17. prosince 2012
Výstaviště v pražských Holešovicích v třetím listopadovém týdnu hostilo druhý ročník středoevropského veletrhu autobusové dopravy Czechbus. Na ploše téměř sedmi tisíc metrů čtverečních na něm mohli návštěvníci obdivovat 31 autobusů včetně několika českých premiér i historických exponátů. Součástí veletrhu byl bohatý odborný doprovodný program, který zahrnoval i dvě celodenní konference – Veřejná doprava „on-line“ a Elektromobilita ve veřejné dopravě. Vedle nich se mohli zájemci zúčastnit i řady workshopů, přednášek a seminářů.
Druhý největší evropský výrobce autobusů, IVECO Irisbus, se na veletrhu Czechbus po červnové prezentaci nejnovějších aktivit na poli alternativních pohonů tematicky zaměřil na nejnovější možnosti snižování provozních nákladů uživatelů jeho techniky.
Solaris oslavil deset let českého zastoupení
Polský výrobce Solaris využil pražského veletrhu k oslavě deseti let svého českého zastoupení, prezentaci dvou novinek a jednání s pražským Dopravním podnikem. Současně mluvčí podniku Mateus Figaszewski ohlásil změny v jeho vedení a nové logo. K desátému výročí Solaris Czech její jednatelce Evě Ručkové a třinácti zaměstnancům popřál zplnomocněnec předsedkyně představenstva Wiesław Cies´la. V České republice podle něj jezdí již 427 vozidel značky Solaris, a pokud jde o trolejbusy, je Česká republika pro polského výrobce nejvýznamnějším trhem vůbec. Letos značka na českém trhu očekává opět vyšší odbyt než loni. V Praze Solaris představil elektrický autobus Urbino 8,9 LE s dojezdem 150 kilometrů na jedno nabití a elektrickou klimatizací. První vozidlo tohoto typu je od loňska v provozu v Kielcích, zátěžovými testy v praxi prošlo na letošním mistrovství Evropy v kopané v Poz-nani. Jako druhý exponát do Prahy přivezl nejdelší autobus ve svém výrobním sortimentu – 18,75 metru dlouhé urbino. Prodloužení o tři čtvrtě metru zvýšilo kapacitu vozidla o čtyři sedící cestující. Autobus je určen především pro skandinávský trh. Výrobky značky Solaris jsou v provozu již v 26 zemích světa.
SOR Libchavy představil elektrobus
Český výrobce SOR Libchavy na veletrh přivezl jednu z verzí celonízkopodlažního autobusu SOR NB 12 v třídveřovém provedení a elektrobus SOR EBN 10,5. Elektrobus s označením EBN 10,5 vyvinul SOR ve spolupráci s dodavatelem elektrické výzbroje Cegelec a ostravským Dopravním podnikem, který je zároveň jeho prvním uživatelem. Celkem čtyři elektrobusy tohoto typu standardně nasazuje na linky v městském provozu. Dojezdová vzdálenost v závislosti na provozních podmínkách. Dojezd elektrobusu s elektromotorem o trvalém výkonu 120 kW, 180 lithium-iontovými články a elektronickou regulací s rekuperací se pohybuje v rozmezí 140 až 170 kilometrů na jedno nabití akumulátorů. Akumulátory se dobíjejí při standardním postupu osm hodin, rychlonabíjení trvá jen hodinu. Vystavený model (na snímku) slouží v zimním období ve Vysokých Tatrách jako skibus. „Výroba elektrobusů je již přes dva roky součástí růstové strategie, jejímž cílem je dále posilovat pozici významného evropského výrobce v oboru silniční hromadné osobní dopravy. Základem této strategie je soustavná modernizace a zásadní důraz na sledování nových trendů v systémech pohonů se zaměřením na ekologičnost pohonů,“ uvedl generální ředitel SOR Ing. Jaroslav Trnka.
Volvo přijelo s hybridním autobusem 75
Společnost Volvo Bus Corporation patří k předním světovým výrobcům s roční produkcí více než 11 tisíc kompletních autobusů a autobusových podvozků. V České republice nabízí vedle různých typů podvozků kompletní autobusy, jako jsou například Volvo 7700 (městský autobus), Volvo 8700 (meziměstský autobus), Volvo 9500, Volvo 9700 a Volvo 9900 (luxusní dálkové autobusy). Velice aktivní je švédský výrobce také při snižování zátěže životního prostředí a na poli inovací vedoucích k úspoře paliva. Nabízí například účinné hybridní řešení – první sériově vyráběný hybridní autobus Volvo 7500H, který přináší úsporu paliva až 35 procent. Přednosti hybridního pohonu se projevují ze-jména v hustém městském provozu, kde je třeba časté brzdění a akcelerace. Verzi 7705LH si dopravci na veletrhu mohli i sami vyzkoušet. Typickým vozidlem značky Volvo pro městskou hromadnou dopravu je Volvo 7700 (na veletrhu výrobce vystavoval verzi 7700 LA). Pro příměstskou a meziměstskou dopravu Volvo nabízí autobus Volvo 8700. Skelet karoserie a opláštění jsou z nerezové oceli s vysokou odolností proti korozi. V segmentu luxusních zájezdových autobusů Volvo oslovuje zákazníky inovovanou modelovou řadou Volvo 9900 či zájezdovým autobusem Volvo 9700, který získal v roce 2007 mezinárodní ocenění Coach of the Year 2008. Podvozky pro zájezdové autobusy ve dvou základních provedeních Volvo označuje jako B13R a B9R; liší se od sebe výkonem a velikostí motoru.
MAN představil autobus pro ICOM a nový NEOPLAN Jetliner
Společnost MAN Truck & Bus Czech Republic na veletrhu představila autobusy obou svých značek – MAN a NEOPLAN. Širokou řadu městských nízkopodlažních autobusů MAN Lion’s City reprezentoval zákaznický vůz: v pořadí sedmý městský autobus MAN Lion’s City pro jedno z největších a nejmodernějších evropských dopravních uskupení – skupinu ICOM transport. Ve všech případech se jedná o sólové provedení Lion’s City o délce 11,98 metru s vertikálně uloženým motorem, vybavené mimo jiné klimatizací pro cestující. V české výstavní premiéře německý výrobce v Praze-Holešovicích představil komfortní autobus NEO-PLAN Jetliner s možností kombinovaného využití. Výška podlahy 1070 milimetrů tvoří základ pro jeho univerzální použití. Podvozek nabízí plnou flexibilitu při volbě sedadel, až osm metrů krychlových prostoru pro zavazadla a přitom pro linkový provoz způsobilou výš-ku nástupu. Vysoké požadavky na provedení vnitřního prostoru naplňuje velký výběr vysoce kvalitních látek pro potahy sedadel a obložení. Rozsáhlá výbava v rámci bez-pečnostního paketu dává řidiči, cestujícím i ostatním účastníkům provozu záruku, že o jejich bezpečí bude postaráno prakticky ve všech situacích. MAN patří také k předním výrobcům vozidel s pohonem na CNG, které představují zajímavou alterna-tivu k motorům EEV i Euro 6. Například autobusy Lion’s City CNG německý výrobce nabízí v mnoha variantách jako sólový či kloubový autobus s délkami od 12 do 18,75 metru.
(spa/lan)