26. listopadu 2012
Společnost Volvo Trucks na konci října evropským novinářům v plném provozu představila svou letošní velkou novinku – nový model Volvo FH (viz DN 41/12). Během jednoho dne si na různorodých komunikacích v okolí Göteborgu mohli postupně vyzkoušet jeho dvanáct různých verzí včetně nejsilnějšího provedení FH 16.
Již nástup do prvního vozidla potvrdil, že superlativy, jimiž výrobce při velkolepém představení v září v Göteborgu nešetřil, měly své opodstatnění. Prostorná kabina uzpůsobená pro řidiče všech typů postav, skvělý výhled z vozidla všemi směry, nový, lépe nastavitelný volant, pohodlná sedadla, dostatečné prosvětlení (také díky velkému střešnímu oknu, které může složit jako nouzový východ) i nové rozvržení ovládacích a kontrolních prvků dokládají, že konstruktéři i designéři na vývoji nového modelu úzce spolupracovali s konečnými uživateli, tedy s řidiči.
Dobré jízdní vlastnosti
Změny jsou patrné také ihned po rozjezdu. Pohled do zpětných zrcátek potvrzuje první dojem – poskytují vynikající výhled. Konstruktérům Volva se podařilo eliminovat i mrtvé úhly a zlepšit výhled všemi směry. Chod výkonných motorů je tichý a verze s motory Euro 6 jsou díky jiné frek-venci vstřikování ještě tišší než stávající motorizace Euro 5. Nové Volvo FH je také prvním těžkým nákladním vozidlem, které může mít samostatné zavěšení předních kol. Toto řešení spolu s lépe odpruženou kabinou přispívá k vyšší stabilitě vozidla na nerovném povrchu, lepšímu vnímání kontaktu automobilu s vozovkou a v neposlední řadě také k větší bezpečnosti.
Až o deset procent nižší spotřeba
Volvo nový model představuje krátce před zavedením nové emisní normy Euro 6. Podle zástupců výrobce bylo jeho cílem nikoli vyhovět požadavkům nové normy, ale vyhovět jim co nejúčinnějším způsobem. A první dojmy z představení vozidel v provozu jejich slova potvrzují. Nový pohonný systém I-Torque společně s „autopilotem“ I-See dokáže snížit spotřebu nafty až o 10 procent. Nový systém I-See si pamatuje projetá stoupání a klesání, a pokud se vozidlo opět pohybuje po již jednou projeté trase, automaticky volí řazení s ohledem na co nejnižší spotřebu.
Účinná motorová brzda a systém I-See
Za zmínku také stojí výkonná motorová brzda odstupňovaná v několika krocích, která při jízdě ve většině případů zcela nahradí běžnou provozní brzdu a také, vyjma speciálních aplikací, umožňuje bezpečný provoz vozidla bez instalace retardéru. Systém I-See všechny účastníky jízd velice překvapil. Dokázal reagovat na změny terénu mnohem lépe než i zkušení řidiči, kteří by v mnoha případech, bez znalosti následující trasy, zbytečně přeřazovali. Pokud se kapacita systému zaplní, nesmažou se nejstarší záznamy, ale ty nejméně používané.
(lan)