Mýtný systém

Palubní jednotky nebudou stát 1400, ale jen 237 Kč

Palubní jednotky nebudou stát 1400, ale jen 237 Kč

Ředitelství silnic a dálnic se dohodlo se společností Kapsch na ceně za palubní jednotky pro placení elektronického mýtného, jejichž provoz nekryje stávající smlouva. Místo 1400 Kč za jednu jednotku bude ŘSD platit 237 Kč, což je cena stanovená soudním znalcem. Minulý týden to společnost Kapsch uvedla v tiskové zprávě. Nižší cena se však vztahuje pouze na zhruba 143 tisíc palubních jednotek, které v systému přibyly za poslední dva roky a na jejichž provoz se nevztahuje smlouva z dob někdejšího ministra dopravy Aleše Řebíčka.

Za provoz původních 530 tisíc jednotek bude ŘSD dále platit starou cenu. Novou cenu bude Kapsch ŘSD účtovat od doby, kdy obě strany podepíší nový dodatek smlouvy. Vyřešit musí také předchozí dva roky, kdy ŘSD společnosti za překročený počet jednotek neplatilo. „Oni nárokovali 1400 Kč a my jsme jim neplatili nic, protože jsme za tuto cenu nebyli ochotni uzavřít dodatek,“ řekl generální ředitel ŘSD David Čermák. Výsledná cena, na které se státní organizace se společností Kapsch dohodla, vyplynula z ocenění, které pro ŘSD vypracovala auditorská společnost BDO.

Palubní jednotky, o jejichž zpoplatnění se Kapsch s ředitelstvím silnic už zhruba rok pře, patří v převážné většině zahraničním dopravcům, kteří je využívají minimálně nebo vůbec. Tím také argumentuje Kapsch, když vysvětluje rozdíl mezi původní a novou cenou s poukazem na to, že je velký rozdíl v četnosti využívání jednotek, což se nerovnoměrně promítá i do nákladů na provoz systému.

Důvodem, proč dopravci nepoužívané jednotky nevracejí, je podle Kapsche neúčinnost kauce 1550 Kč, kterou za vydání jednotky platí jednotliví dopravci. Kauce totiž v současnosti propadá až po třech letech, pokud dopravci nepoužívanou jednotku nevrátí. Od září se však tříleté období zkrátí na rok. Zároveň se omezí i časová platnost předem nabitého kreditu na hrazení mýtného. Dosud má neomezenou platnost, nově by to podle legislativní změny měl být jeden rok. Nevýhodnost smlouvy se společností Kapsch na provozování mýtného systému nedávno kritizoval Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Náklady na provoz systému podle něj odčerpaly v prvních pěti letech polovinu jeho výnosů. V letech 2007 až 2011 se na mýtném vybralo 31,3 miliardy Kč při nákladech 15,6 miliardy. Výsledek šetření NKÚ podle vedení společnosti nezohlednil to, že stávající smlouva je uzavřena na deset let. Po započtení výběrů mýta za druhou polovinu tohoto období má podíl nákladů za provoz systému klesnout na 21 procent.

Stát vybírá mýtné na zhruba 1300 kilometrech převážně rychlostních komunikací. V systému je 664 tisíc držitelů palubních jednotek. Mýtné platí od roku 2007 provozovatelé vozidel nad 12 tun a od roku 2010 i vozů nad 3,5 tuny. V roce 2011 přibyla zvýhodněná kategorie pro autobusy. Stát loni na mýtném vybral rekordních 8,7 miliardy Kč, čekal ovšem kolem deseti miliard Kč.

(čtk)

spinner