Zahraniční seminář ČESMAD Bohemia

Oprávněnou pokutu je ve Španělsku lépe zaplatit ihned

Oprávněnou pokutu je ve Španělsku lépe zaplatit ihned

„Policie ve Španělsku je velice přísná a pokuty jsou vysoké. Jsou-li však zaplaceny do deseti dnů, jsou poloviční. Pokud tedy řidič nebo dopravce vědí, že chyba byla na jejich straně, je lépe zaplatit ihned.“ Na zahraničním semináři, který pro české dopravce v první polovině června uspořádalo Sdružení ČESMAD Bohemia, to v Madridu uvedl velvyslanec České republiky ve Španělsku Karel Beran.

Dopravci sice podle něj mají šanci domoci se spravedlnosti, pokud je sankce neoprávněná, ale ne okamžitě. V danou chvíli potřebují především uvolnit blokované vozidlo. Vrácení peněz mohou vymáhat až zpětně. „Správní řízení probíhá formou rychlosoudu, zhruba do tří týdnů, ale je třeba se k němu dostavit. Je však třeba také počítat s velkou byrokracií a podle informací některých advokátů nelze ani vyloučit, že cizinec bude mít u soudu horší postavení než Španěl,“ uvedl konzul ČR Jindřich Kubovský.

Profesionální řidiči si podle něj musejí dávat pozor především na dodržování dob řízení, pokuty se pohybují i kolem šesti tisíc €. Navíc policie kamion imobilizuje a trvá i den nebo dva, než jej uvolní. Během léta se dozvíme třeba o dvaceti takových případech, uvedl Jindřich Kubovský. „Pokud k tomu dojde a firma se na nás obrátí, zjistíme číslo účtu policie, kam lze požadované peníze zaslat. Držíme pro všechny občany České republiky 24hodinovou službu (kontakt je na adrese www.mzv.cz/madrid),“ dodal.

Ověřování obchodních partnerů

„Problémem může být i důvěryhodnost obchodních partnerů a jejich obchodní morálka. Obecně platí, byť s určitými odlišnostmi podle autonomních oblastí, že zákazníci z veřejného sektoru mají potíže s proplácením faktur,“ upozornil rada-velvyslanec pověřený ekonomickou agendou Pavel Zrůst. Vláda se proto podle Karla Berana snaží vydat zákon, který by pro ně doposud neomezenou dobu splatnosti zredukoval na tři týdny. U soukromých firem, pokud dobře fungují, by však podle pracovníků české ambasády takový problém být neměl.

Podle Petra Pavlíka z agentury CzechTrade bylo dříve případů neplacení více, ale dnes již existují databáze se základními ekonomickými ukazateli firem – jedna zpráva je k dispozici za 10 až 15 €. Česká ambasáda má přístup do španělské obdoby českého obchodního rejstříku a v případě nějakých pochybností se zájemci mohou obrátit na pracovníky zastupitelství, kteří jim informace sdělí obratem. Často se stává, že hledané firmy neexistují.

Zastoupení agentury CzechTrade také může pomoci při vyhledávání partnerů. Její služby jsou buď zdarma, nebo placené, ale v podstatě symbolicky, jde zhruba o 25 procent z částek, které si účtují jiné firmy. Dokáže také zprostředkovat kontakt na honorární konzuly z jednotlivých oblastí – jedná se o Španěly, kteří mají dobré znalosti o situaci ve svých regionech.

Multimodální přepravy

Čeští dopravci navštívili také dva dopravní a logistické terminály v Baskicku. Prvním z nich byl areál společnosti CTVi v Irunu. Vznikl v roce 1990 a v pronajatých objektech dnes sídlí na sto firem. Na volných prostranstvích bude možné stavět i další zařízení přímo podle požadavků zákazníků. Do areálu, který se nachází v těsné blízkosti dálnice, denně zajíždí kolem tisíce kamionů. Uživatelé mají k dispozici rozlehlé parkovací plochy, bezcelní zónu, v těsné blízkosti je železnice a ve vzdálenosti čtyř kilometrů se nachází letecký cargo terminál.

Vzhledem k této strategické poloze může být zboží snadno distribuováno mezi jednotlivými sklady i druhy dopravy a roste poptávka po intermodálních přepravách. Jedná se totiž o jediný terminál v Baskicku, který disponuje napojením na silnici, železnici, letiště i nedaleké přístavy.

Nejstarší dopravní centrum ve Španělsku

Dalším areálem, který čeští dopravci navštívili, byl Industriální polygon u obce Urgate v blízkosti Bilbaa, který byl založen před třiceti lety a byl prvním dopravním centrem ve Španělsku. Přestože se jedná už o starší stavby, jejich design byl v době vzniku natolik promyšlený, že jsou plně funkční i dnes; z kanceláří je vidět přímo do jednotlivých hal. Centrum provozuje anonymní společnost podporovaná provinční vládou, radnicí v Bilbau a Ministerstvem průmyslu a vodní dopravy Baskicka. Po roce 1995 začala v okolí vyrůstat i jiná centra, ale ta jsou privátní.

Areál má rozlohu 220 tisíc metrů čtverečních, nachází se v něm 1300 parkovacích míst a další jsou i v přístavu – 220 pro vozidla ADR a 330 pro vozidla s ostatním zbožím. Tak rozsáhlá kapacita je podle provozovatelů centra možná jen díky tomu, že místní vláda poskytla pozemky pro parkoviště za nízké ceny. Jinde ve Španělsku tak rozsáhlé odstavné plochy nejsou. Je to dáno tím, že jen v nejbližším okolí žije na 120 tisíc obyvatel a připočteme-li k tomu i vzdálenější oblasti, je jich kolem milionu. Jezdí zde velký počet vozidel, a aby kamiony nezajížděly přímo do města, podporuje místní správa parkování mimo Bilbao. Toto centrum nemá železniční spojení, ale nachází se přímo u hlavní nezpoplatněné silnice vedoucí na hranice s Francií, do Madridu a na okruh kolem Bilbaa.

V centru jsou prostory pouze k pronajmutí

Všechny prostory jsou pouze k pronajmutí, nelze je zakoupit. Sídlí v nich zhruba 20 mezinárodních firem, je zde servis pro kamiony, veřejná čerpací stanice či celní pracoviště, na něž zajíždějí k odbavení i kamiony z přístavu. Centrum těží především z blízkosti přístavu, z něhož se dováží zboží, které se v areálu přerozděluje a poté směřuje do celého Španělska.

Milan Frydryšek

www.prodopravce.cz

www.mzv.cz/madrid

spinner