Volvo

Nový systém Dynamic Steering usnadňuje řízení

Nový systém Dynamic Steering usnadňuje řízení

Pouhých několik měsíců po uvedení nové série modelu FH představila v únoru společnost Volvo Trucks další světovou technickou novinku. Systém Volvo Dynamic Steering spojuje běžný hydraulický posilovač řízení s elektronicky regulovaným elektromotorem napojeným na řídicí ústrojí. Výsledkem je podle výrobce přesnější řízení, které řidiči vozidla umožňuje bezpečnější, pohodlnější a příjemnější jízdu.

„Tato patentovaná technologie nabízí výhody řidičům ve všech provozních podmínkách. Na dálnici systém dynamického řízení nabízí bezkonkurenční směrovou stabilitu. Při nízkých rychlostech lze i plně naložený kamion snadno řídit jedním prstem,“ řekl při prezentaci systému v Gőteborgu prezident společnosti Volvo Trucks Claes Nilsson.

Velkou technologickou novinkou systému Volvo Dynamic Steering je elektronicky řízený elektrický motor připojený k hřídeli volantu. Motor spolupracuje s hydraulickým posilovačem řízení kamionu a poskytuje maximální točivý moment 25 Nm. Elektronická řídicí jednotka reguluje jeho otáčky tisíckrát za sekundu. „Úkolem tohoto elektromotoru je zaručit dokonalý cit při řízení po celou dobu provozu. Senzory systému mohou například zjistit, že řidič chce jet přímo vpřed, a v takovém případě automaticky zajistí, aby do volantu neprocházelo žádné rušení z povrchu vozovky,“ vysvětlil Gustav Neander, projektový manažer systému Volvo Dynamic Steering.

„Při nízkých rychlostech je řízení kamionu díky elektromotoru velice snadné. I plně naložené vozidlo lze na stavbě na hrubém povrchu řídit zcela bez námahy. Řidiči kamionů, kteří systém v průběhu vývoje testovali, byli všichni jeho výhodami ohromeni,“ dodal.

Přednosti nového systému

Jednou z předností nového systému je to, že při nízkých rychlostech elektromotor přebírá práci svalů řidiče, který tak může řídit bez namáhání ramen a paží. Další výhodou je, že systém Volvo Dynamic Steering se automaticky aktivuje i při couvání. Kromě toho systém také tlumí nerovnosti povrchu vozovky, například praskliny a díry. Vozidlo jede rovně a řízení je stabilnější a řidič nemusí volant neustále vyrovnávat směr.

Při jízdě po dálnici pak nové přesné řízení přináší vynikající směrovou stabilitu, díky níž má řidič úplnou kontrolu při libovolné rychlosti a může se při řízení více uvolnit. Systém dynamického posilovače řízení eliminuje v podstatě všechny malé pohyby volantu, ke kterým na současných vozovkách nevyhnutelně dochází. U toho však schopnosti nového inteligentního systému nekončí. Systém například také rychle rozpozná strmě vyklenutý povrch vozovky nebo boční vítr a automaticky provede kompenzaci, aby mohl řidič pokračovat v řízení přímo vpřed a nemusel se namáhat s vyrovnáváním volantu. Novinka tak podle Gustava Neandera představuje významný příspěvek ke zvýšení bezpečnosti provozu a pohodlí řidiče.

Prevence nemocí z povolání

Systém Volvo Dynamic Steering předchází nejčastějším nemocem z povolání, kterými řidiči nákladních vozidel zpravidla trpí. Podle oficiálních údajů švédského úřadu pro pracovní prostředí jsou právě řidiči ve statistice nemocí z povolání nadměrně zastoupeni. „Téměř čtyřicet procent řidičů kamionů si každý týden stěžuje na bolesti zad, krku, ramen nebo paží. Náš zlepšený systém posilovače řízení umožňuje řidiči více se uvolnit,“ řekl k tomu Gustav Neander. „Systém Volvo Dynamic Steering tak dává řízení nákladních vozů zcela nový rozměr. Technologie zlepšuje náročné pracovní podmínky řidičům kamionů a současně jim umožňuje snazší a bezpečnější řízení jejich vozidel,“ dodal.

(lan)

www.volvotrucks.com

spinner