4. srpna 2013
Stěžejní součástí nabídky společnosti Schmitz Cargobull AG jsou skříňové chladírenské návěsy, s jejichž výrobou má více než šedesátiletou zkušenost. Ne nadarmo platí tyto její návěsy za špičku v oboru a díky inovativním technologiím přinášejí uživatelům řadu výhod. Šedesát let inovací přineslo řadu nových technických řešení, díky nimž se výrobky značky Schmitz Cargobull vyznačují vysokou kvalitou a jsou na vysokém stupni vývoje. Příkladem může být krátké šasi, které ve spojení se samonosnou konstrukcí nástavby snižuje hmotnost návěsu a zvyšuje užitečné zatížení a jehož žárově zinkovaný rám také výborně odolává korozi. Nebo konstrukce nástavby sestavená z panelů FERROPLAST®.
Tyto panely si společnost nechala patentovat již v roce 1978. Neznamená to ovšem, že by současné panely FERROPLAST® byly stejné jako tehdy. Na je- jich vývoji se průběžně pracuje a jejich poslední inovace přišla v roce 2010, kdy začaly být plněny novou izolační hmotou NX17. Hmota má o 12 procent účinnější izolační vlastnosti a výrazně tak snižuje nutnost běhu chladírenského agregátu, což má pozitivní vliv na jeho životnost a spotřebu; díky vylepšeným vlastnostem panelů FERROPLAST® lze ušetřit 30 procent naf-ty spotřebované chladírenským agregátem. Vnější stěny panelů jsou také mnohem odolnější vůči nárazům než například sklolaminátové povrchy. Třetí velice důležitou součástí je chladírenský agregát. Ten dosud Schmitz Cargobull nabízel od subdodavatelů, od podzimu letošního roku však již bude v jeho nabídce i první agregát, který si společnost sama vyvinula.
Řada dalších užitečných řešení
Mimo to jsou návěsy vybaveny také řadou menších konstrukčních řešení, která zvyšují jejich užitnou hodnotu. Lze jmenovat například variabilní systém zajištění nákladu a jeho kolejnice zapuštěné do stěn, ochranné lišty ve spodní části boků, systém dvojité podlahy s výškově variabilními nosníky, vnitřní osvětlení pomocí LED diod či cirkulační kanály na stropě návěsu.
Posuvná vnitřní stěna
Dalším velice praktickým systémem je variabilní dělicí stěna umožňující multiteplotní přepravy. Stěna je posuvná po celé délce návěsu bez omezení a umožňuje v něm vytvořit dva hermeticky oddělené prostory, ve kterých lze udržovat různou teplotu. Pro tento účel lze nástavbu vybavit také druhým výparníkem umístěným v zadní části návěsu.
Návěsy s vnitřní délkou 14,63 metru
V nabídce skříňových návěsů jsou i vozidla s nadstandardní vnitřní délkou 14,63 metru. Celá nástavba je prodloužena o půl metru vpředu a půl metru vzadu za nápravami, což umožňuje naložit při jednom cyklu o tři palety více, případně, pokud je využit systém druhé podlahy, dokonce o šest palet více. Díky většímu objemu a možnosti větší nakládky šetří toto řešení čas a náklady, a zboží je tak přepravováno efektivněji. Pořizovací investice je záhy umořena díky větší ložné ploše a z ní plynoucích úspor – na stejné množství zboží odpadá každá dvanáctá jízda (případně každá šestá jízda, je-li využita i druhá podlaha).
Návěsy Schmitz Cargobull v barvách HOPI
Jednou z firem, která má dlouholeté zkušenosti s návěsy Schmitz Cargobull, je logistická a dopravní firma HOPI, s. r. o, která byla založena v roce 1992 v Klášterci nad Ohří jako obchodní společnost a přirozeným vývojem začala poskytovat komplexní služby v logistickém řetězci. „V roce 1999 jsme s ohledem na potřeby našich zákazníků rozšířili své působení i na oblast Prahy (logistické centrum Jažlovice) a Moravy (logistické centrum Prostějov) a o rok později byla založena společnost HOPI SK (logistické centrum Madunice). V roce 2004 pak byla založena společnost HOPI HU (logistické centrum Gyál). V období druhého desetiletí historie společnosti (léta 2000 až 2010) nastal rozvoj logistiky. Naše společnost na tento trend reagovala postupným rozšiřováním obchodních, skladových a dopravních kapacit až do současné podoby, kdy k uvedeným lokalitám přibyla nová místa na pomyslné mapě (platformy Stránčice, Brno, Ostrava v České republice, Senec, Prešov na Slovensku, Érd v Maďarsku). Loni v červenci společnost HOPI založila firmu HOPI PL a letos vznikla v Rumunsku společnost HOPI RO,“ řekl ředitel dopravy HOPI CZ a HOPI SK Eduard Šneidar. Na počátku letošního roku získala společnost HOPI, respektive její majitel František Piškanin, ocenění Podnikatel roku v České republice za rok 2012. Ocenění uděluje společnost Ernst & Young.
Spolupráce společností HOPI a EWT
Historie využívání návěsů značky Schmitz Cargobull u společnosti HOPI se datuje od roku 1999, kdy si HOPI pořídila deset mrazírenských návěsů Schmitz Cargobull jako součást první flotily tahačů s návěsy více značek. „Návěsy Schmitz Cargobull se však vyznačovaly překvapivě velkou pevností a tuhostí nástavby, což je pro naši činnost (časté nakládky a vykládky zboží, které většinou přesahuje obvod palety, což vyvolává zvýšený tlak na boky nástavby) důležité. Jedinou nevýhodou těchto návěsů byla dřevěná podlaha, která v té době byla standardem. Pozitivním výsledkem je, že i přesto v současné době provozujeme ještě pět těchto návěsů,“ uvedl dále Eduard Šneidar. Zlomovým rokem ve spolupráci se společností EWT, výhradním distributorem vozidel Schmitz Cargobull, se stal rok 2004, kdy došlo k výrazné expanzi společnosti HOPI. Každoroční nákupy se pohybovaly v řádu desítek kusů, s malou přestávkou v letech 2008 až 2009; tento trend drží HOPI dodnes. Ve vozovém parku společnosti převažují především dvouteplotní mrazírenské návěsy (60 procent), dvoupodlažní mrazírenské návěsy (30 procent) a plachtové návěsy (10 procent).
Zajištění dělicí stěny
Vedle již zmíněné velké pevnosti a tuhosti nástavby oceňuje Eduard Šneidar u dvouteplotních návěsů systém vedení dělicí příčky. „Ten je oproti jiným návěsům řešen bočním vedením s nejen třecím mechanismem aretace dělicí stěny v režimu, kdy se nepoužívá, ale i mechanickým zajištěním formou hřebenových drážek. I přes toto opatření jsme ale zjistili, že je nutné přidat další jisticí prvek ve formě dodatečné aretace (brzdy), která dává již stoprocentní garanci zajištění dělicí stěny v bezpečnostní poloze. Není nic horšího, než když se při jízdě a brzdění dělicí stěna o hmotnosti 200 kilogramů uvolní a jede dopředu, kde poškodí vlastní mechanismus a chladící výparníky,“ řekl Eduard Šneidar. Ten také potvrdil větší efektivitu prodloužených návěsů Schmitz Cargobull. „Začátkem letošního roku jsme pořídili osm dvouteplotních mrazírenských návěsů a osm dvoupodlažních mrazírenských návěsů. Po půl roce provozu již mohu říci, že to bylo správné rozhodnutí. Na dvanácti přepravách ušetříme jednu soupravu, což je při našich objemech zásadní parametr,“ řekl.
Systém LSP
S prodlouženými návěsy zkouší společnost HOPI ve své flotile také další novinku, systém LSP pro odlehčení třetí nápravy. Jeho účinnost se projevuje především při malých rychlostech v kombinaci s jízdou v malých poloměrech, například na kruhových objezdech či při manipulaci v areálech. Bez tohoto systému dochází k velkému opotřebení pneumatik na třetí nápravě, na kterou působí obrovské boční síly.
(gud/šn)