konstrukce, snadná ovladatelnost a obratnost a vysoké užitečné zatížení. Jednoduchá instalace nejrůznějších nástaveb je předurčuje pro veškeré úkoly, s nimiž se musí stavební, komunální a další podobné podniky potýkat. Jejich zaměstnancům nadto poskytují i příjemné pracoviště s pohodlím srovnatelným s modely pro dálkovou silniční dopravu.

Řada C – vysoké užitečné zatížení pro zásobování staveb

Modelová řada Renault Trucks C přesvědčuje v první řadě vysokou hodnotou užitečného zatížení, nízkou spotřebou a komfortním pracovištěm řidiče. Výrobci se podařilo odlehčit celkovou konstrukci a zvýšit užitečné zatížení modelu (až na téměř 23 tun v provedení 8 × 4). Díky mimořádné obratnosti a průchodivosti terénem modely třídy C skvěle zvládají například dopravní úkoly v okolí staveb. Osvědčují se při přepravě betonu a dalšího stavebního materiálu, distribuci v mimořádně obtížných podmínkách nebo třeba odklízení vytěžené zeminy. Ani ve velmi obtížném terénu otevřeného lomu pro ně není žádná meta nedostupná. Velmi inovativní jsou, i pokud jde o pohodlí pro řidiče nebo celou posádku, o čemž se mohli novináři v prudkých stoupáních a klesáních komunikací v lomu rovněž přesvědčit na vlastní kůži.

Renault Trucks modely řady C nabízí s dvěma různě širokými budkami – o šířce 2,5 a 2,3 metru. Užší kabina je určena například pro dodávky materiálu v městských aglomeracích. Výrobce pro ni slibuje až o pětinu kratší dobu potřebnou k instalaci nástavby. Širší kabina je k dispozici ve třech různých provedeních, především pro silniční aplikace například i s předkem řady T pro silniční dálkovou dopravu. U off-road verzí poskytuje mimořádnou ochranu vyztužený celoocelový nárazník i ocelové rohy. Na boku kabiny je nová stupačka, která usnadňuje kontrolu nákladu. V obou případech kabina nabízí zcela intuitivní ovládání a po použití se snadno čistí. Součástí nabídky řady C je i aktuálně nejlehčí domíchávač betonu na trhu s označením XLoad.

Řada K – nejvyšší úhel nájezdu na trhu

Při vývoji modelů řady K si Renault Trucks dal za úkol nastavit nové standardy robustnosti a průchodnosti terénem. Vozidla řady K jsou mimořádně robustní – mimo jiné zásluhou zvláštní výztuhy nejvíce namáhaných dílů a nového celoocelového předního nárazníku. Vynikající je také hodnota světlosti podvozku, hmotnosti a na evropském trhu rekordní maximální úhel nájezdu (32 stupňů). V celkovém sortimentu s kompletní nabídkou konfigurací jsou i vozidla s celkovou hmotností až 50 tun a celkovou hmotností soupravy až 120 tun.

Pokročilé technologie

Obě modelové řady těží z nové – prostornější, pohodlnější a ergonomičtější – kabiny, inovované pohonné soustavy a nových motorů Euro 6 (DTi 8, DTi 11 a DTi 13), které poskytují zatím bezkonkurenční úroveň výkonu. Mohou zvládat i nejnáročnější podmínky díky ochraně nejexponovanějších míst při nárazu. Řadu C výrobce vybavuje hydrostatickým trakčním systémem Optitrack, který na přední nápravě poskytuje dočasnou přídavnou tažnou sílu. Modely řady K zase mohou být vybaveny konvenčním náhonem na všechna kola. Vozidla obou stavebních řad jsou standardně vybavena světly do zatáček, robotizovanou převodovkou Optidriver s off-road módem, elektrickou parkovací brzdou, která se aktivuje při zastavení motoru, a četnými přípravami, které urychlují montáž nástavby.

Primární cíl: vysoká produktivita a spolehlivost

K maximální efektivitě přispívá vedle nových motorů také lepší aerodynamika kabin a propracované doprovodné programy Renault Trucks. Program OptiFleet je slouží ke sledování vozidel a řízení flotily v reálném čase, OptiFuel monitoruje využití vozidla a zlepšuje styl jízdy řidiče. Náklady na údržbu zůstaly podle výrobce na úrovni modelů Euro 5. Obě řady – zvláště pak řadu K – pak výrobce podrobil zkouškám v extrémních provozních podmínkách v Kamerunu, Ománu a Turecku. Nejtěžší testy v historii automobilky prokázaly spolehlivost nových modelů stejně jako novinářské jízdy v katalánském lomu.

(spa)

spinner