Ing. Vojtěch Máša (ČESMAD Bohemia) pro DN

„Regulace dopravy odlišnými sazbami mýtného nefunguje“

„Regulace dopravy odlišnými sazbami mýtného nefunguje“

Region Brno má největší členskou základnu ze všech regionů Sdružení ČESMAD Bohemia a vzhledem ke své poloze řeší i některé specifické problémy. Jeho ředitel Ing. Vojtěch Máša nám přiblížil, na co se region v současné době zejména zaměřuje.

Čím se váš region kromě velikosti liší od ostatních regionů Sdružení ČESMAD Bohemia?

„Náš region, jeden ze sedmi regionů Sdružení ČESMAD Bohemia, má přes 450 členských firem z celé zhruba dvoutisícové základny sdružení. A nějak zásadně se mezi regiony nelišíme, ale jako třeba plzeňský region řeší především problémy svých členů související s přepravami v Německu, my se věnujeme hodně situaci v zemích na jih od České republiky, kam naši členové často jezdí. Takže se hodně zabýváme problémy našich členů v Rakousku, Itálii a v současné době i mýtem v Maďarsku, což je velice nepříjemná záležitost pro celou členskou základnu. Nejenže naši dopravci před jeho spuštěním nemohli včas získat palubní jednotky, ale pak ještě uvízli v mnohakilome­trových kolonách. A protože přes Maďarsko vede jedna ze dvou hlavních tras do Itálie, hlavně v prvních čtrnácti dnech to naše členy postihlo ekonomicky opravdu strašně. Nejenže se doprava výrazně zdražila, ale vzhledem k časovým prodlevám došlo i k zásadnímu narušení toku zboží.

Dalším specifickým problémem, kterým se v naší regionální komisi zabýváme, je nedostatek parkovacích míst na dálnici D1. Stát zde neplní usnesení Evropského parlamentu z roku 2010, podle nějž by jednotlivé země měly vybudovat dostatek parkovišť pro kamiony, aby řidiči mohli dodržovat bezpečnostní přestávky. Přestože se jedná o usnesení Evropského parlamentu, nejsou taková opatření zahrnuta v žádném návrhu ministerstva dopravy a řidiči jedoucí po dálnici D1 stále nemají kde zastavit.“

Tato situace se však dotýká všech dopravců, včetně zahraničních, i když moravských v průměru asi nejvíce…

„Samozřejmě v současnosti jsou v silniční dopravě i obecnější vážné problémy, jako třeba špatná platební morálka a nízké ceny za dopravu. Máme dokonce i určitá podezření, že některé členské země Evropské unie své dopravce nějak podporují v rozporu s pravidly EU. Příkladem může být opět Maďarsko. Ani zástupci velkých obchodních řetězců, které jsou známé nízkými cenami za dopravu, nechápou, že Maďaři jsou schopni jezdit za ceny, s kterými vstupují do výběrového řízení. Vysvětlením by mohla být právě nějaká podpora od státu…

Nelze nezmínit ani přebujelou byrokracii. Nejenže stát dopravcům nezajišťuje kvalitní podmínky pro podnikání, ale ještě jim ho dále ztěžuje. Budiž, že se kontroluje i to, co je možná zbytečné, s tím bychom se smířili, ale proč máme třeba za stát provádět výběr daní tím, že platíme DPH i z neproplacených faktur? Už je to několik let, co tehdejší Nečasova vláda slíbila změnu, a stejně se to dodnes nevyřešilo. A přitom je řada dopravních firem, pro něž tyto platby, které nemohou vymoci, představují nemalá rizika. Totéž platí i u mýta, kdy stát vybere nemalé částky skoro okamžitě, a špatnou legislativou dostatečně nechrání české podnikatele v silniční dopravě. Narážím tím na problém tzv. panelákových spedic. Když už někdo v tomto oboru podniká, tak stát by měl dbát o to, aby měl alespoň minimální odbornou úroveň. Stále však narážíme, a dokonce stále více, i na neexistující společnosti, které zadávají přepravy. A stát pro nápravu nic nepodniká, přestože by měl poctivé firmy chránit a zajistit, aby například ten, kdo už několikrát v oboru podnikal, měl různé firmy a nedostál svým závazkům, nemohl dále v oboru podnikat.“

Pomáháte v tomto směru nějak dopravcům?

„Ano, když nepomáhá stát, snažíme se alespoň částečně naše členy ochránit sami. Například v rámci burzy nákladů a volných vozidel společnosti TimoCom máme pro naše členy sdružení uzavřenou skupinu, kde členové mají jistotu, že se nespojí s firmou, která například neexistuje.“

Co jiného pro dopravce děláte?

„V současné době máme dobrou spolupráci s odbory doprav krajského úřadu spadajícími do regionu Brno, s nimiž jsme vyřešili již hodně regionálních problémů. I včetně tak zásadní změny, jako byla letos výměna koncesní listiny a obnovení finanční způsobilostí. Díky naší kampani a informacím od krajských úřadů tuto změnu nakonec zaregistrovaly i firmy, které by si jí asi jinak vůbec nevšimly.“

Vaše sdružení si často stěžovalo na to, že domácí dopravci jsou kontrolováni více a následně i více sankcionováni než zahraniční dopravci…

„Ano, to je letitý problém. Statistiky navíc ukazují, že dochází k poklesu výběru kaucí. Letos se proto chceme na zintenzivnění kontrol zahraničních dopravců více zaměřit. Výběr se snížil paradoxně možná proto, že kontroly jsou důkladnější, tedy i delší. Ale na druhou stranu by se kontrolní orgány asi měly zaměřovat více na vozidla, u nichž je už předběžně zřejmé, že něco není v pořádku, a ne třeba hodinu kontrolovat vozidlo, u kterého pak nic nenajdou. To je poněkud zbytečné mrhání energií i finančními prostředky. Především by se měly zintenzivnit kontroly sociálních předpisů u zahraničních dopravců, kteří zde mnohdy působí jako nekalá konkurence českým silničním dopravcům. Přitom v zahraničí, zvlášť v Evropské unii, je situace často přesně opačná – například ve Španělsku uloží řidiči pokutu pět tisíc € a řeknou mu, že když zaplatí na místě, tak to bude jen za polovinu, ale vzdá se tím práva se odvolat. To už mi připadá téměř jako počínání nějakých vyděračů. Navíc přestupků, často i jen zdánlivých, za které řidiči nebo dopravci mohou dostat vysoké pokuty, je celá řada.“

Můžete uvést nějaký příklad?

„Zrovna nedávno jsme řešili problém, kdy v souvislosti s výměnou profesního osvědčení byla řidičům vydána nová karta do tachografu a ponechána i stará – a jeden řidič už za to v Nizozemsku dostal pokutu 550 €. Podobné nejasnosti jsou u kalibrace tachografu. Víme o případu, kdy řidič dostal pokutu 2200 € (kontrolní orgán mu dokonce odmítl dát kauci) proto, že při odpojení baterie byl odpojen i snímač pohybu – prý mělo dojít k nové kalibraci, a to i přesto, že výrobci tachografu jasně tvrdí, že nikoli. Potíž je možná i v tom, že samotné nadřízení není formulováno zrovna nejlépe. Uvádí se v něm mimo jiné, že kalibrace je nutná při každé změně efektivního obvodu pneumatik, tedy třeba již po roce, když sjede vzorek, pokud by to někdo chtěl kontrolovat důsledně. Ale i to je součástí našeho poradenství našim členům, které je pro naše členy konkurenční výhodou. V současnosti nabízíme k digitálním tachografům školení a software pro stahování dat. Nabízíme také další novinku – zpracování a vyhodnocení dat dopravcům, kteří nechtějí investovat do softwaru k tachografům. Pro ty, kdo chtějí, nabízíme také nové digitální tachografy – jak VDO, tak Stoneridge.“

Stávající ministr dopravy v demisi se již zmínil o možných změnách sazeb mýtného…

„Elektronické mýtné je téma, kterému se v současné době hodně věnujeme. Naše regionální komise má velkou obavu z vyjádření ministra dopravy Zdeňka Žáka, který se již nechal slyšet, že chce regulovat dopravu různými sazbami podle denní a noční doby. Zavládlo zde opravdu zděšení, protože odborná veřejnost dobře ví, že regulace dopravy pomocí mýtných sazeb nefunguje. Opět tak dochází na nějaká rozhodnutí, která podle mého názoru nemohou být konzultována s těmi, jichž se přímo dotýkají, ani s odborníky, kteří dané problematice opravdu rozumějí. Takže asi nám nezbývá než čekat na předčasné volby a doufat, že další ministr bude rozhodovat na základě objektivních informací a podkladů od odesílatelů, přepravců a dopravců navazujících na logistické postupy.

I laikovi přece musí být jasné, že výkonové mýtné zdraží dopravu a že pokud by kamiony měly jezdit převážně v noci, budou se tomuto režimu muset přizpůsobit i sklady, protože někdo to zboží bude muset zabalit, naložit, vyložit a vybalit. Tento přesun dopravních toků by však ublížil nejen dopravě jako oboru, zasáhl by drasticky i do života zaměstnanců dopravních a logistických firem, ale také by způsobil zmatek ve fakturacích. Protože těžko lze domlouvat předem cenu za přepravu, když ni-kdo najednou neví, jak dlouho mu cesta potrvá a kolik za ni vůbec zaplatí. A to vůbec nehovořím o zanedbané infrastruktuře, která snižuje životnost dopravní techniky a dále komplikuje plánování doby přepravy. Takže představa, že dopravce se svými kamiony si na dálnici vystojí třicetikilometrovou kolonu a pak bude čekat na přeplněném parkovišti na zlevněnou noční sazbu mýtného, je zcela mimo realitu.“

Jsou nějaké novinky, třeba v legislativě, na něž by si dopravci měli dát pozor?

„Například důrazně upozorňujeme dopravce na povinnosti, které mají jako zaměstnavatelé, seznamujeme členy se zjištěními, která poskytuje inspekce práce, což je z hlediska oboru silniční dopravy zatím celkem opomíjené téma, zvlášť v nákladní dopravě. Mnoho firem ani netuší, že by se měly zaměřit více nejen na ochranné pomůcky, ale i třeba na aktuální zpracovanou kategorizaci prací a kategorizaci rizik, kterou ve společnosti nad 25 zaměstnanců musí podle zákona 309/2006 Sb. zpracovávat odborně způsobilá osoba. Je jasné, že silniční doprava má svá specifika a moc odborníků na silniční dopravu není, ale je třeba si uvědomit, že případné pokuty za porušování hygieny a bezpečnosti práce mohou být v České republice mnohem vyšší než za porušení pracovních režimů řidičů.

Je zde například novinka – zákon č. 373/2011 Sb., o pracovní lékařské službě. Je třeba, aby si dopravci dali do pořádku již zmíněné kategorizace prací a kategorizace rizik a aby se z nich vycházelo i při lékařských prohlídkách jejich zaměstnanců. Řada firem také stále nemá řádně uzavřené smlouvy s lékaři a vytvořené žádosti o posudky. Pokud je firmy mají, nejčastějším nedostatkem je, že v posudcích či žádostech o ně ne-jsou stanovena všechna možná rizika práce, kterou bude zaměstnanec vykonávat. Právě na tyto nedostatky se kontroly z hygieny práce zaměřují především.“

Co chystá váš region v nejbližším období?

„V současné době připravujeme na 3. říjen v Brně již druhý ročník prezentace dopravní techniky – Transport Show, kde se dopravci budou moci seznámit s novinkami předních evropských výrobců tahačů a návěsů. Toto setkání pořádáme proto, že jsme poněkud skeptičtí k běžným veletrhům. Pokud si nějaký importér organizuje vlastní převáděcí akci, přijedou na ni především firmy, které si kupují vozidla dané značky, ale již ne ti klienti, kteří mají jiný vozový park. Proto dopravci přišli před rokem sami s nápadem uspořádat akci, na níž by se mohli sejít se zástupci předních značek dopravní techniky s tím, že aby ji zastřešoval jejich profesní svaz ČESMAD BOHEMIA. Na Transport Show je připraven doprovodný program s prezentací Policie ČR, seminář věnovaný digitálním tachografům a přítomni budou rovněž pracovníci krajského úřadu. Vstup je volný, ale je třeba se předem zaregistrovat na adrese brno@cesmad.com. Další informace jsou k dispozici na adrese www.prodopravce.cz.“

Milan Frydryšek

spinner