12. května 2013
Mezinárodní projekt ECOeffect je ucelený vzdělávací program zaměřený na hospodárnou a bezpečnou jízdu z dílny Akademie Mezinárodní unie silniční dopravy IRU. Čeští dopravci se s ním mohli podrobně seznámit v polovině dubna při „demo tour“ v areálu společnosti MÁTRA Transport, a. s., v Benešově u Prahy. ECOeffect je propracovaný systém školení řidičů, kteří se mohou pod vedením lektorů a za pomoci měření okamžitých provozních dat naučit, jak významně snížit spotřebu vozidla i další náklady dopravní společnosti. Data měří sledovací jednotka nainstalovaná ve vozidle.
Partnerem projektu ECO-effect, na jehož realizaci se podílí konsorcium devíti partnerských organizací ze sedmi členských zemí Evropské unie, je Sdružení ČESMAD Bohemia. Hlavním partnerem je pak Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU). Projekt je realizován v rámci evropského grantového programu Intelligent Energy – Europe prostřednictvím agentury EACI (Executive Agency for Competitiveness and Innovation) zřízené Evropskou komisí.
Během individuálních konzultací a demo jízd se účastníci setkání v Benešově mohli podrobně seznámit s funkcemi a přínosy používání měřicího zařízení ECOeffect a zároveň získat podrobné informace o charakteru a průběhu výcviku řidičů i lektorů. K dispozici jim bylo předváděcí vozidlo s instalovaným zařízením pro sledování a vyhodnocování dat o spotřebě paliva. Vedle lektorů Sdružení ČESMAD Bohemia (jako člen IRU zajišťuje školení v České republice) se akce zúčastnili také zástupci Akademie IRU a polské společnosti HSF Logistics, která již s pomocí programu dosáhla výrazných úspor.
„Jednou z nevýhod současných řešení, která nabízejí všichni importéři nákladních vozidel, je, že řidiče naučí, jak jezdit ekonomicky s jejich konkrétním vozidlem. Avšak jestliže má firma vozidla více značek, je už poněkud nešikovné implementovat více přístupů. Naše řešení je přenositelné na vozidla všech značek, a to jak metodikou výcviku, tak technikou. Součástí balíčku, který nabízíme, jsou i součástky zařízení, které jsou nezávislé na značce vozidla, respektive pro každou značku máme interface, na který se napojí na kontrolní notebook. Náš přístup je tak skutečně univerzální,“ uvedl vedoucí školicího a poradenského střediska Sdružení ČESMAD Bohemia Zdeněk Pikous.
Projekt ECOeffect byl zahájen v květnu roku 2011 a potrvá letos do 31. října, i poté však budou školení podle Moniky Lacne-Nowak z Akademie IRU pokračovat, protože se jedná o univerzální a dlouhodobě využitelné řešení. Kromě expertní skupiny, která program vytvořila, má IRU i zástupce, kteří jej šíří v jednotlivých zemích. A nejde přitom jen o snižování spotřeby, tedy eco driving, ale také o rozšiřování řidičských dovedností obecně, výuku předvídavosti při jízdě, tedy i o zvyšování bezpečnosti a snižování nákladů na údržbu, dodala Monika Lacna–Nowak.
Například v Polsku jsou podle ní do projektu zapojeny tři firmy a v Rumunsku jich je deset. V České republice je přímým účastníkem společnost Jihotrans, dále projektu využívají firmy MÁTRA Transport a KALT Logistic. Pro propagaci projektu organizuje Akademie IRU v jednotlivých zemích demo tour, při nichž si každý může vyzkoušet, jaké jsou přínosy školení. „Počítáme s tím, že do ukončení projektu v něm bude zapojeno na 2500 řidičů a 80 školitelů,“ uvedla Monika Lacna-Nowak.
Výrazná úspora spotřeby oproti běžným školením
O zkušenosti s projektem ECO-effect se s návštěvníky demo tour podělil také Wojciech Kilimnik z polské společnosti HSF Logistics, která se do projektu aktivně zapojila. „Před tréninkem řidičů podle metodiky ECOeffect byla průměrná spotřeba na jedno nákladní vozidlo 33 litrů, zatímco nyní je to méně než 31 litrů. To představuje úsporu na jedno vozidlo téměř 3000 € za rok. Na celé flotile 250 vozidel můžeme ročně ušetřit 750 tisíc €,“ řekl Wojciech Kilimnik.
Například u jednoho konkrétního vozidla a řidiče byla před školením na trase přes osm tisíc kilometrů naměřena spotřeba 31,5 litru, a zatímco po školení na trase 5300 kilometrů spotřeba kolem 26,5 litru, což je obrovský rozdíl. Společnost podle Wojciecha Kilimnika může porovnávat i rozdíly ve snižování spotřeby na základě školení importéra vozidla a podle metodiky IRU. „Když porovnám eco driving výrobce vozidel, jehož jsem se v Belgii zúčastnil, a školení IRU, rozdíl u téhož vozidla činil sedm až osm procent, tedy kolem dvou litrů,“ řekl Wojciech Kilimnik.