20. května 2013
Německý výrobce nákladních vozidel MAN představil v dubnu v Mnichově nové modely TGX, TGS, TGL a TGM s motory, které splňují emisní limity nadcházející normy Euro 6. Jejich jízdní vlastnosti si přítomní novináři mohli ověřit i přímo v provozu. U nových motorů pro vozidla MAN TGX a TGS využili konstruktéři pro dosažení limitů normy Euro 6 kombinace řízené recirkulace výfukových plynů a selektivní katalytické redukce.
Hlavní komponenty jsou přímo v agregátu motoru – vstřikovací systém common-rail, chlazený a řízený systém EGR a dvojstupňové přeplňování. Za sběrným výfukovým potrubím, tedy vně vlastního motoru, je pak celá sestava doplněna o systém SCR s integrovaným oxidačním katalytickým konvertorem a CRT filtrem. Výsledkem je spotřeba srovnatelná s motory Euro 5 / EEV a dokonce nižší spotřeba látky AdBlue. V provedení EfficientLine pro dálkovou dopravu (výrobce je nabízí u modelů TGX a TGS) vykazují vozidla až o tři litry nižší spotřebu nafty na sto ujetých kilometrů ve srovnání se stejnými vozidly ve standardní modelové nabídce. U nových vozidel řad TGX a TGS byly podle výrobce zachovány přednosti dosavadních modelů, jako je vysoká spolehlivost, jednoduchý servis a konstrukce, která se zejména u stavebních vozidel vyznačuje vysokou užitečnou hmotností.
Nová vozidla TGL a TGM
Také nová lehká a středně těžká vozidla MAN TGL a TGM jsou již osazena motory Euro 6. Vyznačují se však i zcela novým interiérem budky. Vedle nových materiálů a celkového designu je v nich nová také pří-strojová deska a nově jsou rozvrženy i některé ovladače. Řidiči bezpochyby ocení i dostatečné úložné prostory, novou automatickou klimatizaci či volitelné klimatizované sedadlo řidiče.
Nové logo MAN
Současně s uvedením nových vozidel rodiny TG společnost MAN Truck Bus modernizovala také vizuální identifikaci své značky. Ústředním bodem nového loga nadále zůstává lev, symbol tradice a síly společnosti MAN Truck Bus. Byl však osvobozen z původního rámečku – klece – a povýšen do nové pozice nad nápis MAN.
Pohon všech náprav u stavebních vozidel
Plněpohonná vozidla modelových řad TGM a TGS se uplatňují především tam, kde je třeba optimální trakce. V současnosti mohou zákazníci využívat jak vozidel s připojitelným pohonem kol další nápravy, tak vozidla s permanentním pohonem kol všech náprav. Připojitelný pohon kol další nápravy je výhodný pro vozidla pohybující se jak na zpevněných vozovkách, tak v terénu. Možnost pohonu pouze kol zadní nápravy, případně náprav v okamžiku, kdy vozidlo jede po zpevněné vozovce, snižuje opotřebení pneumatik a usnadňuje i řízení vozidla.
Permanentní pohon kol všech náprav pak zajišťuje maximální trakci a vysoký stupeň stability vozidla při jízdě po ne-zpevněných komunikacích. Tento systém je ideální do těžkých podmínek a pro komunální vozidla. Systém HydroDrive představuje hydrostatický pohon kol přední nápravy, který je přiřaditelný pomocí spojky v okamžiku, kdy je třeba překonat terénní překážky, speciálně při nájezdu do terénu či jízdě terénem, při jízdě do nebo z kopce za ztížených adhezních podmínek. Jeho předností je především až o několik set kilogramů nižší hmotnost oproti vozidlům s mechanickým pohonem kol všech náprav.
Vozidla modelové řady MAN TGS mohou být vybavena také efektivním brzdovým systémem MAN PriTarder. Nejlépe jej lze využít u vozidel s pohonem kol všech náprav a speciálně u vozidel s pohonem MAN HydroDrive, protože působí na všechna hnaná kola.
Aktivní bezpečnostní systémy
Elektronické asistenční systémy společnosti MAN systematicky podporují řidiče v jízdních situacích, u kterých je vyšší pravděpodobnost vzniku dopravní nehody. Od letošního července bude k dispozici pro všechna nová vozidla rodiny TG zcela nový asistent nouzového brzdění (EBA – Emergency Brake Assist). Asistent automaticky spustí systém nouzového brzdění v okamžiku, kdy řidič nereaguje na akustické či vizuální předchozí varování.
Dalším systémem, kterým MAN výrazně přispívá k bezpečnosti silničního provozu lehkých a středně těžkých nákladních vozidel, je asistent jízdy ve zvoleném jízdním pruhu (LGS – Lane Guard System). V současnosti je k dispozici i pro vozidla modelových řad TGL a TGM. Systém varuje řidiče při nepředvídaném opuštění zvoleného jízdního pruhu.
Navíc vozidla modelových řad TGL a TGM Euro 6 jsou nyní standardně osazena též elektronickým systémem stabilizace jízdy EPS. Tento systém byl doposud standardním vybavením pouze pro vozidla řad TGS a TGX v konfiguracích pohonu 4 × 2, 6 × 2 a 6 × 4.
Balíček MAN Solutions
Balíček opatření MAN Solutions kombinuje služby jednotlivých specializovaných odborů společnosti, jako je MAN Service, MAN Support, MAN Rental a MAN Finance do integrovaného řešení, které lze nastavit přesně podle potřeb konkrétních dopravců. Konzultanti společnosti MAN poradí každému zákazníkovi a pomohou mu správně zkombinovat nákladovou strukturu jeho flotily vozidel s garancí maximální spolehlivosti při nastavené míře servisu.
MAN Telematics
Službu MAN Telematics pro správu vozových parků MAN rozšířil o další mobilní aplikace. Novinkou je například zdarma dodávaná aplikace MAN Telematics pro chytré telefony iPhone a tablety iPad, která poskytuje rychle potřebné informace pro fleet management. Dopravce tak kdykoli ví, kde se jeho vozidla pohybují a která jsou k dispozici, může předávat své pokyny přímo do vozidla, ale také má přehled o tom, jak efektivně jednotliví řidiči pracují. Mobilní aplikace MAN Telematics byly za svoji architekturu a konstrukci oceněny cenou iF Communication Design Award 2013 v kategorii Mobilní aplikace.
(lan)