11. července 2013
Poslední obměnu sortimentu francouzský výrobce Renault Trucks zvládl za tři roky a dovršil ji v roce 2006. Letos francouzská součást skupiny Volvo vytvořila v této disciplíně světový rekord, když překvapila současnou obměnou všech výrobních řad v jediném okamžiku. Všechny nové modely, které Renault Trucks vyvinul v souvislosti s přechodem na nejpřísnější emisní normu Euro 6, prezentoval na začátku června před pěti tisíci hosty ve světové premiéře na slavnosti R/evolution v prostorách lyonského výstaviště Eurexpo. Současně je uvolnil k prodeji na všech evropských trzích.
Ředitel Volvo Group Olof Persson na slavnostní prezentaci zdůraznil, že kompletní přeměna sortimentu značky Renault Trucks představuje zatím vůbec největší investici v historii Volvo Group. Na vývoj nových modelů a přípravu výrobních a servisních kapacit skupina podle něj během sedmi let od poslední obměny (viz DN 21/2006) vynaložila celkem dvě miliardy €. „Výsledkem je ucelená řada vozidel s výjimečným designem, profit centrum, které zákaz-níka nikdy nenechá na holičkách a řidiči na ně budou pyšní,“ řekl Olof Persson. Ocenil, že se konstruktérům i při splnění limitů přísnější normy Euro 6 podařilo snížit spotřebu vozidel v průměru o pět procent.
Prezident Renault Trucks Bruno Blin kompletní obnovu označil za zatím vůbec nejvýznamnější změnu od vzniku automobilky v roce 1894. Na koncepci a vývoji kompletně nových řad pro dálkovou dopravu, stavebnictví a rozvážku se podle něj aktivně podílelo i na padesát mezinárodních zákazníků značky. Bruno Blin dále uvedl, že historicky rekordní byl vedle výše investice také rozsah testů, kterým Renault Trucks novinku podrobil. Od roku 2008 absolvovalo 300 vozidel nových výrobních řad na 10 milionů kilometrů na silnicích dalších pět milionů kilometrů na zkušební lavici. Jejich provoz se testoval v teplotním rozmezí –40 až +40 stupňů.
Nová dálková řada Renault Trucks T spojuje Premium a Magnum
Nová dálková modelová řada Renault Trucks T sestává z jediného vozidla, jehož modulární design ovšem umožňuje pokrýt všechny požadavky dopravců v oboru dálkové dopravy. Díky zcela nové aerodynamické kabině spojuje modelová řada T účinnost a nízkou spotřebu paliva osvědčeného modelu Premium Route s komfortem a prestiží dlouholeté vlajkové lodi značky – modelu Magnum. Nová kabina nabízí šířku 2,35 metru vpředu a až 2,5 metru vzadu. Je vybavena rozšířeným lůžkem a horním lůžkem, které po složení poskytuje další úložné prostory. Tunel motoru Renault Trucks snížil na 200 milimetrů, ve verzi s plochou podlahou jej vynechal úplně. Optimalizované místo řidiče zajišťují nová sedadla a ergonomická palubní deska s velkým, sedmipalcovým centrálním displejem.
Řada Renault Trucks T je vybavena motory Euro 6 DTI 11 a DTI 13. Sériově dodávaná robotizovaná převodovka Optidriver se vyznačuje se zcela novým přechodem mezi jednotlivými převodovými stupni. Díky modernímu designu, výšce čelního skla se sklonem 12°, který zlepšuje koeficientu odporu vzduchu až o 12 procent, i nové pohonné soustavě modelová řada T nabízí velmi nízkou hodnotu spotřeby. Ve srovnání s předchozí generací je navzdory přísným emisním limitům normy Euro 6 úspornější zhruba o pět procent.
Vozidla dálkové modelové řady jsou již ve výrobě vybavena pro přípravu systému pro správu vozového parku Optifleet. Renault Trucks u nich zachoval osvědčená řešení pro úsporu paliva, včetně systému Optifuel Infomax, který sleduje a analyzuje spotřebu paliva. V případě potřeby může řidič využít tlačítka „24/7“ na palubní desce. Jeho aktivací může okamžitě nahlásit polohu vozidla a odeslat potřebné technické údaje. O vozidlo se následně postará jedno z 1600 prodejních a servisních míst Renault Trucks na celém světě.
Čtyři nové modely rozvážkové řady
Při vývoji nové modelové řady pro regionální distribuci Renault Trucks vycházel ze současné, kterou však nově strukturoval do podoby jediné řady a čtyř modelů, které vycházejí vstříc veškerým požadavkům uživatelů na tento typ vozidel. V řadě D nyní Renault Trucks nabízí modely D (od 10 do 18 tun), D Wide (od 16 do 26 tun) a D Access se sníženým přístupem do kabiny (od 18 do 26 tun). V krátké době by je mělo doplnit i provedení v hmotnostní kategorii od 3,5 do 7,5 tuny.
Nové motory DTI 5 a DTI 8 pro rozvážkové modely vycházejí z osvědčených a vyzkoušených technologií, upravených pro městské použití. Jsou v souladu s emisní normou Euro 6 a zároveň mají zvýšenou úroveň výkonu a spolehlivosti při zachování nízké hodnoty spotřeby, která charakterizovala dosavadní generaci vozidel Renault Trucks v této kategorii. Velkorysý výkon nového čtyřválcového motoru, odpovídající výkonu šestiválcového motoru, umožní dále zvyšovat nosnost vozidla.
Všechny nové řady Renault Trucks jsou vybaveny robotizovanou převodovkou, která snižuje spotřebu paliva, chrání mechanické části vozidla, snižuje náklady na údržbu a umožňuje řidiči plně se soustředit na jízdu. Mimořádně širokým možnostem nasazení rozvážkových vozidel odpovídá nabídka zhruba stovky různých provedení. Renault Trucks je již při výrobě přizpůsobuje tak, aby usnadnil práci dodavatelům nástaveb. Po dokončení objednávky nástavbáři také získávají přístup ke všem plánům vozidla prostřednictvím specializovaného webového portálu.
Řady C a K pro potřeby stavebnictví
Pro stavební segment Renault Trucks nabízí dvě různé řady nových stavebních vozidel – stavební vozidla řady C a těžká stavební vozidla řady K. Modelovou řadu Renault Trucks C s dvěma různě širokými kabinami charakterizuje vysoké užitečné zatížení, nízká spotřeba a komfort srovnatelný s modely pro dálkovou dopravu. Vozidla se vyznačují výjimečnou ovladatelností a průchodností terénem a skvělým užitečným zatížením (až 22,8 tuny v provedení 8×4). Řada Renault Trucks K nastavuje nové standardy z hlediska robustnosti, průchodnosti terénem a současně podle výrobce nabízí nejlepší nájezdový úhel na trhu. Součástí nabídky jsou i vozidla s celkovou hmotností až 50 tun a celkovou hmotností soupravy až 120 tun.
Obě modelové řady těží z nové – prostornější, pohodlnější a ergonomičtější – kabiny, inovované pohonné soustavy a nových motorů Euro 6, které poskytují zatím bezkonkurenční úroveň výkonu. Mohou zvládat i nejnáročnější podmínky díky ochraně nejexponovanějších míst při nárazu. Řadu C výrobce vybavuje hydrostatickým trakčním systémem Optitrack, který na přední nápravě poskytuje dočasnou přídavnou tažnou sílu. Modely řady K zase mohou být vybaveny konvenčním náhonem na všechna kola.
Vozidla obou stavebních řad jsou standardně vybavena světly do zatáček, robotizovanou převodovkou Optidriver, elektrickou parkovací brzdou, která se aktivuje při zastavení motoru, a četnými přípravami, který urychlují montáž nástavby. Souběžně s uváděním celého nového sortimentu na trh Renault Truck rozšiřuje i prodejní a servisní síť. V některých oblastech se její hustota podle Bruna Blina zvýší až o 40 procent.
(spa)