4. prosince 2012
BRUSEL (4.12.) – Evropská komise koncem minulého týdne konečně představila první legislativní návrh k zavedení eCallu – systému tísňového volání, který v případě nehody sám zavolá pomoc prostřednictvím linky 112 a záchranářům pošle souřadnice havarovaného vozu přes GPS, včetně údajů o počtu připoutaných pasažérů.
„Od systému eCall se očekává výrazné snížení následků dopravních nehod, stejně jako v případě zavedení povinných bezpečnostních pásů nebo airbagů. Jsem ráda, že je návrh konečně na stole. Jedná se o první skutečný krok ke zpřístupnění eCallu na evropských silnicích. Teď ale musí následovat další. Co mě rozhodně netěší, jsou prodlevy ze strany Komise v jejich zveřejnění,“ říká europoslankyně Olga Sehnalová, která několikrát apelovala na Evropskou komisi, aby legislativní návrhy konečně předložila.
Naposledy to bylo po tragické nehodě na dálnici D5, při které zemřeli dva řidiči kamionu – jejich bouraného vozu si totiž nikdo nevšiml. Poslankyně přitom naráží na skutečnost, že systém eCall měl původně fungovat na evropských silnicích již od roku 2009. Olga Sehnalová dlouhodobě usiluje o zavedení systému eCall v EU a v létě tohoto roku byla zpravodajkou příslušného návrhu v Evropském parlamentu.
Systém eCall by měl být instalován do všech nových automobilů a lehkých motorových vozidel v Evropské unii od roku 2015. Plně funkční má být rovněž v Chorvatsku, na Islandu, v Norsku a ve Švýcarsku. Očekává se, že systém zachrání až 2500 lidských životů ročně a to především díky zrychlené reakční době odezvy. V městských oblastech by se měla zkrátit až o 40 procent, na venkově až o 50 procent.
Systém bude možné mimo jiné aktivovat také manuálně například při svědectví vážné nehody z projíždějícího vozidla. „Toto opatření je přijato v rámci směrnice, která upravuje zavedení inteligentních dopravních systémů v Evropě. Zabývá se modernizací center tísňového volání 112, která přijímají a zpracovávají eCall hovory, a to včetně volání z vozidel registrovaných v jakékoliv zemi EU,“ komentoval návrh místopředseda Evropské komise Siim Kallas.
Cena instalace systému eCall do nových vozidel se odhaduje na méně než 100 euro. Systém neumožňuje sledování vozidel, protože dokud není aktivován při dopravní nehodě, nevysílá žádné signály. V současné době je jen 0,7 procent všech osobních automobilů v EU vybaveno automatickým systémem nouzového volání. Takové systémy ale nenabízí funkčnost a dostupnost napříč celou EU a jejich rozšíření do vozového parku probíhá jen velmi pomalu.
Další dlouho avízovaný návrh nařízení, které má zajistit montování systému eCall do nových automobilů, by měl být podle posledních informací z Evropské komise zveřejněn do konce tohoto roku.