Analýza ČAPPO

Počet čerpacích stanic roste i přes klesající výtoče

Počet čerpacích stanic roste i přes klesající výtoče

Motorová paliva pro silniční dopravu v České republice v současné době představují asi 67 procent z celkového portfolia výrobků ze zpracované ropy. Přibližně 96 procent celkové spotřeby motorových paliv bylo v roce 2012 na bázi ropy. Zbývající čtyři procenta tvořila alternativní paliva, a to převážně stlačený zemní plyn (CNG) a biopaliva I. generace užívaná ve směsích s fosilními palivy na bázi ropy nebo čistá.

Portfolio různých typů motorových paliv pro silniční dopravu tak umožňuje dopravcům a motoristům již dnes volit druh pohonné hmoty podle jejich optimální potřeby a efektivně tak využívat své dopravní prostředky. Na využití těchto typů má však vliv i infrastruktura zásobování vozidel, která je dosud převážně zaměřena na čerpací stanice pohonných hmot na bázi ropných produktů. Pro rozšíření alternativních paliv a pohonů je rozvoj infrastruktury rozhodující. Druhým ukazatelem pro užití jednotlivých paliv je složení autoparku nákladních a osobních vozidel podle pohonné hmoty předepsané v technickém průkaze.

Dodávky na trh v posledních deseti letech

Vývoj dodávek motorových paliv (automobilových benzinů a motorové nafty) v posledních deseti letech prodělal vývoj, který je u jednotlivých komodit výrazně odlišný. Z tohoto vývoje však lze usoudit na pozitivní vliv vstupu České republiky do Evropské unie, který se projevil především ve strmém nárůstu dodávek motorové nafty – v letech 2003 až 2009 rostl meziročně o 28 procent s maximem v roce 2009. Příčinou tohoto jevu byl nárůst kamionové dopravy v důsledku tranzitní a domácí nákladní dopravy a růst dopravních výkonů. Naopak dodávky automobilových benzinů stagnovaly a od roku 2007 začaly klesat. Celkové dodávky pohonných hmot dosáhly maxima v roce 2007 a činily 6,171 milionu tun. Od roku 2007 klesají (pokles představuje v období 2007 až 2012 již sedm procent) a zatím nevidíme náznaky zlepšení.

Příčin je celá řada, ale za nejvýznamnější lze považovat hospodářskou krizi, která se začala projevovat od roku 2008, necitelné zvýšení sazby spotřební daně výhradně automobilových benzinů a motorové nafty od roku 2010 a v posledních dvou letech socioekonomická situace v České republice, která významně tlačí dolů individuální spotřebu pohonných hmot. Interní příčinou je i přesycenost trhu v českých poměrech ve srovnání s okolními zeměmi jak dis-tributory, tak provozovateli čerpacích stanic. To pak způsobuje zase vysoký nárůst daňových podvodů při obchodování s palivy.

Pokles prodeje v roce 2012

Situace v petrolejářském průmyslu byla i v roce 2012 negativně ovlivněna celkovým poklesem prodejů kapalných pohonných hmot. Prodeje automobilových benzinů se meziročně snížily o 4,1 procenta, a v posledních třech letech klesly dokonce o 8,0 procenta. Trh s motorovou naf-tou stagnoval. Příčiny této situace spatřujeme v přetrvávajícím poklesu průmyslové a stavební výroby a významném snížení koupěschopnosti obyvatelstva, které přehodnocuje své priority, kam své finanční prostředky vložit. Pozitivním rysem uplynulého roku naopak je, že se soustředěným úsilím značkových firem podařilo zajistit bezporuchové dodávky paliv i při přerušení či omezení dodávek ropy ropovodem Družba.

Na trh s fosilními motorovými palivy negativně působí i povinné používání biosložek a paliv typu paliva 85 (E85), směsné nafty (B30) a čistého biopaliva (FAME/MEŘO – B100). V roce 2012 biopaliva I. generace (bioetanolu a FAME/MEŘO) nahradilo na trhu již 356 tisíc tun fosilní složky. Tato paliva jsou v současné době podporována masivní reklamní kampaní a růstem prodejních míst u čerpacích stanic. V roce 2012 významně vzrostl i trh CNG pro dopravu. V roce 2010 se prodalo CNG 10,058 milionu m3 a v roce 2012 již 15,242 milionu m3. Je to důsledek toho, že počet osobních a užitkových vozidel s pohonem CNG se u nás za posledních sedm let zvýšil jedenáctkrát. Lákadlem pro spotřebitele je jeho cena a ekologický přínos k ochraně ovzduší.

Legislativa a technické normy

Základními legislativními dokumenty v rámci Evropské unie jsou směrnice 98/70/ES Evropského parlamentu a Rady týkající se kvality automobilového benzinu a motorové nafty ve znění směrnice 2003/17/ES a 2009/30/ES a směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/28/ES o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů. Tyto směrnice byly do českého práva transponovány zákonem o pohonných hmotách a čerpacích stanicích, zákonem o ochraně ovzduší a prováděcími předpisy k těmto zákonům, přičemž nejdůležitější je vyhláška č. 133/2010 Sb., o jakosti a evidenci pohonných hmot. Uvedená legislativa definuje sortiment pohonných hmot, stanoví způsob kontroly jejich kvality a podmínky provozování čerpacích stanic. Zákonem o ochraně ovzduší jsou stanoveny povinnosti užívat biopaliva pro dopravní účely. Sortiment a jakostní znaky paliv definovaných v zákoně o pohonných hmotách jsou určeny českými technickými normami, které jsou pro povinné.

Sortiment a kvalita

Sortimentní skladba motorových paliv u nás odpovídá situaci v zemích EU. Automobilové benziny jsou definovány ČSN EN 228 a jsou k dispozici již jen v bezolovnaté kvalitě a třech oktanových hladinách NORMAL (oktanové číslo 91), NATURAL (oktanové číslo 95) a Super Plus (oktanové číslo 98 a více). Značkové společnosti provozující čerpací stanice nabízejí vedle běžného sortimentu i prémiové typy benzinů s oktanovým číslem až 100 a se souborem přísad ke zlepšení některých užitných vlastností. Na čerpacích stanicích jsou označeny obchodními názvy a jsou určeny pro vysoce výkonná vozidla. Motorová nafta je definována ČSN EN 590 a je nabízena v sortimentu podle klimatických podmínek (letní a zimní kvalita, arktická nafta). Také motorovou naftu nabízejí značkoví prodejci v prémiové kvalitě.

Povětšinou tato motorová paliva obsahují biopaliva (benziny bioetanol nebo bioETBE a motorová nafta metylestery mastných kyselin, nejčastěji metylestery řepkových olejů). Obsah biopaliv je limitován technickými normami. Na trhu je možné sehnat i čistá fosilní paliva, která jsou výhodná pro dlouhodobé skladování beze změn užitných vlastností. Z alternativních paliv jsou na trhu dostupné zkapalněné ropné plyny (LPG). Jejich jakost je definována ČSN EN 589. Dále je to stlačený zemní plyn, jehož kvalita je dána ČSN EN ISO 15403. Z ostatních alternativ se jedná o směsné motorové nafty obsahující metylestery mastných kyselin (ČSN 65 6508) obvykle označované B 30, palivo Ethanol 85, což je směs 15 procent benzinu a 85 procent bioetanolu (ČSN P CEN/ TS 15293) označované jako E85 a metylestery mastných kyselin pro vznětové motory (ČSN EN 14214) obvykle označované B 100.

Kvalita motorových paliv je ve smyslu platné legislativy kontrolována Českou obchodní inspekcí. Dlouhodobé výsledky monitorování kvality dokladují skutečnost, že paliva prodávaná na trhu čerpacích stanic odpovídají minimálně kvalitě prodávaných paliv ve vyspělých zemích Evropské unie. Kvalita prodávaných pohonných hmot u značkových čerpacích stanic je podle dlouhodobých sledování u nás lepší, než je evropský průměr. Pokud se na čerpací stanici objeví nestandardní pohonná hmota s výraznými odchylkami v jakostních parametrech paliva, může se jednat o podvod prodejce s dopadem jak na zákazníka, tak stát. Problematické však je přes veškerou snahu poctivých firem a státu podvodníky co nejrychleji odhalit a potrestat.

Za zmínku stojí i péče značkových společností o jakost prodávaných pohonných hmot. Například u členů České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) se dlouhodobě pohybuje chybovost v jakosti prodávaných pohonných hmot pod jedním procentem ze všech Českou obchodní inspekcí odebraných vzorků. Zbytek prodejců trhu vykazuje 4,5 procentní chybovost. Výsledky značkových firem jsou dílem mimořádné péče členů ČAPPO o jakost prodávaných paliv realizované formou vlastních kontrolních systémů na kvalitu paliv v celém distribučním řetězci a jdou dané i účastí v nezávislém hodnocení kvality v rámci akce Pečeť kvality Plus, kterou organizuje společnost SGS ČR divize paliva a maziva.

Infrastruktura čerpacích stanic

Přestože prodeje motorových paliv v posledních letech v ČR klesají, zvyšuje se u nás počet provozovaných čerpacích stanic, i když průměrná výtoč je jen 1,4 milionu litrů ročně; v Rakousku a Německu je to přes tři miliony litrů ročně. Podle evidence čerpacích stanic pohonných hmot vedené Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR bylo v České republice k 31. prosinci loňského roku evidováno celkem 6790 lokalit. Z tohoto počtu však veřejných stanic bylo jen 3728 (54,9 procenta) a zbytek tvořily čerpací stanice neveřejné nebo s vymezeným přístupem. Oproti stavu na konci roku 2011 se počet evidovaných čerpacích stanic zvýšil celkem o sto lokalit. Veřejných stanic přibylo celkem jedenáct a zbytek představovaly neveřejné stanice a stanice s vymezeným přístupem. Jedná se o výjimečnou a málo pochopitelnou situaci vzhledem k již několik let trvajícímu poklesu prodejů pohonných hmot u čerpacích stanic. V průmyslově vyspělých evropských zemích tomu tak není.

Postupně vzrůstá i počet čerpacích stanic, na kterých jsou dostupná motorová paliva obsahující vysoké procento biopaliv. Jsou to především stanice nabízející směsnou motorovou naftu, kterých bylo na konci roku 2012 celkem 182. Na čistou bionaftu bylo v provozu 51 lokalit a na palivo 85 pak 118. Na trhu motorových paliv jsou k dispozici i čerpací stanice pro tankování zkapalněných ropných plynů, kterých je jako samostatných lokalit 376 a spolu s kapalnými pohonnými hmotami pak 811. V posledních letech se zvyšuje i zájem o tankování stlačeného zemního plynu. Samostatných plnicích stanic bylo pět spolu s možností tankování pohonných hmot 45.

Miloš Podrazil,

Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu

spinner