8. prosince 2013
V říjnu společnost Peugeot Česká republika představila v Praze novinářům podrobně nový model Peugeot 308, který měl o měsíc dříve na frankfurtském autosalonu světovou premiéru. Nový Peugeot 308 dosahuje vysoké efektivity díky nižší hmotnosti, kompaktním rozměrům a velkému vnitřnímu i zavazadlovému prostoru. Objem zavazadlového prostoru 470 litrů (z toho 35 litrů pod podlahou) je v daném segmentu rekordní.
Podle výrobce je nový model s délkou 425 centimetrů také nejkompaktnějším hatchbackem ve svém segmentu. Se šířkou 180 centimetrů a s výškou 146 centimetrů se řadí mezi nízká vozidla.
Lehčí o 140 kg
Výrobce zdůrazňuje, že po snížení hmotnosti o 140 kilogramů je nový Peugeot 308 nejlehčím vozidlem ve svém segmentu. Výrazně k tomu přispěla nová platforma EMP2, která sama umožnila snížit hmotnost automobilu o 70 kilogramů. Z toho 27 kilogramů ubralo použití moderních ocelí, kompozitních materiálů a hliníku, dalších 10 kilogramů ubylo díky moderním postupům montáže a 33 kilogramů optimalizací koncepce vozidla. Zbývajících 70 kilogramů výrobce ušetřil úsporami u dalších částí. Například přední blatníky a kapota jsou z hliníku, přestože tento technologický postup je obvykle vyhrazen jen pro prémiové vozy. Značné úspory hmotnosti bylo dosaženo díky použití vysokopevnostní oceli THLE, inovativních materiálů nebo redefinováním dílů. Víko zavazadlového prostoru je poprvé vyrobeno z kompozitního materiálu, tzv. termoplastu. Tento materiál je lehký a současně pevný a hmotnost víka se jeho použitím snížila o tři kilogramy.
Špičková aerodynamika
S koeficienty Cx 0,28 a Scx 0,63 m2 se nový Peugeot 308 podle výrobce řadí mezi nejlepší hatchbacky ve svém segmentu. K výbornému výsledku napomáhají řízené vstupy vzduchu a kryty pod karoserií platformy EMP2, které vytvářejí zcela rovnou podlahu. Autoři projektu již od počátku věnovali otázce proudění vzduchu velkou pozornost. Aerodynamika je tak společně s hmotností klíčovým faktorem při snižování ekologické stopy vozidla.
Účinná motorizace
Nový Peugeot 308 je vybaven zážehovými tříválcovými motory THP (oceněné jako Mezinárodní motor roku 2013) a vznětovými motory e-HDi. U zážehových verzí se maximální výkon pohybuje od 60 do 115 kW (82 do 156 k) a emise CO2 začínají na úrovni 114 g/km. Výkony vznětových verzí se pohybují od 68 do 85 kW (92 do 115 k) a jejich emise CO2 jsou od 93 g/km. Na jaře příštího roku se v nabídce objeví další nové technologie, například zcela nový zážehový tříválcový motor s turbodmychadlem (1.2 e-THP), verze BlueHDi se spotřebou a emisemi, které jsou v tomto segmentu opět rekordní (3,1 l / 100 km, 82 g CO2/km), a šestistupňové automatické převodovky nové generace.
BlueHDi je označení motorů splňujících normu Euro 6 Diesel. Technologie BlueHDi, která spojuje funkci SCR (selektivní katalytická redukce) a filtr pevných částic s aditivem, umožňuje snížit emise NOx (oxidy dusíku) až o 90 procent, optimalizovat emise CO2 a spotřebu a zachytit 99,9 procenta pevných částic.
Elegantní design
Nový Peugeot 308 na pohled navazuje na stylové prvky ostatních vozidel značky Peugeot. Zároveň však svým vzhledem naznačuje, že se jedná o nový model, který působí nejen elegantně, ale také robustně a dynamicky. Například při čelním pohledu podtrhuje eleganci nového Peugeotu 308 velká maska chladiče lemovaná chromovanou lištou. U vyšších verzí jsou součástí sériové výbavy i světlomety Full LED, které se u nového peugeotu představily ve světové premiéře. Ve spodní části čela vozu se nachází široký vstup vzduchu orámovaný mlhovými a směrovými světly, která jsou zasazena do chromovaného dílu ve tvaru C otevřeného směrem ven.
Díky specifickému designu náraz-níku u prvního a druhého stupně výbavy si modely s halogenovými světlomety zachovaly svůj dynamický a přitažlivý výraz. Z kapoty vystupují linie, které přesně utvářejí charakter nového Peugeotu 308. Do hladkého vnějšího zpětného zrcátka válcovitého tvaru je zabudováno směrové světlo s LED diodou. Design oken v horní části boku ukazuje na prostornou kabinu. Chromovaná lišta kolem celého okna použitá u nejvyšších stupňů výbavy řadí vozidlo do kategorie Premium. Zadní trojúhelníkový postranní bok karoserie vycentrovaný nad kolem podtrhuje robustní charakter automobilu.
Zadní pyramidová část umocňuje dojem rovnováhy a stability. Víko zavazadlového prostoru vytváří oblouk linie probíhající podél celé karoserie a evokuje eleganci koncepčního vozu SR1. Druhá horizontální linie ve spodní části rozšiřuje zadní siluetu a zdůrazňuje nízký práh zavazadlového prostoru.
Elegantní a účelný interiér
Nový Peugeot 308 přichází s novou koncepcí interiéru – Peugeot i-Cockpit. Novou koncepci tvoří čtyři součásti: kompaktní volant pro intenzivní dynamické pocity, vyvýšený sdružený přístroj, který umožňuje odečítat informace bez nutnosti spustit silnici z očí, kvalitní středová konzola a velký dotykový displej s úhlopříčkou 9,7" pro intuitivní řízení.
Minimum ovladačů a použití ušlechtilých materiálů vytváří působivou čistotu linii palubní desky. Velký dotykový displej o úhlopříčce 9,7" (dodávaný od druhého stupně výbavy dodávaný sériově) z obou stran obklopený větráky vymodelovanými ve tvaru písmene C je zasazen do leskle chromovaného rámečku luxusního vzhledu. Štíhlý sdružený přístroj je umístěn ve vyšší poloze a sahá až k dotykovému displeji. Efekt kokpitu posiluje nasměrování prvků směrem k řidiči a vysoká středová konzola, která je charakteristická pro automobily vyšších segmentů. Volant malých rozměrů (351 mm × 329 mm) usnadňuje ovládání vozidla a zvyšuje radost z řízení. Manévrování ve městě je velmi snadné díky přesnému elektrickému posilovači řízení.
S přemístěním některých součástí a zmenšením výšky se podařilo snížit těžiště o 20 milimetrů. Výsledkem je lepší stabilita a aerodynamika. Součástí nové platformy jsou také nové nápravy s nižší hmotností. Optimalizací podvozku se podařilo zmenšit poloměr otáčení o 30 centimetrů (stopový průměr 10,4 metru) a nově umístěný zadní tlumič, který nyní prochází ramenem, zlepšuje jízdní komfort a chování vozidla.
Podpůrné prvky
Od jara příštího roku bude v nabídce příplatkový paket Driver Assistance Pack. Zahrnuje tři zařízení, která pracují s radarem umístěným v přední části vozidla. Jedním z nich je aktivní tempomat, což je v podstatě omezovač rychlosti / tempomat s rozšířenými funkcemi, a dále tzv. distant alert, tedy zařízení pro vizuální a zvukovou výstrahu, která řidiče upozorňuje na nutnost brzdění. Třetím systémem je zařízení pro automatické nouzové brzdění. Tento systém v případě bezprostředně hrozící kolize spustí automatické brzdění, které zabrání nárazu nebo zmírní jeho důsledky.
Sériově či za příplatek nový Peugeot 308 již nyní zahrnuje řadu dalších bezpečnostních prvků, například systém sledování mrtvého úhlu, elektrickou parkovací brzdu, kameru pro snadné couvání, bezklíčový přístup do vozidla a nastartování či systém City Park (od jara příštího roku).
(lan)