26. listopadu 2012
Užitkové vozidlo Iveco Daily je oblíbené mimo jiné díky svému robustnímu rámovému podvozku, který umož-ňuje jeho využití i v kategorii s celkovou hmotností nad 3,5 tuny. Verze 35S15V se skříní o objemu 12 m3, již jsme si letos v létě mohli vyzkoušet, však spadala ještě do kategorie N1 a byla poháněna novým vznětovým přeplňovaným čtyřválcem Euro 5 o objemu 2,3 litru s výkonem 107 kW (146 k) a maximálním točivým momentem 350 Nm.
Přestože uváděný točivý moment a výkon se i vzhledem k velikosti skříně jevil předběžně jako dostatečný, downsizing ze tří na 2,3 litru s rozměry vozidla výrazně kontrastoval a byli jsme zvědaví, jak se tato změna na jízdních vlastnostech projeví. Vzhledem k tomu, že vozidlo bylo vybaveno i systémem stop & start, dalo se očekávat, že dojde ke snížení spotřeby. Bohužel, neměli jsme možnost porovnat ji s obdobným modelem s předchozí motorizací a ani jsme neměli vozidlo zcela zatížené. Spotřebu jsme proto nehodnotili, ale vzhledem k velikosti vozidla i různorodému terénu jsme ji pokládali za přiměřenou.
Po nasednutí nás okamžitě zaujal monitor couvací kamery, která, byť není běžným vybavením vozidel dané kategorie, v hustém městském provozu může být výrazně užitečnějším pomocníkem než parkovací asistent. Kabina vozidla byla prostorná s dostatkem odkládacích míst a umožňovala, stejně jako v předchozích verzích, dobrý výhled z vozidla. Ve třech směrech nastavitelné sedadlo řidiče bylo dostatečně pohodlné, ovládací a kontrolní prvky byly přehledně umístěné a lehce dosažitelné, což spolu s nízkou hlučností v kabině přispívalo k dobrému dojmu z jízdy. Jediné, co jej narušovalo, byl hluk, který se občas při změně rychlostního stupně ozýval od kloubového hřídele. Příjemný byl také asistent rozjezdu do kopce (Hill Holder), který řidiči dává jistotu, že ani v přelidněných centrech s hustou dopravou nedojde ve stoupání k nějaké nepříjemné události.
Vydařená motorizace
Motor se jevil jako dostatečně silný a rozměrné vozidlo se i přes jeho menší zdvihový objem chovalo v provozu velice živě. Příjemné bylo i řazení šestistupňové převodovky. K pocitu bezpečí při jízdě přispívala také skutečnost, že vozidlo bylo vybaveno systémem ESP zahrnujícím ABS, brzdový asistent HBA, zmíněný Hill Holder a systém adaptace na polohu zátěže LAC.
Co však je vedle provozních nákladů pro provozovatele vozidla podstatné, je objem skříně. Dvanáct kubíků je skutečně velkorysé řešení a spolu se zadními křídlovými a bočními posuvnými dveřmi umožňuje přepravu nejrůznějšího, i objemnějšího zboží a materiálu. Připočteme-li k tomu robustní konstrukci s pohonem zadních kol, která dovoluje i velké zatížení na stanovený limit, samozřejmě při rychlejším opotřebení některých částí vozidla, jako například odpružení, je zřejmé, že se jedná o vozidlo s opravdu všestranným využitím.
Vozidlo bylo navíc vybaveno další užitečnou pomůckou – systémem LogistiLock, který slouží jako bezpečnostní zámek nákladového prostoru a brání vniknutí do vozidla, i pokud dveře nejsou zamčené. Celkový dojem z obra v kategorii lehkých užitkových vozidel byl i přes zmíněnou občasnou hlučnost při řazení velice příznivý a lze předpokládat, že si stejně jako jeho předchůdci najde své příznivce.
Milan Frydryšek