28. ledna 2011
Rozsah městské hromadné dopravy se v globálním měřítku do roku 2025 zdvojnásobí. A pokud jde o emise, budou nejšetrnějším hromadným prostředkem autobusy. Takové jsou některé ze závěrů mezinárodního Sympozia Mercedes-Benz o veřejné osobní dopravě budoucnosti, které se uskutečnilo loni na konci listopadu v německém Mannheimu.
Pořadatelé na sympoziu mimo jiné představili jedno z prvních demonstračních vozidel evropského výzkumného projektu EBSF (European Bus System of the Future), konkrétně autobus Mercedes-Benz Citaro, na němž se budou v praxi ověřovat nové systémy pro cestující. Jde například o speciální světelné prvky, které při příjezdu do zastávky ukazují cestu pro pohodlný nástup tak, aby se netvořily zácpy u dveří. Nová stropní svítidla v interiéru cestujícím označují volná sedadla, což zkracuje dobu hledání místa a omezuje pohyb cestujících v autobusu během jízdy. Cestující si nově budou moci pomocí sítí WLAN, GPS a 230voltové zásuvky připojit notebook k internetu.
EBSF je dosud největším dopravním projektem, který sponzoruje Evropská komise s cílem předvést potenciál nové generace městské autobusové sítě. Zahrnuje celkem sedm demonstračních projektů zaměřených například na vývoj sedadla řidiče, řízení energií, komunikaci či intermodalitu dopravních prostředků. Jednotlivé projekty se budou postupně ověřovat v sedmi evropských městech. Za celkové technické, finanční a administrativní řízení projektu EBSFD odpovídá Mezinárodní svaz veřejné dopravy UITP (Union Internationale des Transports Public).
Veřejná a individuální doprava se nevylučují
Podle UITP vyžaduje veřejná doprava stále více inovací, aby mohla reagovat na hlavní globální trendy, jako jsou rostoucí světová populace, postupující urbanizace a změny klimatu. Tyto trendy podle odhadu UITP povedou až ke zdvojnásobení výkonů veřejné dopravy v celosvětovém měřítku. S rostoucím potenciálem městské hromadné dopravy počítá i výzkum životního prostředí.
Analýza společnosti pro průzkum trhu SIGMA ukazuje, že městská hromadná doprava na hlavních evropských trzích neoslovuje jen na seniory a děti. Nadprůměrně ji využívají všechny moderně smýšlející osoby různého věku a vzdělání. Většina respondentů se již nedomnívá, že by se osobní vozidlo a veřejná doprava vzájemně vylučovaly. Ve pokrokových velkoměstských cílových skupinách je patrná spíše tendence k „inteligentnímu mixu“ mobility mezi individuální a veřejnou hromadnou dopravou. Tyto změny chování potvrzuje i zpráva německého spolkového ministerstva dopravy Mobilita v Německu; v letech 2002 až 2008 podle ní u našich západních sousedů největší nárůst zaznamenala cyklistická a veřejná doprava.
Hlavní roli budou hrát autobusy
Veřejná doprava budoucnosti se bude vyznačovat propojením růz-ných dopravních prostředků i dopravců. Uplatnění najdou například elektrokola, počítá se také se sdílením automobilů a s návazností železniční a silniční dopravy. V některých regionech jsou tyto trendy patrné již nyní. Klíčová role ve všech těchto systémech však připadne autobusům, které již dnes tvoří z více než 46 procent páteř městské hromadné dopravy. Podle organizátorů sympozia představují z hlediska bezpečnosti, ekonomiky, dopadu a životní prostředí a flexibility bezkonkurenční řešení.
Podle německého ministerstva životního prostředí se dnes průměrná spotřeba zájezdového autobusu pohybuje kolem 1,4 litru nafty na osobu a 100 kilometrů, což odpovídá 31 gramům CO2 na osobu. Z hlediska objemu emisí na jednoho cestujícího je tak autobus jednoznačným vítězem, protože uvolňuje výrazně méně emisí než vlaky, osobní vozidla nebo letadla. A spotřeba a emise vozidel v MHD jsou obdobné jako u zájezdových autobusů.
K udržitelné mobilitě dále přispívají úsporné pohonné systémy, které jsou již dnes v sériové nabídce nebo se testují. V případně autobusů z produkce koncernu Daimler se jedná například o vznětové motory s technologií BlueTec, motory na zemní plyn, diesel-hybridní autobusy a bezemisní hybridní autobusy s palivovými články. Německý výrobce testuje rovněž možnost využití alternativních paliv v autobusech.
Jedním z řešení jsou systémy BRT
Současné autobusy s různými typy pohonů přinášejí užitek již při pořízení jediného vozidla a dále se znásobují při využití rozsáhlého vozového parku. Příkladem řešení pro udržitelnou mobilitu v některých metropolích může být systém rychlé autobusové dopravy BRT (Bus Rapid Transit), který ve srovnání s dopravními systémy vázanými na kolejová vozidla vykazuje zhruba desetinové náklady.
Systémy BRT tvoří jeden nebo více samostatných jízdních pruhů, na nichž v krátkých intervalech jezdí autobusy, na které je navázáno několik přípojných tratí. V praxi se tyto systémy již plně osvědčily například v Bogotě (Kolumbie), Nantes (Francie) nebo v Istanbulu (Turecko).
Například v Istanbulu využívá systém Metrobus denně na 750 tisíc cestujících, kterým přináší ve srovnání s individuální dopravou velkou časovou úsporu. Na celém světě se nyní počítá se zhruba devadesáti dalšími projekty BRT.
Expanze dopravců na základě vyšší kvality
Také na příkladech z Nizozemska a Německa, které byly na sympoziu představeny, je vidět, jakých vynikajících provozních výsledků mohou dopravci dosáhnout, když se jim podaří zvýšit kvalitu městské hromadné dopravy. Nové linky a koncese získala díky zvýšení kvality dopravy například společnost Qbuzz z Nizozemska. Úsilí soustředila především na řidiče, kteří společnost v kontaktu s cestujícím přímo zastupují. Qbuzz se snaží vystupovat vůči svým zákazníkům naprosto transparentně a poskytuje jim o sobě veškeré informace; k dispozici jsou i on-line informace o aktuálních linkách. Třetím pilířem vysoké kvality nabízených služeb je „sedm slibů zákaz-níkům Qbuzz“, které sahají od dodržování jízdního řádu přes služby řidiče až po záruku vrácení peněz.
Německý dopravní podnik Spill-mann se zase zaměřuje především na atraktivitu a vybavení vozidel. Kombinace moderních technologií, kvalitních komponent zařízení a služeb zákazníkům, případně vyřizování jejich přání a stížností, vedla k úspěchu dopravce a k oblibě jeho vozového parku, který je dnes ve veřejné dopravě v Německu jedním z nejmladších. Společnost eviduje stále vyšší počet cestujících a jen minimální výskyt případů vandalismu. Unikátní koncepce osvětlení v kombinaci s vybavením vozidla výrazně zvýšila spokojenost zákazníků, která je podle dopravce měřitelná a má prokazatelně pozitivní účinky. Zvláštní „pochodně“ v interiéru, LED žárovky, osvětlená podlaha, zábavní systémy a zohledňování přání zákazníků – to vše jsou podle společnosti Spillmann investice, které se z hlediska dopravního podniku vyplatí.
Komfort ve středu pozornosti konstruktérů
A konstruktéři se na zvyšování komfortu a přitažlivost nových autobusů důsledně zaměřují. Týká se to i sedadel řidiče s odpovídajícím výhledem a pohodlných sedadel pro cestující, klimatizace, světlosti a celkově příjemného interiéru vozidla. Doba vozidel, která sázela především na funkčnost, podle účastníků sympozia končí, nyní se již i u městských autobusů uplatňují moderní, atraktivní a dynamické prvky.
V oblasti bezpečnosti se pozornost konstruktérů zaměřuje na další zvyšování bezpečnosti městských autobusů, například na ochranu řidiče při nárazu a vývoj bezpečnostní kabiny či na používání systému ESP. Stranou nezůstává ani vývoj nových pohonů, alternativních paliv a nových materiálů a jejich aplikace v praxi. Podle účastníků sympozia dynamika technického rozvoje veřejné dopravy jasně ukazuje, že autobus má po 115 letech historie svůj zlatý věk teprve před sebou.
Za vším jsou finance
Trvale udržitelná mobilita, zvyšování pohodlí, modernosti i atraktivity veřejné dopravy však závisí především na ekonomických možnostech veřejného sektoru, provozovatelů a v neposlední řadě také uživatelů. Autobus jim ovšem podle výrobců i dopravců nabízí vysokou míru hospodárnosti od pořizovacích nákladů přes nároky na infrastrukturu, dostupnost a spolehlivost až po náklady životního cyklu. Příspěvkem výrobců jsou v této oblasti i rozličné služby, které zástupci společnosti Daimler označují za zcela „bezproblémové“ – jedná se například o různé balíčky, inovativní systémy řízení vozového parku, jako jsou BusFleet, či školení řidičů, mimo jiné v bezpečné jízdě a hospodárnosti.
Cestování on-line
Sympozium Mercedes-Benz se zaměřilo i na využívání nových komunikačních technologií. Odborníci vycházejí z předpokladu, že mobilní telefony se stále více využívají jako vyhledávače tras a mohou sloužit i jako jízdenka. Cestující se proto v budoucnu bude například moci u prodejního a informačního automatu identifikovat telefonem. Po identifikaci bude přivítán a na monitoru objeví se informace o jeho předplatném i personalizované menu. Systém mu zobrazí jeho poslední cílové stanice a důležité zastávky. To by často jako výběr mohlo stačit, protože většina cestujících jen zřídka mění své běžné trasy. Po provedení výběru se znázorní plán sítě s nabídkou několika tras směřujících k cíli. U každého spoje si zákazník bude moci prohlédnout další podrobnosti a zjistit si stanice, v nichž může přestoupit z autobusu například na Car2go (on-line služba půjčování vozidel) nebo si najmout kolo. Když si vybere trasu, může o své cestě informovat přátele prostřednictvím Facebooku, Twitteru nebo podobných služeb a sociálních sítí. Informace o jízdě a jízdenka se převedou na jeho mobilní telefon a cesta může začít. I tak může podle účast-níků Sympozia Mercedes-Benz vypadat doprava ve městech v blízké budoucnosti.
(lan)